Hoppa till innehåll

Linux!


WASD

Rekommendera inlägg

Många har PMat mig och bett mig förklara vad Linux är. För att jag ska slippa skriva samma sak om och om igen gör jag en tråd om det. Det finns extremt mycket man kan gå in på. Jag har sett flera böcker om Linux på 500 sidor, håller dessutom på att läsa en. Detta kommer vara kortfattat så att ni orkar att läsa.

 

Linux är ett operativsystem som är helt gratis, till skillnad från Windows och Mac. Linux är endast en kärna. Det går inte att endast ha Linux som OS på sin dator, utan det finns så kallat "distributioner". Ubuntu är ett exempel som en del av er hört talas om. En distribution eller distro är som en variant av Linux. Vem som helst kan göra ett eget distro genom att ta Linux-kärnan och bygga upp det hur man vill. De mest populära distros listas på http://distrowatch.com/ (kolla nere till höger). Alla har sin egen favorit som passar en själv bäst och kan se ut precis som man vill. Linux går att bygga om väldigt lätt, till skillnad från windows där man inte kan göra mycket mer än att byta bakgrundsbild.

 

Om man vill prova Linux så rekommenderar jag Linux Mint som är en distribution som satsar på att vara nybörjarvänlig. Även Ubuntu gör detta, men de har lagt in en sak vid namn

som många inte gillar, därav har jag slutat rekommendera det. Men om ni tycker det ser bra ut får ni självklart prova det, eller något av alla andra distros.

 

Om ni inte vill formatera om hela datorn för att installera ett nytt OS så finns det Virtual Box som kan köra Linux i ett vanlig fönster direkt på eran dator, prestandan blir bara lite sämre. Se då till att ladda ner 32-bit versionen av den distribution ni väljer då 64-bit har problem eller inte fungerar alls i Virtual Box.

 

Jag upplever att Linux är snabbare än windows. Jag har fått Arch Linux att starta upp på 12 sekunder i Virtual Box (Arch är inget för nybörjare). När den väl är startad så startar övriga program också snabbare. Det enda som hindrar mig från att alltid använda Linux är att dagens spel ofta använder sig utan grafikmotorn DirectX som är gjord av microsoft, som de förstås inte vill dela med sig av. Linux är mycket säkrare också, det finns nästintill inga virus.

 

En intressant fakta är att 91% av världens 500 snabbaste superdatorer använder Linux. Majoriteten av alla serverdatorer gör det också. Många spel och hemsidor ni besöker varje dag använder antagligen Linux.

Raspberry Pi är en dator på ett chip för $35 med Linux som jag ska köpa när den kommer ut i december. Här är en video på när den kör Quake 3 med 20fps på högsta inställningar. De har fått bättre fps sen filmen gjordes.

 

Detta var som sagt väldigt kortfattat. Ställ gärna frågor. Om någon erfaren användare ser en miss jag gjort så be mig rätta det.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst KawaiiNek0

Se då till att ladda ner 32-bit versionen av den distribution ni väljer då 64-bit har problem eller inte fungerar alls i Virtual Box.

Tänkte bara säga det att 64-bit funkar utmärkt i VirtualBox (testat med flera andra OS också)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Linux är säkrare tvekar jag på, distributionen för virus är mindre ja men det betyder inte att det är säkrare. Varför ska Microsoft dela med sig av DirectX egentligen, det är ju dem som svettats flera år för att utveckla koden. Hade Microsoft delat med sig av koden hade nog Linux programmerarna inte kunnat optimera det, buggar hade förekommit hela tiden och då hade folk klagat på att Microsoft delat med sig av en dålig kod.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Linux är säkrare tvekar jag på, distributionen för virus är mindre ja men det betyder inte att det är säkrare.

