💬
Logga in
Fuska.se

Barnbidraget

30 svar · startad

Moderator
↗ till inlägget

Sänk barnbidraget, om man inte har det så bra finns det ju andra bidrag att ansöka om, ge mer pengar till försvarsmakten.

Nyfiket frågat varför ska vi har mer försvar?

Och för det andra vad gör det för skillnad om man kallar det barnbidrag eller något annat, får man bidraget kostar det ju lika mycket för staten och skattebetalarna.

Soad_token

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Alldeles för högt, jag vill avskaffa Alla bidrag totalt och istället sänka skatterna ordentligt.

Måste citera ditt "Seriöst" Vad ska man då leva på när man går i skolan, det är knappt så att man får ansöka om extrajobb för att "yngre" ska ha för tur här där jag bor. Ska jag leva totalt pengalös tills jag går ut och får ett jobb?

Det är föräldrars ansvar att ta hand om sina barn tills de fyller 18. De måste betala för vissa saker. När någon fyllt 18 är den personens ingen annans ansvar vilket betyder att den personen får klara sig själv. Plus att mindre bidrag = mindre skatt = mer pengar till föräldrarna och har föräldrarna mer pengar kan de ge sina barn mer pengar istället för bidrag.

Rätt, men att ta bort är lite överdrivet. Isåfall sänka den.

18 Nov 2007

Den allmänna uppfattningen här verkar vara att barnbidraget bara är en onödig utgift för staten och att föräldrarna använder pengarna till att köpa gåslever och rysk kaviar. Nu vet de flesta att detta inte är sanningen. De månatliga utgifterna för att barn är tre gånger högre än barnbidraget, alltså drygt 3000 kronor. För många ensamstående föräldrar sjukskrivna/arbetslösa och låginkomsttagarfamiljer är barnbidraget nödvändigt för att över huvudtaget få pengarna att räcka månaden ut. Barnbidraget bör ligga på 3000 kr/mån för de som har de sämst ställt och succesivt bli lägre till dess att det helt upphör vid gränsen för att bli betalningsskyldig av värnskatt ca 40000 kr/mån).

Moderator
↗ till inlägget

Den allmänna uppfattningen här verkar vara att barnbidraget bara är en onödig utgift för staten och att föräldrarna använder pengarna till att köpa gåslever och rysk kaviar. Nu vet de flesta att detta inte är sanningen. De månatliga utgifterna för att barn är tre gånger högre än barnbidraget, alltså drygt 3000 kronor. För många ensamstående föräldrar sjukskrivna/arbetslösa och låginkomsttagarfamiljer är barnbidraget nödvändigt för att över huvudtaget få pengarna att räcka månaden ut. Barnbidraget bör ligga på 3000 kr/mån för de som har de sämst ställt och succesivt bli lägre till dess att det helt upphör vid gränsen för att bli betalningsskyldig av värnskatt ca 40000 kr/mån).

Till att börja med undrar jag om du förstår hur mycket pengar 40 000 kr/månaden är? För det andra så behöver inte den största delen av föräldrarna ett barnbidrag för att få det att gå runt ekonomiskt sett. Sen att höja bidraget tycker jag bara är idiotiskt, det kan ligga kvar på den nivån som det ligger på just nu, men endast om man tjänar under t.ex. 19 000 kr/månaden samanlagt i familjen. Har man en större månadsinkomst ska barnbidraget bli mindre och man ska inte få det om man tjänar över 20 000 kr/månaden. Att betala ut bidrag gör nämligen bara det värre i längden. Om man skulle ta bort många bidrag som igentligen inte behövs och bara ge det absolut nödvändigaste så skulle man kunna sänka skatterna, sänker man skatterna tjänar folk mer (pluss att sverige skulle bli mer atraktivt för företagare). Det är nämligen så att de företag som tjänar mest nästan uteslutande flyttar från Sveri för att vi har ett alldeles för högt skatte tryck.

Soad_token

20 Nov 2007
↗ till inlägget

Det är faktiskt bra, men det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag. Det borde man ändra på enligt mig.

Soad_token

Men det finns många föräldrar som verkligen behöver barnbidraget för att överleva, alla tjänar inte snuskigt mycket pengar. Det är mat och kläder och annat som behövs för att klara sig idag, priserna är höga m.m.

Efter att läst några av dina inlägg i den här tråden så kan jag inte låta bli att fråga, har du aldrig haft någon nytta av ditt studiebidrag?

Senast ändrad:

Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag.

Man kan sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad.

Soad_token

Senast ändrad:

22 Nov 2007
Moderator Moderator
↗ till inlägget

Barnbidraget skall vara inkomstbaserat. Ett tak skall även införas. Personer som tjänar 40 000+ i månaden (per person) behöver inte barnbidrag. Däremot skall ensamstående föräldrar och låginkomsttagarfamiljer få en nätt höjning av sitt bidrag.

