viko550 Skrivet 18 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2007 jag har bestämt att bli spel skapare när jag blir stor och jag behöver hjälp med en sak: min kompis sa att om man ska bli spel skapare så måste man kunde scripta så jag behöver få hjälp om hur man scriptar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Doublem Skrivet 18 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2007 en fråga vad är scripta? :gitarr: :gitarr: :gitarr: :gitarr: :gitarr: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vixxec Skrivet 18 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2007 ska du bli spelskapare? Vad i ett spel ska du göra? Att göra ett spel på riktigt är som att göra en film, alla har en egen del i det. Vissa scriptar, vissa modelerar i 3d och vissa spelar in röster osv. Frågan: hur scriptar man? är en svår fråga. Det beror helt på vad man ska scripta. Oftast så kodar man men det är också oftar man scriptar. nu vet jag inte riktigt skilnaden mellan scripta och koda men nån skillnad finns det trots att det nästan är samma sak. Man skriver in rad efter rad med kod helt enkelt. Förresten lycka till med din framtid som spelutväcklare förresten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 19 Maj 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 ska du bli spelskapare? Vad i ett spel ska du göra? Att göra ett spel på riktigt är som att göra en film, alla har en egen del i det. Vissa scriptar, vissa modelerar i 3d och vissa spelar in röster osv. Frågan: hur scriptar man? är en svår fråga. Det beror helt på vad man ska scripta. Oftast så kodar man men det är också oftar man scriptar. nu vet jag inte riktigt skilnaden mellan scripta och koda men nån skillnad finns det trots att det nästan är samma sak. Man skriver in rad efter rad med kod helt enkelt. Förresten lycka till med din framtid som spelutväcklare förresten! det du sa om att det är som en film det viste jag. fast till e.x rockstargames vilket program använder dom för att göra spel är det typ nåt sony program+tack :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PRIMO Skrivet 19 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 ujujuj... du är bara 12 år varför börja oroa dig nu ? Du kan gå en scriptar kurs när du blir större för du kommer troligen inte jobba på dem närmsta 5-10 åren... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yoadee Skrivet 19 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 (redigerat) Du kan inte vara en ensam spelskapare tillexempel rockstar (dåligt exempel) är ju inte bara en person det är ett helt företag dem har ju flera scriptare. Om du hela tiden ska ha hjälp från andra blir du ju itne spelaskapare sök runt lite så att du hittar information. Det är svårt att hjälpa en person med att scripta finns säkert många guider på internet. Redigerat 19 Maj 2007 av yoadee Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 19 Maj 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 Du kan inte vara en ensam spelskapare tillexempel rockstar (dåligt exempel) är ju inte bara en person det är ett helt företag dem har ju flera scriptare. Om du hela tiden ska ha hjälp från andra blir du ju itne spelaskapare sök runt lite så att du hittar information. Det är svårt att hjälpa en person med att scripta finns säkert många guider på internet. jag vet fast nu är det 14 pers som hjälper mig med ett speljag använder mig av gamemaker finns det nått bättre program Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PRIMO Skrivet 19 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 Min granne är spelskapare/skriptare , och bara så du vet så är "scriptare" det tråkiga delen av jobbet . Om jag var du skulle jag satsa på grafik / animering fast ändå måste man ha erfaren het av script, nåväl min granne iaf började med ett eget företag när han var ca 25år så du har en j*vla massa tid kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
viko550 Skrivet 19 Maj 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 Min granne är spelskapare/skriptare , och bara så du vet så är "scriptare" det tråkiga delen av jobbet . Om jag var du skulle jag satsa på grafik / animering fast ändå måste man ha erfaren het av script, nåväl min granne iaf började med ett eget företag när han var ca 25år så du har en j*vla massa tid kvar. tack för tipset :D :D !!!!!!!!!!!!!!!!1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PRIMO Skrivet 19 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2007 Praoade där i sexan och det var roligt som f*n även fast det ända jag fick göra var att fika och testa spela som skulle komma ut på marknaden om ca 1-2 måndader :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst OneDream Skrivet 21 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2007 men, dom använder en "maskin" (ex gamemaker..) som är svindyr och det går endast att beställa den.. Den är också mkt avencerade än gamemaker. Gamemaker tar upp en liten del av en dator. En sådan sak tar upp ett rum. Men lycka till vetja! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PRIMO Skrivet 21 Maj 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2007 men, dom använder en "maskin" (ex gamemaker..) som är svindyr och det går endast att beställa den.. Den är också mkt avencerade än gamemaker. Gamemaker tar upp en liten del av en dator. En sådan sak tar upp ett rum. Men lycka till vetja! Dom flesta gör egna verktyg när dom ska göra spel.(ca 2-5st vektyg per spel, för att göra dom verkygen måste man kunna skriva siffror på typ 2 a4 papper :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.