Hoppa till innehåll

Fyrkärnig/dubbelkärnig Processor?


Aircondition
 Dela

Rekommendera inlägg

Ska köpa en ny dator, men har inte riktigt bestämt mig för vilken processor den ska ha. I min lokala datorbutiken sa dem att det kunde bli problem att spela vissa spel med fyrkärnig, vad menar dem då?

 

Har tittat mest på en Q6600 och en E6550. Vilken bör jag välja i dagsläget? Ska spela krävande spel som Crysis m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GripenII

Crysis kan det räcka med Intel Quad. ( Fyrkärnig )

Men knappast att det kunde bli problem med vissa spel?Isåfall, hur?

Quad är vädligt snabb 1 av de bästa..Kostar Ca 2100 KR

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att du måste. Om Crysis har stöd för flera kärnor funkar antagligen Q6600 riktigt bra. Men för spel ska du nog ta den processor med högst frekvens av de där.

 

Några problem ska det inte bli annars med fyrkärnig, det är bara det att alla program och spel inte kan utnyttja dem alla på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De dom menar i spelbutiken är att quad är en så pass ny sak så att de flesta spel stödjer inte 4 kärnor, jämförelse med duo som stöds av de flesta spel som inte är allt för gammla. Läste ett test där de hade testat quad vs duo, duo processorerna låg jämt med quad och även lite högre ibland. Ur ekonomisk synpunkt så är en duo mer värd men ur framtidssynpunkt så är quaden ett säkert kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stödjer de flerkärniga spelar det nog igen roll om du har Duo eller Quad, förutom att Quad har fler kärnor att jobba med. Stöder de bara en (som de flesta spel fram till idag) så är det bättre med få (en?) snabba kärnor än flera lite långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GripenII

Nej, jag förstod inte riktigt heller det, det är därför jag frågar här. Kostar f.ö 2600 kr.

 

Men Crysis miniumkrav står på 3 GHz, den här processorn har 2,4 GHz. Betyder det att jag måste överklocka den för att få Crysis att funka?

2,4 GHz på 1 Kärna!

Tänk smart hur många kärnor hela datan har.

Quad har 4 St 2.0 GHz.

4 X 2.0 = 8.0 GHz

(Inte säker om Quad har 2.0 GHz per kärna.Men helt säkert på att den har 4 kärnor.)

Tack så mycket, epaaj och Tour.

 

Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad?

Varför inte?Quad funkar ju perfect på mängder spel. Redigerat av GripenII
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GripenII

Tack så mycket, epaaj och Tour.

 

Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad?

Varför inte?Quad funkar ju perfect på mängder spel.

 

Det är inte så man räknar, lr?

 

Jo.Så räknar man faktist. ;)

eller hur tänkte du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GripenII

Man använder ju inte alla kärnor på samma gång så det blir inte 8.0?

Använder man nåt som kräver 2 kärnor så körs en del i 2,4 och den andra delen i 2,4

Tillsammans blir det 4.8 GHz.Vilket är hela proccesorn.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...