💬
Logga in
Fuska.se

Ta Bort Vista

31 svar · startad

Hejsan jag har försökt fixa xp till min dator men det funkar inte. När jag sätter i windows xp skivan och startar om så tryckar jag "starta från CD". Efter jag gjort det kommer det en felkod 0x0000007B och installationen kan inte fortsätta.

Så här står det:

Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad. Kör CHKDSK/F för att kontrollera om hårdisken är skadad.

Hjälp, vad kan jag göra för att få bort vista och fixa xp en gång för alla :)

Nivå 8 · Veteranfuskare
Har du formaterat om datorn, asså med riktig formatering, inte med såndär fjössisformatering (kallas även snabbformatering...)? Om inte, gör det!

okej hur menar du då, jag har inte fått med nån cd eller nått utan jag formaterar om den genom att trycka på system recovery (F11) när jag startar om datorn. Annars så går det att högerklicka på hårddisken och trycka på formatera men det har jag aldrig provat.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Har du ingen Windows XP skiva? :o Ja, då är det nog kört... Eller, du kan ju skapa en startdiskett, gå in och ladda ner nått på http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm, prova med makeboot.exe. Starta sen datorn med den i, ja resten kan du utantill...

Men du måste ju ha en XP skiva om du vill installera XP på datorn...

Senast ändrad:

Ja jag har xp-skiva men som jag sa, jag provade formatera om men dendär felkoden kom fram och installationen avslutades.

Vad ska jag göra med makeboot.exe. Förklara så jag vet

Jag tror inte jag ska ta makeboot.exe eftersom den står att det är för windows 2000, jag kanske ska ta xpquick.exe.

Please hjälp om du vet hur man ska göra:)

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Ähum, jag hadde fel, du ska ta Windows Me OEM, istället. Ladda ner det och följ instruktionerna.

Varför ska jag ha windows ME när jag har vista och vill byta till xp:O

Nivå 8 · Veteranfuskare
För att du antagligen måste formatera om datorn via kommandotolken. Men ladda inte ner det heller, det innehåller inte format.exe... Jag ska kolla efter vad du ska ladda ner, vänta lite...

aha okej tack:D Jävligt schysst:D

Nivå 8 · Veteranfuskare
Ta 98 OEM, det går säkert bra med ME:n, jag vet inte. När du starta datorn trycker du på 1 (sen, enter) och väntar i ett halvår... Hoppas du vet hur du formaterar via kommandoprompten....

okej så jag ska ta 98. Okej tack jag ska försöka så gott jag kan:)

Nivå 8 · Veteranfuskare
Har du NTFS, så kan det krångla till sig, har förbrett en guide till det, i så fall...

Boot98 funkar inte

Skulle du kunna förklara exakt hur man formaterar om med xp (om du orkar)

Nivå 8 · Veteranfuskare
Kommer det inte upp en skärm med olika alternativ när du starta datorn med disketten i? Har du NTFS, eller inte? Det är lättare att förklara om du har FAT 32.
17 Sep 2007

Aha du menar diskett. Jag har ingen diskett ingång i datorn. Kan man göra på något annat sätt? Går det bra med usb:o

Kan du skicka din msn på ett privat medelande så kan du förklara hur man gör

Senast ändrad:

NTFS är bättre och mer kompakt än FAT :)

Starta datorn och kör en systemåterställning först till din tidigaste återställningspunkt. Prova sedan med Windows XP skivan igen.

Det funkar inte. Har provat allt möjligt. Provade med att installera via kommadotolken men det funkade inte det heller. Fattar inte varför. Jag har läst ute på internet att vissa har lyckats med att nedgradera, men det funkar inte på mig:S Konstigt

Senast ändrad:

eller bara ringa in till suporten, eller lämna in den.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Kommandotolken? Menar du den som du startar i Windows, eller? Om Det är återställnigskonsollen, du menar, behöver du väl bara skriva "format C:" och sen installera. En bootusb? Det ska gå, men jag vet inte hur man gör...

okej, jag tror jag fattar hur du menar nu. Det enda jag behöver fixa nu är bootusb. Men jag vet inte hur?:o

Läs här, jag tror att han hade samma problem som jag: http://www.compuforums.org/windows/2387-do...p-pro-help.html

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in