Linux är säkrare, hela kärnan är uppbyggt på ett helt annat sätt. Ett exempel på varför Linux är säkrare är de rättigheter användare tilldelas. I Windows kan man lätt göra en användare till administratör, vilket man också ofta gör och man har då administrationsrättigheter 24/7 vilket innebär att man har tillgång till de mest grundläggande sakerna för systemet också för Windows är uppbyggt på ett sätt där användaren har mycket stor och djuprotad kontakt med kerneln hela tiden, varesig den har administratörsprivilegier eller ej. Följden av detta är att det är väldigt lätt för virus att komma åt vad som helst. Det hela kan jämföras med att låta en brottsling bli polischef. Linux däremot är uppbyggt kring den helt motsatta tanken, att användaren ska ha minimal kontakt med kerneln. Användarkontona har oftast en lägre rättighetsnivå, vill man hela tiden vara på ett administratörskonto får man logga in som root. Ett virus har därför inte den roottillgång som behövs för att fucka upp systemet.

 

Att distributionen för virus är mindre skylls väldigt ofta på att det är färre som använder Linux. Detta är till en viss del en korrekt poäng som också gör att Linuxanvändare har mycket mindre att oroa sig för, men det är inte så enkelt. Om det nu hade varit lika enkelt att programmera skadliga virus till Linux som det är mot Windows, varför hade då inte olika terroristorganisationer redan gjort detta? Majoriteten av världens superdatorer kör Linux vilket givetvis är ett mål terrorister gärna vill komma åt och slå ut.

 

Det man måste fråga dig är huruvida du ens prövat Linux för att jämföra säkerheten i praktiken.

 

Hade Microsoft delat med sig av koden hade nog Linux programmerarna inte kunnat optimera det, buggar hade förekommit hela tiden och då hade folk klagat på att Microsoft delat med sig av en dålig kod.

Vad grundar du det på egentligen? Ta en titt på kärnans kod så får du se hur dåliga "Linux programmerare" är på att optimera saker. Vidare är det inte så att Microsoft är de som optimerar DirectX för att det ska fungera på PC-datorer, till skillnad från vad Apple gör med all sin mjukvara. Det är grafikkortstillverkarna som själva får optimera sina drivrutiner efter Microsofts regi.

 

Jag skulle gärna installera något Linux OS på min dator, men då är det ju bara det att jag har hört (och vet) att många sker som funkar på Windows inte funkar på Linux OS
Det är klart att det är så, däremot går det att köra väldigt många windowsprogram på Linux genom Wine. Detta till skillnad från hur du inte kan köra program byggda för Linux på Windows. Det är inget konstigt med det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna installera något Linux OS på min dator, men då är det ju bara det att jag har hört (och vet) att många sker som funkar på Windows inte funkar på Linux OS

Program gjorda för windows funkar bara i windows. Men nästan alla program har en motsvarighet. Om du vill redigera bilder i windows kanske du använder photoshop. Motsvarigheten till det som funkar på Linux är gimp. Photoshop är däremot mer utvecklat och så om man vill hålla på med mer avancerad bildredigering behöver man tyvärr ha windows, eller köra photoshop i wine som jag hört funkar ganska bra. Olika program funkar olika bra. Jag har minst två gånger hört personer påstå att vissa program funkar bättre i wine än i windows.

 

Här är en lista på program för olika ändamål: https://wiki.archlinux.org/index.php/Common_Applications

 

Som Raptio sa är också Linux säkrare på flera sätt. Jag tror det som bidrar mest till säkerhet är att Linux ser skillnad på användare och administratör. Om du gör en ny användare åt någon och låter de använda din dator så finns det ingenting de kan göra för att skada datorn eller övriga användare. Det värsta som kan hända är att de använder mycket ram/cpu/nätverk men det går att begränsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Linux är säkrare, hela kärnan är uppbyggt på ett helt annat sätt. Ett exempel på varför Linux är säkrare är de rättigheter användare tilldelas. I Windows kan man lätt göra en användare till administratör, vilket man också ofta gör och man har då administrationsrättigheter 24/7 vilket innebär att man har tillgång till de mest grundläggande sakerna för systemet också för Windows är uppbyggt på ett sätt där användaren har mycket stor och djuprotad kontakt med kerneln hela tiden, varesig den har administratörsprivilegier eller ej. Följden av detta är att det är väldigt lätt för virus att komma åt vad som helst. Det hela kan jämföras med att låta en brottsling bli polischef. Linux däremot är uppbyggt kring den helt motsatta tanken, att användaren ska ha minimal kontakt med kerneln. Användarkontona har oftast en lägre rättighetsnivå, vill man hela tiden vara på ett administratörskonto får man logga in som root. Ett virus har därför inte den roottillgång som behövs för att fucka upp systemet.

