Hoppa till innehåll

2 Frågor Angående Dator-komponenter


bladefinor
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

Jag har 2 frågor ang. dator-komponenter...

• Jag har köpt dessa komponenter:

- ASUS - Socket 775, ATX Intel 975X (P5W DH DELUXE), PCI-E / SATA / DDR2 (BULK)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66804

- Corsair - XMS2 Pro 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (TWIN2X2048-6400PRO)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=56922

Ska sedan köpa:

- Sapphire - ATI Radeon HD2600XT 256MB - PCI-E / TV-Ut / DVI

http://www.webhallen.com/prod.php?id=76630

- Intel - Core 2 Quad Q6600 2.4GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75570

Fungerar de tillsammans? Kan det bli en hyffsad bra speldator?

 

• Måste man installera om "Windows Vista" ifall jag köper ny proccessor?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

förlåt som måste fråga, jag vet att du stöder mycket ps3, fast då hur kommer det säg att du ska ha en spel data när du har ps3 som "äger" så värst ;)

 

nej men jag tror att det kommer bli bra om du köper dom.

Intel core 2 quad ee riktigt bra för spel som crysis osv, eftersom crysis använde sig av intel core rätt mycket när de byggde crysis.

Grafik kortet vet jag inte riktigt, jag diggar mera geforce 8600-8800.

Men vill inte ge ut information om grafik kortet eftersom jag inte riktigt har kunskapen som behövs för att ge det bästa rådet :( den du tänker köpa har ju dx10 som ee bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

förlåt som måste fråga, jag vet att du stöder mycket ps3, fast då hur kommer det säg att du ska ha en spel data när du har ps3 som "äger" så värst ;)

 

nej men jag tror att det kommer bli bra om du köper dom.

Intel core 2 quad ee riktigt bra för spel som crysis osv, eftersom crysis använde sig av intel core rätt mycket när de byggde crysis.

Grafik kortet vet jag inte riktigt, jag diggar mera geforce 8600-8800.

Men vill inte ge ut information om grafik kortet eftersom jag inte riktigt har kunskapen som behövs för att ge det bästa rådet :( den du tänker köpa har ju dx10 som ee bra.

hehe man vill ju ha en bra dator också, min e skit dålig (men det är "meningen" att den ska vara bra :S)...

Det är många som säger att GeForce 8800GT är skitbra, men är den bättre än den jag tänkte? Men jag har inte råd med allt, tänkte mej d ett grafikkort för 1k

skulle vilja ha en jämförelse.

 

tack för ditt svar Pavilion! :)

Redigerat av bladefinor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kommer antagligen bli riktigt besviken på det där grafikkortet om det ska vara en speldator. Det är mycket bättre att välja ett kort med i alla fall lite framtidsutsikter. Välj minst ett HD Radeon 3850. 3870 är storebror och bättre, men självklart dyrare. Fast egentligen tycker jag att du skulle satsat på ett 8800GT, som är bättre än Radeon-korten jag nämnde. Ett sånt kort får du för drygt 2000:-, vilket är väldigt bra med tanke på vilken prestanda man får.

 

Sammanfattningsvis, 8800GT om du vill ha prestanda, 3870/3850 om du har en tight budget.

 

Du hade nog kunnat spara in på processorn lite också. Fyrkärniga processorer är grymt överskattat enligt mig. Du lär inte märka någon skillnad med en bra dubbelkärnig. De "bra" dubbelkärniga går ungefär från E6550 till E6850. De pengarna du sparar in där kunde du lagt på ett 8800GT. Grafikkortet är fortfarande den viktigaste komponenten i spel.

 

Pavilion: Crysis hade ju faktiskt inte alls stöd för Quad Core? Jag har aldrig hört något om en märkbar skillnad i spel mellan Intel Core 2 Duo och Quad Core.

 

Fråga gärna om det är något du inte förstår, bladefinor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

just nu har jag denna proccessor:

Intel Pentium 4 560 - Intel® Pentium® 4 CPU 3.60 GHz

Är den dålig?

 

Just nu har jag detta grafikkort:

ATI Radeon X800 XT

Är den dålig? (Den kostar 2000 kr just nu, och jag fick den för 3 år sedan)

Ungefär samma pris som 8800GT'n

 

AirCondition: Ska jag köpa Quad Core'n och 8800GT'n?

Jag har redan beställt det där moderkortet och 2GB's RAM (DDR2)

Redigerat av bladefinor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

just nu har jag denna proccessor:

Intel Pentium 4 560 - Intel® Pentium® 4 CPU 3.60 GHz

Är den dålig?

 

Just nu har jag detta grafikkort:

ATI Radeon X800 XT

Är den dålig? (Den kostar 2000 kr just nu, och jag fick den för 3 år sedan)

Ungefär samma pris som 8800GT'n

 

AirCondition: Ska jag köpa Quad Core'n och 8800GT'n?

Jag har redan beställt det där moderkortet och 2GB's RAM (DDR2)

Din processor och ditt grafikkort är ganska dåliga, ja. Du gör helt rätt i att köpa ett 8800GT. Köp Quad Core om du vill. Den har bra framtidsutsikter, men just nu är det ingen direkt skillnad i spel mellan Intel Core 2 Duo och Quad Core. Att välja en Intel Core 2 Duo blir ju billigare. Om du vill ha en sådan är E6750 att rekommendera.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kommer antagligen bli riktigt besviken på det där grafikkortet om det ska vara en speldator. Det är mycket bättre att välja ett kort med i alla fall lite framtidsutsikter. Välj minst ett HD Radeon 3850. 3870 är storebror och bättre, men självklart dyrare. Fast egentligen tycker jag att du skulle satsat på ett 8800GT, som är bättre än Radeon-korten jag nämnde. Ett sånt kort får du för drygt 2000:-, vilket är väldigt bra med tanke på vilken prestanda man får.

 

Sammanfattningsvis, 8800GT om du vill ha prestanda, 3870/3850 om du har en tight budget.

 

Du hade nog kunnat spara in på processorn lite också. Fyrkärniga processorer är grymt överskattat enligt mig. Du lär inte märka någon skillnad med en bra dubbelkärnig. De "bra" dubbelkärniga går ungefär från E6550 till E6850. De pengarna du sparar in där kunde du lagt på ett 8800GT. Grafikkortet är fortfarande den viktigaste komponenten i spel.

 

Pavilion: Crysis hade ju faktiskt inte alls stöd för Quad Core? Jag har aldrig hört något om en märkbar skillnad i spel mellan Intel Core 2 Duo och Quad Core.

 

Fråga gärna om det är något du inte förstår, bladefinor.

Ehm, jo Intel sponsrade osv Crytek, och de säger dom till och med, har du crysis? starta så ser du ju att de kommer efter EA en Intel intro. sa ju också att jag inte har så mycket kunskap om detta ämne så jag ville inte ge ut så mycket info, och min text var lite flumig vet det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...