Kul att du skulle fråga! Jag skiter i politik, jag vill hellre äta pannkakor och kolla på Bolibompa!
Är Ni Politiskt Involverad?
↗ till inläggetJag har hört helt tvärt om. Alla jag känner som inte får för sina föräldrar är de som dricker mer än de klarar.
Om man inte får dricka av sina föräldrar blir det ju en vana, alltså mindre chans att man börja dricka när man blir äldre.
Det är vanan som är farlig. Det är från vanan som beroendet utvecklas. "Jag dricker ju varje helg, men det gör väl inget? Jag har ju alltid gjort det och inget har hänt." Steget till att drickandet utvecklas till att omfatta vardagar är litet och innan man märker ordet av är man beroende. Alkoholen kostar samhället över 100 miljarder om året med alla sjukdomar och all skadegörelse den medför. Det kan jämföras med Sveriges överdimensionerade försvar som kostar "bara" 48 miljarder/år.
Just alkohol tycker jag alltid ska finnas tillgängligt även om det inte är ekonomiskt i längden. Anledningen är att jag dricker mycket själv ;). Plus att väldigt många i sverige gillar alkohol.
↗ till inläggetJust alkohol tycker jag alltid ska finnas tillgängligt även om det inte är ekonomiskt i längden. Anledningen är att jag dricker mycket själv ;). Plus att väldigt många i sverige gillar alkohol.
Vad menar du med att "det inte är ekonomiskt i längden"?
Vet inte riktigt, något som Periseorus skrev, jag håller inte med, men jag skrev "även om".
När man pratar om alkohol, så är det inte bara ekonomin som drabbas, utan även din omgivning om du blir kraftigt beroende.
Därför ska man inte tillåta just det du vill, eftersom alla inte kan hantera alkohol.
Så hellre inga än alla?
Tycker tvärt om, bättre att något är tillgängligt för alla än för ingen. Förbud gör ingen nytta, skapar bra problem, olagligheter och hat.
Om man släppte det fritt skulle det isåfall leda till ännu mer problem.
Xade: Om syftet med samhället var att "få" så få brottslingar som möjligt, skulle man ju kunna göra allt, t.ex. mord, lagligt med förevändningen att det blir enklare då (inga rättegångskostnader, ingen kostnad för kriminalvården, ingen kostnad för polisen (den skulle ju inte behövas om allt var lagligt)). Ett anarkistiskt samhälle är "enkelt", men fungerar inte.
Min kompis föräldrar lät honom ta en cigg när han var runt 6 år och alkohol, eftersom man vid den åldern är känslig för smaken och nikotinet så går han aldrig med på och dricka eller röka. Ganska praktist sätt och få sitt barn och inte röka eller dricka i framtiden.
↗ till inläggetMin kompis föräldrar lät honom ta en cigg när han var runt 6 år och alkohol, eftersom man vid den åldern är känslig för smaken och nikotinet så går han aldrig med på och dricka eller röka. Ganska praktist sätt och få sitt barn och inte röka eller dricka i framtiden.
Kanske funkar, men inte så bra om man är 6år.
↗ till inläggetXade: Om syftet med samhället var att "få" så få brottslingar som möjligt, skulle man ju kunna göra allt, t.ex. mord, lagligt med förevändningen att det blir enklare då (inga rättegångskostnader, ingen kostnad för kriminalvården, ingen kostnad för polisen (den skulle ju inte behövas om allt var lagligt)). Ett anarkistiskt samhälle är "enkelt", men fungerar inte.
Ja, det må vara sant. Men lite fel. Varför finns det langare med mera. Jo för att det är olagligt. Vore det lagligt skulle det inte behövas massa fiffel och så, det skulle dra ner rejält på brottsligheten.
Skulle det vara lagligt så skulle det leda till högre alkoholkonsumtion, vilket antagligen skulle leda till att fler personer blir alkoholförgiftade, vilket skulle leda till fler dödsfall. Vi vet redan nu att unga inte kan hantera alkohol, skulle det blivit lagligt, så skulle det bara blivit värre.
Skulle det bli olagligt, så skulle det inte finnas fjortisar kvar i Sverige.
På helgen så såg jag några killar och tjejer med en sportväska full med burkar och flaskor av stark öl, cider och sprit.
Xade: "Ja, det må vara sant. Men lite fel. Varför finns det langare med mera. Jo för att det är olagligt. Vore det lagligt skulle det inte behövas massa fiffel och så, det skulle dra ner rejält på brottsligheten. "
Jag köper inte ditt argument. Med det argumentet så skulle man kunna göra allting som är olagligt lagligt för att minska brottsligheten.
Det finns fruktansvärt många korkade lagar som gör saker som Bör vara lagliga olagliga.
Såg en artikel på aftonbladet häromdan, en 17åring tog en överdos av DMX och nu vill de förbjuda DMX i Sverige. Varför då? Han valde att använda det, det ska inte drabba alla andra. Blir nästan förbannad när man läser sådant. Bara för att vissa inte kan hantera något ska det inte drabba de som kan. Visst, det är synd att han dog, men man måste ta visst eget ansvar.
Detta händer allt för ofta, sånt skapar massa dumma förbud.
Aktiv medlem i MUF
↗ till inläggetDet finns fruktansvärt många korkade lagar som gör saker som Bör vara lagliga olagliga.
Såg en artikel på aftonbladet häromdan, en 17åring tog en överdos av DMX och nu vill de förbjuda DMX i Sverige. Varför då? Han valde att använda det, det ska inte drabba alla andra. Blir nästan förbannad när man läser sådant. Bara för att vissa inte kan hantera något ska det inte drabba de som kan. Visst, det är synd att han dog, men man måste ta visst eget ansvar.
Detta händer allt för ofta, sånt skapar massa dumma förbud.
Nu vet jag inte riktigt vad DMX är, men jag gissar på att det är en slags drog/tobak-aktigt. Vad är det för fel med att förbjuda det då så att ingen annan dör av överdos? Man kan inte bara säga 'det var dennes egna val att göra det.' Då skulle denna världen aldrig funka.
nej orka politik,dock så följer man det ibland.Btw...vilket j*vla tjafs.