💬
Logga in
Fuska.se

Varmluftsballong Mini

6 svar · startad

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Jag har försökt hitta ritningar och idéer på en liten mini varmluftsballong på google men hittar inget. Känner för att göra något.

Kan nån hjälpa till med att hitta(kanske göra) ritningar på en minivarmluftsballong och ge idéer på den.

Såhär har jag tänkt den men det kommer nog inte fungera.. Tror nog att påsen eller vad det är brinner upp. ^_^

I hållaren finns ett värmeljus. Hållaren sitter fast med trådar i en påse. :P

Tagit reda på:

Påsen rymmer ca 20 dm³ luft.

Värmeljuset avger en temperatur på ca 60 - 65ºC.

Att ta reda på:

Hur mycket lyftkraft får den.(om ni kan nån ekvation så skriv den gärna)

Senast ändrad:

12 Aug 2007
Nivå 10 · Veteranfuskare

Med den lilla ballongen klarar den inte att lyfta. Om du jämför en luftballong med din så ser du att ballongen är bra mycket större än korgen...

Nivå 6 · Fuskare

mm, du borde satsa på en mycket större påse. den borde nog vara typ 3 gånger så stor i alla fall.

13 Aug 2007
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #4

Hur räknade ni ut det? skulle hjälpa mig om ni sa ekvationen så att jag kan hitta en bra påse snabbt. Hittar bara en ekvation för 100ºC men orkar inte göra om den till 60ºC.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

alltså det lättaste är att pröva sig fram mellan olika påsar istället för att hålla på med en massa ekvationer ;)

14 Aug 2007
Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #6

men då måste jag ju göra i ordning påsarna och det är ganska jobbigt för att ifal jag inte gör det finns det en chans att de brinner upp och om det inte funkar måste jag göra om samma sak flera ggr så det är enklare med ekvationer och dessutom är jag bra på matte.

15 Aug 2007
Nivå 6 · Fuskare

Jo, men om än det funkar perfekt i teorin så behöver det inte funka perfekt i praktiken. Men du har rätt att det kan bli besvärligt för dig att göra i ordning alla påsar.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in