💬
Logga in
Fuska.se

Överklockning Via Bios

18 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Jag är en dator ifrån kanske 2005, och det finns inga klockningsinställningar alls i BIOS. Är det låst på nått sätt, eller går det helt enkelt inte att överklocka den via BIOS? Moddellen är Compaq Evo D510 Convertible Minitower, altså en märkesdator.

Nivå 8 · Veteranfuskare

På märkesdatorer brukar det väl låsa sådant, så att det inte ska gå att överklocka. D.v.s. få bättre prestanda utan att betala dem.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #3

Så man måste paya för att låsa upp det? :o

Nivå 2 · Novis

Nä, jag tror inte dom säljer ut sånt. Men har du laddat ner nåt program och provat eller?

2 Apr 2008
Nivå 8 · Veteranfuskare

Det är pågrund av garantin dem har lås.

Nivå 7 · Fuskare

Menar du att du inte kan komma in i BIOS eller menar du att det inte finns några inställningar i BIOS för att överklocka?

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #7
↗ till inlägget

Nä, jag tror inte dom säljer ut sånt. Men har du laddat ner nåt program och provat eller?

Nej? Vilket program? :huh:

↗ till inlägget
Menar du att du inte kan komma in i BIOS eller menar du att det inte finns några inställningar i BIOS för att överklocka?
Det finns inga inställningar, och datorn är för ny för att processorn ska kunnas klockas med hjälp av att kortsluta punkter på moderkortet.
Nivå 7 · Fuskare

Ok. Då kan du bara klocka datorn med program...

Nivå 7 · Fuskare

Vad menas med överklocka?

3 Apr 2008
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Man gör att en processor, grafikkort eller ramminnen och utföra beräkningar fortare än vanligt,

nackdelen är att värmen ökar riktigt tufft, så det gäller och ha kvalites kylare.

Ramminnen är minst riskabla och överklocka, speciellt om man har en heatsink på den.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man gör att en processor, grafikkort eller ramminnen och utföra beräkningar fortare än vanligt,

nackdelen är att värmen ökar riktigt tufft, så det gäller och ha kvalites kylare.

Ramminnen är minst riskabla och överklocka, speciellt om man har en heatsink på den.

Kan bara tillägga att när en processor tillverkas så kan den t.ex. ligga på 3ghz.

Men för att den inte ska bli för varm och hålla längre så sänker tillverkaren processorns hastighet till kanske 2.2ghz.

Så det är nog mer rätt att säga att man utnyttjar processorn mer när man överklockar den...

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #12
↗ till inlägget

Ok. Då kan du bara klocka datorn med program...

Nån som kan säga nått bra program, jag vågar inte ta det första bästa jag hittar på google, liksom...
Nivå 8 · Veteranfuskare

Kör du med ATI kort så kan du klocka med Catalyst center, du kan klocka så mycket som det går, när det blir för varmt varnar den.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #14

Jag tror det är ett intel, det står inget annat än det iaf...

Nivå 2 · Novis

Intel tillverkar inte grafikkort än, det är nog amd (ATI) eller NVIDIA

4 Apr 2008
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #16

Men det är ett moderkort, men sånt gör inte intel heller... :/

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Men det är ett moderkort, men sånt gör inte intel heller... :/

Jag menar om du hade tänkt och klocka ditt ATI grafikkort, då är det software som gäller.
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #18

Aha, men jag tänkte mer på processorn...

Nivå 2 · Novis

Jahaa, okej, ursäkta

Då kan det mycket väl vara Intel

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in