💬
Logga in
Fuska.se

Överklockning

10 svar · startad

Hejsan, jag är en datanoob som har hört att man kan överklocka sin dator. Är det riskabelt och vad kan man överklocka? Kan ni ge mig en guide då om det inte är så svårt!!

Tack! :lol:

23 Nov 2006

du överklockar proccesorn tror jag, tror att den krashar om du överklockar den för mcyket.

Du kan överclocka Processorn och Grafikkortet, mer ver jag inte.

Om du överclockar processorn, kan den sprängas om fläkten inte håller. Det samma med grafikkortet.

Observera, Ingen fkläkt = Ingen överclockning, annars får du säga hejdå till ditt system ^^

Nivå 9 · Veteranfuskare

Att klocka är inte farligt om du vet vad du gör. Klocka inte om du absolut INTE måste. Sök på google så hittar du förmodligen bra guider. Och ska du klocka mycket så har jag hört att vattenkyling är bra.

vet en som clockade en 400 mhz till 1000 den gick jättebra i 3-4 sek

24 Nov 2006
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

vet en som clockade en 400 mhz till 1000 den gick jättebra i 3-4 sek

Då hade man väl några lyckliga sekunder iaf. :)

Man klockar sällan över 150 Mhz om den är under 1 Ghz.

Annars kan man väl ta mer.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Finns en bra guide i PC Gamer. Dock står där att man ska vara ganska duktig på datorer.

26 Nov 2006

Vad är att klocka? (observera att jag inte kan någonting) XD

Nivå 3 · Lärling Baron

Kort sagt gör du så att din dator går snabbare genom att ändra klocka den. Du gör så att den får mer megahertz.

Du kan klocka minnen, graikkort och processor.

ja det är rätt riskabelt om du inte vet vad du gör, oftast när du klockar ändrar du hastigheten och man brukar gångra den med 1,5 och sen se hur den går man får dock hålla koll på tempen.

Nivå 8 · Veteranfuskare

http://www.sweclockers.com/

Där kan du nog hitta lite om det :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in