Så du menar på fullaste allvar nu, att de som tjänar bra inte ska få bidrag själv men Ändå betala för andra?

Jag har i mitt liv aldrig hört något så sjukt, inget personligt mot dig.

↗ till inlägget

Precis...men inte alla.

Joo det har jag men jag började inte få det förens jag fyllde 18 efter som mina föräldrar fick det innan (dom var ju mina målsmän). Och jag har sagt minst en gång att studiebidraget är bra som det är. Det är därimot barnbidraget och studiebidraget som man får innan man har fyllt 18 år som jag tycker i de fall kan sänkas drastiskt eller tas bort helt.

Sen några citat från mig själv tidigare i debatten.

Det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag.
Man kan sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad.

Soad_token

Jag har fått mitt studiebidrag ända sedan man börjar få det och mamma och pappa annser att det har varit mitt hela tiden för att jag ska kunna köpa kläder, göra saker på fritiden och inhandla saker jag vill ha. Utan studiebidraget skulle jag inte haft ett öre förrän den dagen då jag får tag i ett jobb alltså när jag gått klart skolan och vem vet hur lång tid det tar efter det. Det finns inga extra jobb och mamma och pappa skulle inte ha råd att ge mig pengar om det inte var så att jag hade studiebidraget. Det är till för att hjälpa oss som inte har inkomster det är redan lågt med tanke på hur snabbt priser på kläder och annat stiger.

23 Nov 2007
Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Jag har fått mitt studiebidrag ända sedan man börjar få det och mamma och pappa annser att det har varit mitt hela tiden för att jag ska kunna köpa kläder, göra saker på fritiden och inhandla saker jag vill ha. Utan studiebidraget skulle jag inte haft ett öre förrän den dagen då jag får tag i ett jobb alltså när jag gått klart skolan och vem vet hur lång tid det tar efter det. Det finns inga extra jobb och mamma och pappa skulle inte ha råd att ge mig pengar om det inte var så att jag hade studiebidraget. Det är till för att hjälpa oss som inte har inkomster det är redan lågt med tanke på hur snabbt priser på kläder och annat stiger.

Men det var dina föräldrars egna val att ge dig det innan du fylde 18 år. Och du säger själv att ni behöver bidraget för att klara er. Nyfiket frågat har ni bil (har ni behov av en bil)? Köper du mycket kläder mm eller bara så att du precis klarar dig?. Jag kan klara mig på nån hundra kr i månaden när jag behöver det (om jag vill spara t.ex.) Och jag köper alltu utom mat och husrum för mina pengar. Sen så är dina föäldrar tvungna att försörja dig tills du har fylt 18, men om dom vill ge dig en summa pengar som motsvara studiebidraget eller på något annat sett se till att du har det du behöver är ju uppp till föräldrarna (målsmänenn). Sen är studiebidraget enligt mig redna lagom, det är ju ett bidrag som ska ge stöd åt dom som behöver occh inte har råd med det nödvändigaste. Alltså ska det inte täcka bio mm.

Soad_token

24 Nov 2007
↗ till inlägget

Men det var dina föräldrars egna val att ge dig det innan du fylde 18 år. Och du säger själv att ni behöver bidraget för att klara er. Nyfiket frågat har ni bil (har ni behov av en bil)? Köper du mycket kläder mm eller bara så att du precis klarar dig?. Jag kan klara mig på nån hundra kr i månaden när jag behöver det (om jag vill spara t.ex.) Och jag köper alltu utom mat och husrum för mina pengar. Sen så är dina föäldrar tvungna att försörja dig tills du har fylt 18, men om dom vill ge dig en summa pengar som motsvara studiebidraget eller på något annat sett se till att du har det du behöver är ju uppp till föräldrarna (målsmänenn). Sen är studiebidraget enligt mig redna lagom, det är ju ett bidrag som ska ge stöd åt dom som behöver occh inte har råd med det nödvändigaste. Alltså ska det inte täcka bio mm.

Soad_token

Allt beror väl på intressen oxå, man ska väll ha rätten att köpa saker man vill ha oxå och inte bara det alldra viktigaste. Jag tror att du oxå har saker du vill köpa och som du köper fast de inte är nödvändiga för din överlevnad. Sedan du klarar dig på några hundra säger du men hur mycket är det?

Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Allt beror väl på intressen oxå, man ska väll ha rätten att köpa saker man vill ha oxå och inte bara det alldra viktigaste. Jag tror att du oxå har saker du vill köpa och som du köper fast de inte är nödvändiga för din överlevnad. Sedan du klarar dig på några hundra säger du men hur mycket är det?

Men bidrag är bara till för att ge extra stöd till dem som behöver det, inte för att betala ens övriga intressen. Men nu är det ju så att jag har sagt att bidraget är bra som det är alltså lite över 1000 kr/mån. Det jag vill ändra på är bidraget man får innan man fyllt 18.

Soad_token

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in