Firecracker Skrivet 5 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2007 Vad är det som är fel i den här koden? programmet stängs ned direkt jag startar det. #include<iostream> using std::cout; int main() { int ett_tal; ett_tal = 12; cout << ett_tal; return 0;} Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 5 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2007 Du måste ha några cin.get(): #include<iostream> using std::cout; int main() { int ett_tal; ett_tal = 12; cout << ett_tal; cin.get(); cin.get(); return 0; } Vet int om det funkar, får inte fram kompilatorn... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 5 Juni 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2007 Då jag har testat det blir det fel och här är felrapporten: Build Log --------------------Configuration: Program1 - Win32 Debug-------------------- Command Lines Creating temporary file "C:\DOCUME~1\Thomas\LOKALA~1\Temp\RSP1C7.tmp" with contents [ /nologo /MLd /W3 /Gm /GX /ZI /Od /D "WIN32" /D "_DEBUG" /D "_CONSOLE" /D "_MBCS" /Fp"Debug/Program1.pch" /YX /Fo"Debug/" /Fd"Debug/" /FD /GZ /c "E:\olika mappar\C++\Program1.cpp" ] Creating command line "cl.exe @C:\DOCUME~1\Thomas\LOKALA~1\Temp\RSP1C7.tmp" Creating temporary file "C:\DOCUME~1\Thomas\LOKALA~1\Temp\RSP1C8.tmp" with contents [ kernel32.lib user32.lib gdi32.lib winspool.lib comdlg32.lib advapi32.lib shell32.lib ole32.lib oleaut32.lib uuid.lib odbc32.lib odbccp32.lib /nologo /subsystem:console /incremental:yes /pdb:"Debug/Program1.pdb" /debug /machine:I386 /out:"Debug/Program1.exe" /pdbtype:sept ".\Debug\Program1.obj" ] Creating command line "link.exe @C:\DOCUME~1\Thomas\LOKALA~1\Temp\RSP1C8.tmp" Output Window Compiling... Program1.cpp E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(10) : error C2065: 'cin' : undeclared identifier E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(10) : error C2228: left of '.get' must have class/struct/union type E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(11) : error C2228: left of '.get' must have class/struct/union type Error executing cl.exe. Results Program1.exe - 3 error(s), 0 warning(s) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 5 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2007 (redigerat) #include <iostream> int main() { int ett_tal = 12; cout << ett_tal; cin.get(); return 0; } pröva den, jag lade till ett mellanslag när du la till bibloteket och valde vad variablen skulle ha för värde i ett kommando och lade till cin.get(); (cin.get(); måste vara med! om du andvänder cin kommandot måste du ha två stycken) OBS! Vilken kompilator andvänder du? Redigerat 5 Juni 2007 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 5 Juni 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Juni 2007 Det funkar ändå inte. Jag använder Microsoft visual C++ 6.0. Output Window Compiling... Program1.cpp E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(7) : error C2065: 'cout' : undeclared identifier E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(7) : warning C4552: '<<' : operator has no effect; expected operator with side-effect E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(9) : error C2065: 'cin' : undeclared identifier E:\olika mappar\C++\Program1.cpp(9) : error C2228: left of '.get' must have class/struct/union type Error executing cl.exe. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 6 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 6 Juni 2007 Det är för att du inte talar om vilken function det är du ska ha. Antar att du vill ha standard-funktionen. Då kan du antingen skriva det här direkt efter "#include...": using namespace std; Eller skriva det här framför alla "cin" och "cout": std:: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 6 Juni 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Juni 2007 tack så mycket eepaj! :D Det funkade. Men nu har jag ett till problem: Varför står det: error C2447: missing function header (old-style formal list ) När jag använder denna koden: #include <iostream> using namespace std; using std:: cout; using std:: cin; int main(); { int ett_tal; int ett_tal2; int a_ir_b; cout <<"vill du addera eller subtrahera (Skriv M för addera och S för subtahera)"; cin >>a_ir_b; if (a_ir_b==s); cout <<"Jasså, så du vill räkna minus."; return 0; } Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boiuthh Skrivet 7 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Juni 2007 Vad är det som är fel i den här koden? programmet stängs ned direkt jag startar det. #include<iostream> using std::cout; int main() { int ett_tal; ett_tal = 12; cout << ett_tal; return 0;} lägg till en SYSTEM("PAUSE"); i slutet av koden så ska det stanna till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 7 Juni 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Juni 2007 Jag har ju redan fårr hjälp med den. Men nu behöver jag hjälp med den andra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 7 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Juni 2007 Därför att du har sagt åt programet att a_ir_b består av en siffra, inte en bokstav eller string. Såhär kan du göra istället: #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { int ett_tal; int ett_tal2; string a_ir_b; cout << "Vill du addera eller subtrahera (Skriv M för addera och S för subtahera) \n"; cin >>a_ir_b; if (a_ir_b == "S") { cout << "Jasså, så du vill räkna minus."; } cin.get(); cin.get(); return 0; } Det var lite småfel här och där som jag fixade... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 7 Juni 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Juni 2007 tack så hemskt mycket! :D Men då jag skriver detta: cin >> ett_tal; cout << "-"; cin >> ett_tal2; cout << ett_tal - ett_tal2; Så kommer minus tecknet en rad under talet. Hur ska man göra så att minustecknet hamnar på samma rad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 7 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Juni 2007 (redigerat) Här satt jag och hoppades att du skulle skriva motsatsen, men nähä då, här skall det krånglas till! :lol: Vad jag vet går det inte i dos att ha en string efter en intryckning från ett tangentbord. Men det går att fixa på andra sett! Detta är ett lite långsökt exempel: cin >> ett_tal; system("cls"); cout << ett_tal << " - "; cin >> ett_tal2; cout << "\n" << ett_tal - ett_tal2; Nu ska det funka! Aja, prova om det fungerar iaf.... Jag ska för tusan börja med C++ igen! Redigerat 7 Juni 2007 av CheatCat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.