Hoppa till innehåll

A.bat Och Google


Gäst Bf2-nörden-Niclas
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Jag har två problem. Det första är ett virus som Kaspersky hittar varje gång jag startat datorn. Kaspersky tar bort en fil vid namnet a.bat som ligger direkt på hårdisken (C:). Detta sker hela tiden när jag startat datorn. Hur stoppar jag det?

 

Sen när jag söker på google (jag använder firefox) så kan jag inte gå in på sökningsresultaten. Det står bara att "Serven hittades inte" på alla länkar. Har testat att använda bokmärkerna jag har och de funkar. Har även skrivit i adressen i adressfältet och det funkade också. Så är det fel på googles sökmotor??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte det är fel på google men nåt är fel iaf... vet tyvärr inte vad i den frågan.

 

Däremot kan du angående virusproblemet prova starta datorn i felsäkert läge (tryck F8 när datorn startas, innan laddningsskärmen med windowsloggan och det kommer upp) och ta sedan bort filen manuellt.

Sedan så är det förmodligen ett annat program som ligger som autostart och skapar filen. Det finns ett inbyggt program för att se alla autostart-objekt, men det ligger i system32-mappen och jag vet inte vad det heter. Finns också tredjepartsprogram som gör samma sak fast också kan blockera dessa.

Om du hursomhelst hittar programmet som skapar viruset, prova ta bort det i felsäkert läge eller i textbaserat läge/kommandotolk, eller stäng av autostarten av programmet med hjälp av något annat program som jag skrev om förut.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte det är fel på google men nåt är fel iaf... vet tyvärr inte vad i den frågan.

 

Däremot kan du angående virusproblemet prova starta datorn i felsäkert läge (tryck F8 när datorn startas, innan laddningsskärmen med windowsloggan och det kommer upp) och ta sedan bort filen manuellt.

Sedan så är det förmodligen ett annat program som ligger som autostart och skapar filen. Det finns ett inbyggt program för att se alla autostart-objekt, men det ligger i system32-mappen och jag vet inte vad det heter. Finns också tredjepartsprogram som gör samma sak fast också kan blockera dessa.

Om du hursomhelst hittar programmet som skapar viruset, prova ta bort det i felsäkert läge eller i textbaserat läge/kommandotolk, eller stäng av autostarten av programmet med hjälp av något annat program som jag skrev om förut.

 

Startmenyn, kör, skriv msconfig , autostart, av markera rutan till filen, tryck ok.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Okej ska testa er tips. Men autorun är det inte. Har kollat det.

 

Jag hitade en fil vid namnet Heroin2.exe i autostart, hade det aldrig innan jag installerade om winows. Någon som vet vad det är för något?

Redigerat av Bf2-nörden-Niclas
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör en SCAN av datorn. Se vilka filer, virus programmet hittar. Skriv ner namnen på en lapp, starta datorn i felsäkert läge och ta bort dom, svårare än så är det inte.

Annars brukar du få reda på vad viruset kallas. Sök upp på google så finns det ofta ett program, eller en manuell guide på hur du får bort dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nån drog? :P ska söka.....

Men jag hade ett virus som hette Win32/Gaelicum det återskapade sig hela tiden så jag sökte var filen låg först då kunde mitt antivirus som är Avg antivirus ta bort det :D

 

Kör en SCAN av datorn. Se vilka filer, virus programmet hittar. Skriv ner namnen på en lapp, starta datorn i felsäkert läge och ta bort dom, svårare än så är det inte.

Annars brukar du få reda på vad viruset kallas. Sök upp på google så finns det ofta ett program, eller en manuell guide på hur du får bort dom.

 

http://www.viruslist.com/ har bra råd

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Nix inget funkade. Har tittat i autorun och startat i felsäkerläge. Filen var borta då i felsäkert läge men kom tillbaks när jag startade om i notmalt läge.

 

Men vad är det som kan vara fel med det dära på google? Funkar inte ens att öppna länkar i tabbar utan att det står "Serven hittades inte".

Redigerat av Bf2-nörden-Niclas
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är antagligen viruset som blockerar internet explorer på något sätt, dock vet jag inte hur. Eftersom du kommer ut på internet med din andra webbläsare så kan du i alla fall testa saker. Har du tagit reda på virusets namn, eller vad det kallas? Kaspery skriver antagligen ut vad det är för typ av virus. Skriv ner namnet på det här så ska vi försöka hjälpa dig.

 

Formaterade du om datorn med internetkabeln i? Då kan viruset "återkomma".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...