💬
Logga in
Fuska.se

Frågor Om Dator

16 svar · startad

Trådstartare #1

Nu är det så att jag ska köpa en egen dator. Men den dator som jag hittat har windows vista som operativ system. Jag tycker att Vista är aldelles för nytt och buggit för att jag ska vilja använda det. Så jag undrar kan jag köpa datorn och sedan installera om den med windows Xp?

Och en till fråga. Datorn jag tänker skaffa har en 2.8ghz processor och jag vill gärna ha en 3ghz processor eller mer. Kan man byta ut processorn utan problem?

Och sista nu. Vad är det för skildnad på dessa processorer?

Här

och

Här

Förutom prset förståss.

tacksam för svar...

Bossen Admin

Xeon är avsedd för servrar och kräver servermoderkort. Du kan byta processor så länge moderkortet stöder den nya processorn och sockeln är den samma.

Senast ändrad:

Rensat Inlägg

Senast ändrad:

Trådstartare #4

Hur vet jag om Moderkortet klarar processorn?

Kolla hos tillverkaren, man kan ibland få lite information från kartongen eller manualen.

som sagt så är Xeon processorer avsedda för servrar, men jag tror att man kan använda den i en vanlig hemmadator också.

skillnaden mellan dom är att Xeonen är starkare så som att den har högre (800 MHz) busshastighet och mycket bra som detta

Enhanced SpeedStep technology, Flertrådsteknik, Streaming SIMD Extensions 3, Intel Extended Memory 64 Technology, Demand Based Switching

Och den har högre Transfer Cache (2MB)

Den andra har bara 533 MHz i busshastighet

om det går att ha Xeon så skulle jag ta den.

7 Feb 2007
Trådstartare #7

ok, men kan ni svara på om denna dator är bra, det är näligen den jag tänker skaffa.

Här

ja den är rätt bra, bra RAM och så, men du kommer behöva ett bättre GFX kort.

9 Feb 2007
Trådstartare #9

ja GFX kortet behöver bytas det vet jag. Så inget annat?

vad tyck om processorn då? 2,8 Ghz. Har hittat en annan data Här

Men när jag mailade elgiganten så sa dem att det ej var en bra spel data. Vad tror ni?

Processor på 2.8 Ghz är rätt bra. Du kan spela nästan alla spel. Vad jag jag vet så har jag aldrig hört talas om spel som kräver 3.0Ghz och uppåt. (sitter själv med 3.0Ghz :P )

Pentium D är ingen vidare processor jämfört med Core 2 Duo eller någon av AMD's dualcoreprocessorer. Drar mycket ström sägs det också...

Jag skulle iaf inte köpt den datorn. Mest pga att det är en sk "märkesdator", såna datorer är för dyra + att det oftast inte är så speciellt bra delar i dom. Jag skulle föreslå att du köper en från komplett.

10 Feb 2007
Trådstartare #13

jo jag vet att det är bättre att köpa från komplett. Testar mig fram nu. Kan ni säga mig klarar man sig bara på en 2.2 Ghz processor? Tänker ändå köpa en ny senare men till en början.

Antalet GHz är inte det du ska kolla på. En två år gammal Pentium 4 kan ha en klockfrekvens på över 3 GHz, men den är som en sköldpadda mot en kanin i jämförelse med en modern 64-bitars processor på 2 GHz.

Trådstartare #15

men dem flesta nya spel krävar 3Ghz prcessorer om jag inte har fel.

kan ni säga om denna data är bra. Alltså om den klarar det mesta spelen osv. Funderar bara på att byta ut processorn.

Processor: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

Interminne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit

Hårddisk: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

Grafikkort: XFX GeForce 8800GTS 640MB

Jag skulle säga att den är väldigt bra. Du behöver absolut inte byta processorn. Den har ju redan 4600+ MHz, hur avancerade spel har du tänkt köra egentligen? Halo 10? Counter-Strike 7.6? Skulle inte tro det, va? 4600+ räcker gott och väl. Jag har en 4200+'are och den duger finfint.

Tack för mej.

Trådstartare #17

Tack för svaren. Man vet aldrig vad jag kan komma att hitta på för spel att spela. Vem vet ganske till och med Halo 10 :P

Tack än en gång...

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in