KalphiteQ Skrivet 21 November 2007 Rapport Dela Skrivet 21 November 2007 Sista uppgiften i min läxa körde jag fast på denna: "30 personer ska hinna färdigt ett arbete på 20 dagar. När de arbetat två dagar bestäms det att arbetet måste vara klart tre dagar tidigare än vad man sagt från början. Man måste därför anställa fler personer. Hur många fler då? (Vi förutsätter att alla arbetar lika snabbt.)" Skulle behöva hjälp med uträkningen. Jag vet iallafall att det måste anställas 6 personer till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 21 November 2007 Rapport Dela Skrivet 21 November 2007 2 dagars arbete + -3 dagar. Det är 15 dagar kvar, och 30 arbetare. Det står ju inte hur långt dem har kommit efter 2 dagar så.. lite svårt, eh? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 22 November 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 22 November 2007 2 dagars arbete + -3 dagar. Det är 15 dagar kvar, och 30 arbetare. Det står ju inte hur långt dem har kommit efter 2 dagar så.. lite svårt, eh? Jojag ska skita i den och ge den till läraren iallafall. Hon brukar vara hygglig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Crys Skrivet 26 November 2007 Rapport Dela Skrivet 26 November 2007 Låter lite omöjligt, står inte hur snabbt dom jobbar eller nånting. Är dedär värkligen hela uppgiften? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 27 November 2007 Rapport Dela Skrivet 27 November 2007 Fråga dina föräldrar ? För den där är ju totalt omöjlig =/ Står ju ingenting... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
agiyr Skrivet 28 November 2007 Rapport Dela Skrivet 28 November 2007 Om jag förstått det rätt så blir det väll 20 delat i 27?? Men man kan inte anställa färre än en person. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 29 November 2007 Rapport Dela Skrivet 29 November 2007 Alla matteböcker har någon uppgift som är åt h*lvete. Jag har stött på 5 styck ungefär och jag dampar så mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 29 November 2007 Rapport Dela Skrivet 29 November 2007 Har också fått den uppgiften, tänk såhär: 30 personer ska bli klara på 20 dagar. Då kan man ta 3 personer på 2 dagar. Dagar -> 2/2 = 1 Personer -> 3/2 = 1,5 På en dag blir det 1,5 personer, vilket man avrundar till 2. Sen ska man bli klar 3 dagar tidigare, alltså 3 x 2 = 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst newnameguy Skrivet 10 April 2008 Rapport Dela Skrivet 10 April 2008 (redigerat) . Redigerat 21 Juli 2015 av TheExecutor Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xSaaamii Skrivet 29 April 2008 Rapport Dela Skrivet 29 April 2008 Låter lite svårt vi har okså en masssa sådana omöjliga uppgifter ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.