 

Att distributionen för virus är mindre skylls väldigt ofta på att det är färre som använder Linux. Detta är till en viss del en korrekt poäng som också gör att Linuxanvändare har mycket mindre att oroa sig för, men det är inte så enkelt. Om det nu hade varit lika enkelt att programmera skadliga virus till Linux som det är mot Windows, varför hade då inte olika terroristorganisationer redan gjort detta? Majoriteten av världens superdatorer kör Linux vilket givetvis är ett mål terrorister gärna vill komma åt och slå ut.

 

Det man måste fråga dig är huruvida du ens prövat Linux för att jämföra säkerheten i praktiken.

Varför? Ja, det är väl en bra fråga. En bättre fråga är kanske varför de redan gjort det till diverse företag vilket innebär en möjlighet att porta DirectX till Wine för full kompatibilitet vilket man arbetar med just nu.

Vad grundar du det på egentligen? Ta en titt på kärnans kod så får du se hur dåliga "Linux programmerare" är på att optimera saker. Vidare är det inte så att Microsoft är de som optimerar DirectX för att det ska fungera på PC-datorer, till skillnad från vad Apple gör med all sin mjukvara. Det är grafikkortstillverkarna som själva får optimera sina drivrutiner efter Microsofts regi.

Det är klart att det är så, däremot går det att köra väldigt många windowsprogram på Linux genom Wine. Detta till skillnad från hur du inte kan köra program byggda för Linux på Windows. Det är inget konstigt med det.

Terrororganisationer försöker komma åt USA's superdatorer, och superdatorer i USA är nästan alla helt utvecklade av IBM. Det är inte svårt att med en Windows dator att låta adminstratör - användaren vara adminstratör, alla datorer i bibliotek och skolor t.ex har begränsade rättigheter för gästen. Men kan du inte tänka kritiskt när du laddar ner en fil och får virus, ja då går man över till Mac OS.

 

Microsoft delar med sig DirectX till utvecklare som programmerar för Windows, Xbox 360 och Windows Phone, på så sätt optimerar spelprogrammerarna spelet till Windows datorerna. Så nej det är inte bara grafikkortstillverkarna jobbar med optimering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Terrororganisationer försöker komma åt USA's superdatorer, och superdatorer i USA är nästan alla helt utvecklade av IBM.

Jaha, IBM har tillverkat dem. På vilket sätt är det relevant för diskussionen?

 

Men kan du inte tänka kritiskt när du laddar ner en fil och får virus, ja då går man över till Mac OS.

Man använder inte unixbaserade system för att man inte kan tänka kritiskt, man vill ha något effektivt som fungerar. Sedan har du fel där, för i OS X kan skadliga program skada ens system om man väljer att ladda ner dessa och köra dem som root. Detta till skillnad från Windows där ett virus kan kapa ditt system utan att du behöver ge det tillåtelse, så det handlar om lite mer än att vara kritisk även om det givetvis är en stor del av det hela.

 

Microsoft delar med sig DirectX till utvecklare som programmerar för Windows, Xbox 360 och Windows Phone, på så sätt optimerar spelprogrammerarna spelet till Windows datorerna. Så nej det är inte bara grafikkortstillverkarna jobbar med optimering.
Skrev jag att det BARA är grafikkorttillverkarna? Nej det gjorde jag inte. Däremot skrev du att det är Microsoft som optimerar vilket är fel, nu säger du emot dig själv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...