💬
Logga in
Fuska.se

En Bild På Mig

27 svar · startad

det finns lagar för det jo, men det är en skolbild så jag ´vet inte hur det är.

13 Dec 2007
Nivå 6 · Fuskare
Du har FULL rätt att kräva att dom tar bort det på allmäna foton.Men på skolfoton vet jag inte
14 Dec 2007
Nivå 10 · Veteranfuskare

Du gick med på att hon tog ett kort på dig, då får du skylla dig själv.

Jag kan ta kort på vem som helst som befinner sig på ett allmännt ställe. Man jag får inte ta kort på dig då du befinner dig på ett privat område.

16 Dec 2007
Nivå 1 · Novis

Jag har aldrig blivit med på framsidan eller på nått annat foto förutom på själva klassfotot. Min dröm sen förskolan är att va på framsidan XD

17 Dec 2007
Nivå 8 · Veteranfuskare

Man får oftast papper då man börjar skolan: Kryssa i här om din son/dotter får visas på film i hemsidan, skolkatalogen och sånt. Din vårdnadshavare har nog godkänt det.

18 Dec 2007
Nivå 3 · Lärling

Vafan ja va me i tidningen en gång ochså och den bilden tog dom utan att fråga om dom fick j*vla åsnorna. Visste inte att de fanns en lag mot det.

3 Jan 2008
Nivå 4 · Lärling

Detta är ett bra exempel på att man ska fråga vad som händer innan man gör det.

Tyvärr så får du nog skylla dig själv. Även om det känns för jävligt. Om det är så att den kränker dig extremt så kan du ta det till domstol.

Är det dock bara en vanlig bild på dig själv så kan inte lagen hjälpa dig särskilt mycket. Dessutom så har du gett ditt personliga tillstånd och det är gränsen mellan att få rätt och fel i domstol.

Senast ändrad:

7 Jan 2008
Nivå 12 · Mästerfuskare

Ingen får använda din bild i offentliga sammanhang utan ditt godkännande. Om en skolkatalog klassas som offentlig vet jag inte, men om den redan är tryckt och utdelad så är det inte mycket att göra, eller hur?

19 Jan 2008
Nivå 4 · Lärling

Stäm dem om du vill vinna pengar! Go for it!

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

I så fall så är det hans föräldrar som ska stämma fotografen.

Men gjort är gjort.

Dock tyckte jag att fotografen kunde ha informerat mera.

20 Jan 2008
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Men gjort är gjort.

Det är klart. Fast samma sak hände med mig oxå. Killen sa aldrig att det skulle va på katalogen. Äntligen kommer man med på första sidan på katalogen o så var man inte allvarlig. Ser f*n inte normal ut på den bilden. :P Men vad ska man göra lixom?
3 Feb 2008
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Men gjort är gjort.

Det är klart. Fast samma sak hände med mig oxå. Killen sa aldrig att det skulle va på katalogen. Äntligen kommer man med på första sidan på katalogen o så var man inte allvarlig. Ser f*n inte normal ut på den bilden. :P Men vad ska man göra lixom?

Om vi skulle börja stämma för sånna saker skulle vi ju bli som USA.. <.<
4 Feb 2008
Nivå 3 · Lärling

Det är olagligt.

5 Feb 2008
Nivå 5 · Fuskare

Är en lag som inte trätt i kraft än om just detta.

Men just nu kan du ta det på ärekränkning.

13 Feb 2008
Nivå 5 · Fuskare

Fattar hur de känns, jag tycker ju inte ens det är skojj att vara I skolkatalogen :o Men som sagt, stäm dom inte, till slut kommer vi bli som u.s.a xD

18 Feb 2008

Såhär är det i vår skola

Vi har fått skriva på ett papper när vi började skolan att skol ska få/ska inte få publicera bilder på dig på deras hemsida och liknande.

Det kanske är så på din skola med?

Nivå 0 · Nykomling

Så lilla Skinnpytte skulle varit helt nöjd med om jag frågat om jag fick ta en bild på dig, vilket du godkänner, å sen klipper jag ut ditt huvud å sätter den på Göran Perssons feta kropp, å publicerat den i skolkatalogen? :) Man får inte göra hur man vill bara för man har ett godkännande för att ta ett fotografi.

Senast ändrad:

20 Feb 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Du gick med på att hon tog ett kort på dig, då får du skylla dig själv.

Jag kan ta kort på vem som helst som befinner sig på ett allmännt ställe. Man jag får inte ta kort på dig då du befinner dig på ett privat område.

Vi snackade om att publicera bilderna i en tidning/katalog eller liknande, inte att ta bilder för att sedan sitta och stirra på dem medan dregel sprutar ut ur munnen på en.

Nivå 1 · Novis

man MÅSTE väll vara med på skolfotot om man inte är sjuk tror jag.

Nivå 3 · Lärling

Ja, fast man måste inta vara på framsidan av katalogen, vilket det här ämnet handlar om!

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in