Jag förnekar inte faktumet att religiösa personer har "mördat i Guds namn" men däremot påstår jag att detta skulle skett ändå. Religion är bara en del av en stor täckmantel, människan har alltid kämpat om sin överlevnad. Med detta menar jag att anledningen till att grupper dödar varandra är på grund av att vi har sett ner på andra. Vi strävar efter vår grupps överlevnad, så har det alltid varit. Se bara på folkmorden i Rwanda, förintelsen etc.
jag tror inte folken i t ex korstågen (ovanligt exempel) hade plötsligt fått för sig att springa till Jerusalem tbh.
så här är VARENDA handling som slutat o död, en situation där religionen endast använts som en täckmantel?
Du generaliserar även religionen efter mindre extrema grupper än själva majoriteten vilket också är fel.
för att något som är så stort o utbrett kan vara negativt fastän inte alla gör onda saker i dess namn. Jag tänker inte förneka vad folk görs i deras religions namn, bara för att de som gör sånt inte är en majoritet.
det är ungefär som att ignorera brottslingar för att de är en minoritet i samhället.
Slutligen så måste du väl ändå skämta med "Religion har gett hopp, tja kanske det, så folk slösar bort sina liv på att vänta på nåt som, med största sannolikhet, bara är en massa trams"? Du menar alltså att det är trams att vi går till kyrkan med familjen, att vi firar högtider med släkten? Skulle detta vara en oral debatt tror jag bestämt att du skulle få en käftsmäll då du trampar ner på alla kristna.
skämt? det var inget skämt, och nej jag menar att allt snack om livet efter detta är trams.
jag är inte helt säker på vilken, men i antingen buddhismen eller hinduismen torterar man ju sig för att nå "nirvana", vilket antagligen kan förklaras med att hjärnan till slut inte orkar med verkligheten längre..
folk som går till kyrkan med familjen.. ja skönt att jag slipper slösa min dag på det.
euhm, högtider, jag hade nog valt en tid där vi inte har julafton(t ex) (då hade vi inte vetat om det och så inte saknat det heller.) istället för en historia där hundratusentals har dött i olika religioners namn, med vilje eller inte.
"Skulle detta vara en oral debatt tror jag bestämt att du skulle få en käftsmäll då du trampar ner på alla kristna."
kanske det, det är väl det enda materiella "beviset" nån kan ge mot ateism, en käftsmäll.