Någon av republikanerna, tror inte demokraterna klarar av ett land som USA.
Amerikanska Primärvalet
Dock känns det inte som att en republikan kommer vinna den här gången, med tanke på att många amerikaner är väldigt missnöjda med Bush.
↗ till inläggetMan trodde inte att Bush skulle bli omvald heller, men så blev det. Sista ordet är långtifrån sagt, tyvärr och åter tyvärr.Dock känns det inte som att en republikan kommer vinna den här gången, med tanke på att många amerikaner är väldigt missnöjda med Bush.
Det var mer troligt att han skulle bli omvald än att en republikan vinner i år. Iallfall om ni frågar mig :)
Barack Obama skulle jag nog rösta på, han röstade nej till Irak medan Clinton röstade ja. Dock har båda samma åsikt när det gäller klimat frågor.
Barack Obama kommer säkert visa vart USA ska stå.
Jag tog Obama. För om han vinner är han den första svarta presidenten.
2:a kommer Clinton eftersom hon blir den första kvinnliga presidenten!
Min röst gick till clinton.
2:a är Obama
Obama, Clinton är för tjatig.
Hillary Clinton är jag starkt för, då jag gillar hennes åsikter och Obamas sjukvårdspolitik är sjuk. Den behöver avregleringar, inte bli offentligt betald!
Sjukvården är redan så fruktansvärt sönderreglerad att det vore helt förödande om den skulle finansieras offentligt.
I övrigt är Obama en jäkla flumkandidat. Han tycker för helsike ingenting.
"Hope - we can believe in" låter förvisso fint, men att basera en presidentkandidatur på plattityder är ungefär lika respektingivande och intelligent som att försöka lära en guldfisk tala japanska.
↗ till inläggetJag tog Obama. För om han vinner är han den första svarta presidenten.
2:a kommer Clinton eftersom hon blir den första kvinnliga presidenten!
Så du tycker att det är rimligt att rösta på en kandidat för att de antingen kanske kommer att bli den första svarta presidenten eller att de antingen kommer att bli den första kvinnliga presidenten?
↗ till inläggetSå du skulle rösta på någon beroende på hur tjatig denne är? Man kanske måste se till vad de vill också.Obama, Clinton är för tjatig.
↗ till inläggetObama har inget emot krig. Även om det är opportunt att uttala sig för att dra tillbaka trupper från Irak, så har han hela tiden röstat för mer pengar till kriget. Han tycker det är helt okej med våld om USA känner sig eller sina "vitala intressen" hotade på något sätt. Hans målsättning är att "lead the world by deed and example", "maintaining a strong policy, pursuing our enemies, and promoting our values around the world". Precis vad kollegan Bush sysslar med, vad jag kan se. Skulle han vilja genomföra några reformer på hemmaplan, blir det nog inte så mycket pengar kvar till det.Barack Obama skulle jag nog rösta på, han röstade nej till Irak medan Clinton röstade ja. Dock har båda samma åsikt när det gäller klimat frågor.
Vad jag har läst så var Obama tidigare otydlig angående irakkriget och satt inte i senaten när kriget bröt ut, kunde alltså inte rösta. Först när det var klart att han skulle kandidera till presidentposten, tog han tydligt ställning mot kriget. Han har talat om truppreducering, men inför Council on Foreign Relations betonade han att det inte skulle vara fråga om ett fullständigt tillbakadragande. Däremot kan jag tänka mig att han i sina valtal säger att han vill avsluta kriget.
Är man så vacklande i sitt ställningstagande, är det nog också lätt att bli styrd av de mäktiga ekonomiska intressen, som vill ha ett fortsatt krig.
Skulle aldrig falla mig in att rösta på en republikan sålänge de hänger fast vid terrorism, krig, pengar, stolthet etc etc
En demokrat är ju som bekant en synnerligen trevlig individ, jag röstar på Obama, han har väl inte heller helt rent mjöl i påsen men jag ser hellre en som vill ha fred länder emellan via konversation än någon som McCain som är en exakt replika av nuvarande presidenten.
hillery
Barack Obama FTW!!!
Barack Obama :P
OBama
Barack Obama..
Då kanske dom slutar kriga mot Irak och skylla allt på terrorister..............
Heheheh
Hillary Clinton för hennes åsikter är bättre, Obama klarar inte av att styra USA.
Även fast båda lovar att de kommer dra ut trupperna ur Irak är det ingen garanti, kanske bara för att locka röstare eftersom de vet att att majoriteten vill dra bort trupperna från Irak...
↗ till inläggetPrecis, om Obama vinner så kommer USA inte bli bättre alls än det är nu, han är alldeles för oerfaren.Hillary Clinton för hennes åsikter är bättre, Obama klarar inte av att styra USA.
Även fast båda lovar att de kommer dra ut trupperna ur Irak är det ingen garanti, kanske bara för att locka röstare eftersom de vet att att majoriteten vill dra bort trupperna från Irak...
Jag tycker mest om Barack Obama, stör mig dock att det är en massa folk som tycker att "Barack Obama borde vinna för då blir han första svarta presidenten" eller "Hillary Clinton borde vinna för då blir hon första kvinnliga presidenten.". Det är ju inte precis ett jämställt samhälle om de ska vinna FÖR DET. Jag tycker dock (givetvis?) att demokraterna ska vinna, republikanerna verkar ju inte vara riktigt kloka. Typiskt dessa religiösa fundamentalister.