bladefinor Skrivet 28 Oktober 2007 Rapport Skrivet 28 Oktober 2007 (redigerat) Hej! Jag har min 2 år gamla datorn som ska fylla 3 år nu i jul då, men ändå... Den fungerar inte riktigt som den ska och mitt garanti gick ut för ett halvår sen. Så jag tänkte eventuellt köpa nya delar, Men jag vet att min dator har bra delar i sig. Jag har grafikkortet "ATI Radeon X800 XT" och detta är mina specifikationer: http://i211.photobucket.com/albums/bb9/bladefinor/Dator-specifikationer.png De specifikationerna är väl bra? Men min dator laggar lite och jag kan inte spela Battlefield 2 längre, som jag kunde göra när datorn var rätt så ny. Snälla hjälp mig, jag skulle vilja veta om jag ska köpa nya delar och vad för nya delar eller om jag ska göra något med den... Redigerat 28 Oktober 2007 av bladefinor Citera
epaaj Skrivet 28 Oktober 2007 Rapport Skrivet 28 Oktober 2007 Använd SpyBot Search and Destroy eller valfritt annat anti-spyware-program. Gärna en virusscanning med om det är möjligt. Rensa program du inte använder. Diskrensning funkar kanske bra också. Defragmentera om du inte gjort det på ett tag. Enklast är att bara installera om Windows så du får ett helt nytt och fräscht system igen, men det kanske inte är vad du vill eller orkar? Citera
Filosofen Skrivet 29 Oktober 2007 Rapport Skrivet 29 Oktober 2007 Jag skulle hellre ta XP före Vista i nuläget. Citera
epaaj Skrivet 29 Oktober 2007 Rapport Skrivet 29 Oktober 2007 Jo, Vista äter ju mer RAM än XP gör. Men det ska för det även funka bra i Vista. Citera
bladefinor Skrivet 30 Oktober 2007 Författare Rapport Skrivet 30 Oktober 2007 (redigerat) att installera om datorn och virussöka och sånt som du beskrev epaaj, funkar liksom inte i alla fall :S det var en XP från början men jag installerade Vista sen, och nu har jag tänkt på att köpa 2x1024MB RAM-Minne till den så att jag har 4096MB i RAM och sen så ska jag köpa nytt grafikkort... hoppas det kommer att hjälpa :) Redigerat 30 Oktober 2007 av bladefinor Citera
Aircondition Skrivet 30 Oktober 2007 Rapport Skrivet 30 Oktober 2007 Att köpa 2GB ram till skulle knappast hjälpa så mycket. Tror inte ens att du skulle märka någon skillnad med den processorn. Processorn sjunger tråkigt nog på sista versen. Med en Dual Core processor skulle du antagligen märka stor skillnad. 2GB ram kommer räcka till en sådan. Dock kanske du behöver nytt moderkort om du ska ha en sådan processor. Om du nu vill ha ett nytt grafikkort också är 8800 GTS 320MB väldigt bra och ganska billigt. Om du inte har så mycket pengar kan ett 8600 också funka. Det jag föreslår alltså: - Dubbelkärnig processor från Intel - Grafikkort från 8800/8600-serien - Nytt moderkort om det behövs Då har du en bra burk som kommer hålla ett tag och klara nya spel. Citera
epaaj Skrivet 30 Oktober 2007 Rapport Skrivet 30 Oktober 2007 att installera om datorn och virussöka och sånt som du beskrev epaaj, funkar liksom inte i alla fall :S det var en XP från början men jag installerade Vista sen, och nu har jag tänkt på att köpa 2x1024MB RAM-Minne till den så att jag har 4096MB i RAM och sen så ska jag köpa nytt grafikkort... hoppas det kommer att hjälpa :) En ominstallation av Windows hjälper alltid. Såvida din dator inte är för slö för att klara det operativsystem du valt eller om du får virus direkt. Men då är vi inne på andra punkten du nämnde, nämligen virusscanning. Mer RAM ska inte vara nödvändigt. Inte heller grafikkort hjälper om datorn är slö. För jag tror inte du har så grafisk fönsterhanterare att den kräver ett värstingkort. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.