💬
Logga in
Fuska.se

Behöver Hjälp Med Css ( Div Boxar )

21 svar · startad

Trådstartare #1

Hej alla.

Jag har stött på lite problem här med min hemsida. Jag vill, att när man trycker på en länk på första sidan så ska innehållet på den sidan komma upp i div boxen. Jag vet att det går med AJAX:

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec mauris augue, consectetuer sed, rhoncus ac... <a href="#" onclick="document.getElementById('text').style.display = 'block';">Läs mer</a></p>

<p id="text" style="display:none;">Lorem ipsum bla bla bla...</p>

Men då måste man ha all kod från den sidan i själva indexet, alltså startsidan. Så nu är min fråga.. Hur gör man så att en sia ska komma upp i diven utan att man ska behöva ha all kod på startsidan?

Senast ändrad:

Du kanske skulle ta och läsa på lite om AJAX. Jag kommer bara på den här sidan just nu.

http://www.w3schools.com/ajax/default.asp

Trådstartare #3

Hmph.. Kan väl läsa igenom det. Men jag tvivlar på att jag kommer finna lösningen. Och är nog desperat redan nu.

Med AJAX så laddar du in andra sidor. Men om du inte vill ha AJAX-koden på index-sidan så kan du ha den i en .js fil och inkludera.

Trådstartare #5

Men för att AJAX saken ska fungera så måste jag ha all kod från sidan som ska laddas in när jag klickar på länken på Startsidan! (index.php)

Förstår inte vad du menar?

Du måste inte ha en massa kod på startsidan. Vad startsidan gör är att ladda in de andra sidorna.

Trådstartare #7

Nu fattar jag vad du menar. Du menar alltså att jag ska göra en .js fil och lägga alla koder där som jag behöver för att AJAX scriptet ska fungera och sen göra en include på startsidan?

Ja :P

Trådstartare #9

Har fattat nu. Men nu har jag ett annat problem.. Nu provade jag att lägga till style="display:none; till div boxen så att den inte syns. Sen då provade jag att trycka på länken så att den skulle komma upp igen.. Men den kom inte upp på rätt ställe! Kolla på bilden:

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/hm.jpg

Den ska igentligen vara bredvid menyn..

Koden för DIV boxen är just nu:

<div id=layer1 style="display:none; top:279px; left:182px; width:534px; z-index:1; padding:5px; border: #000000 1px solid; background-color:#FFFFFF;"> Lorem ipsum.. blab labla..</div>

Senast ändrad:

Vad satte du display till när du ville ha fram den igen då?

Trådstartare #11
<a href="#" onclick="document.getElementById('layer1').style.display = 'block';">

Ska jag ändra "block" till position:absolute?

Varför testar du inte och kollar? ;) Verkar ju inte vara ett så jobbigt test...

Trådstartare #13

Testade och det funkade inte ._.

Fungerade <div>en innan du lade till AJAX-koden?

Trådstartare #15

Ja.

Vad, mer exakt är det du ändrat då?

6 Nov 2007
Trådstartare #17

Inget mer.. Jag ändrade bara style="position:absolute; till style="display:none;

Tänkte jag kunde bjuda på lite färdig kod bara för att jag är snäll =)

Den är kopierad direkt från en sida jag håller på med, men det är bara att ändra som man vill.

Javascriptet:

var ShowLoginId = '1';
function ShowLogin()
{
    if (ShowLoginId == '1')
    {
        document.getElementById('loginfield').style.display = 'block';
        ShowLoginId = '2';
    }
    else if (ShowLoginId == '2')
    {
        document.getElementById('loginfield').style.display = 'none';
        ShowLoginId = '1';
    }
}

CSS:

#loginfield {
    position: relative;
    width: 100px;
    height: 30px;
    top: 0px;
    display: none;
    z-index: 6;

XHTML:

<div id=\"loginfield\"></div>

Trådstartare #19

Skulle man kunna fråga efter vad man ska skriva vid länken? ^^ Men annars, tack. Just vad jag behövde ^^ Märkte just att det scriptet jag hade gömde inte ._. Bara visade.

<a href="java script:ShowLogin();">Visa/Dölj</a> funkar antagligen.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in