💬
Logga in
Fuska.se

Dödsstraff?

132 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

Sen kan man aldrig vara 100 % säker plus att juridik aldrig är 100 % rätt.

Soad_token

Är barnen från en maffia-familj lär de ändå bli uppfostrade med att polisen är elak och hålla på maffian...
Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tror inta att dödsstraff hjälper nåt. Liksom det är bara kolla på usa. De delstater som inte har dödstraff har mindre brott än delstaterna som har dödsstraff. Sen är det många oskyldiga som har blivit dömda. Så NEJ till dödsstraff i sverige.

Vilket antagligen beror på att de stater som har dödsstraff har skaffat det eftersom att det är så mycket brott. Och inte att dödsstraff gjort att det blivit fler brott.

I ryssland har man väldigt hårda straff och dödsstraff. Oftast är det maffians medlemmar som blir avrättade, problemet är att personen har haft vänner och familj. Familjen kommer inte att hjälpa polisen och kommer istället att stödja maffian. Så när barnen växer upp lär de sig att polisen är elaka och att man ska lita på maffian och vips så har man ökat brottsligheten genom att skaffa dödsstraff.

Soad_token

Är barnen från en maffia-familj lär de ändå bli uppfostrade med att polisen är elak och hålla på maffian...

Men även kusiner mm får samma bild på livet, samt att föräldrarna kanske inte tycker om att deras son är i maffian men efter att han har blivit dödsdömd så blir de mer positiva till maffian och det sprider sig till deras vänner osv.

Soad_token

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Men även kusiner mm får samma bild på livet, samt att föräldrarna kanske inte tycker om att deras son är i maffian men efter att han har blivit dödsdömd så blir de mer positiva till maffian och det sprider sig till deras vänner osv.

Soad_token

Kan också bli tvärtom. Att när sonen blir dödad FÖR att han är i maffian inser de att det är för farligt.
Nivå 8 · Veteranfuskare

det ska hellt klart inte bli dödsstraf för staten är inte betre, om man dödar fel kan man inte återuppleva den igen.

men sitta i fängelse resten av livet alltså inte bara 25 år jag menar hella sitt liv skulle ju kunna vara bra.

18 May 2008
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  3. Hur grovt ska brottet vara för att man ska få dödsstraff?
  4. Vad ska man ha för dödsstraff?
  5. Ska man lida eller ska det vara snabb död?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

Utförligt tack!

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Nu är det så att efter Englas mord så har jag tänkt mycket på att han som mördade henne skulle få dödsstraff.Han har ju mördat två stycken och kanske flera.Så mina frågor är:

1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  6. Diskutera vidare
Ni som är emot dödsstraff behöver inte svara på alla frågorna.Själv tycker jag att man ska införa dödsstraff.

Utförligt tack!

1. Nej

2. Ingen människa förtjänar döden. Vad hjälper det att personen dör? Hans gärningar blir inte ogjorda. Eftersom alla människor förtjänar att leva skulle det bli dubbelmoral om man införde dödsstraff. Dessutom kan man ofta sakna ett erkännande, och ibland kommer det fram att den man misstänkt/dömt inte är brottslingen. Kul för honom som levt oskyldigt att bli satt i stolen när det 2 veckor senare kommer fram vem den riktiga brottslingen är.

3. -

4. -

5. -

Alla människor förtjänar att leva? Definately not.
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

det ska hellt klart inte bli dödsstraf för staten är inte betre, om man dödar fel kan man inte återuppleva den igen.

men sitta i fängelse resten av livet alltså inte bara 25 år jag menar hella sitt liv skulle ju kunna vara bra.

Egentligen är det ju samma sak att avrätta en person och låta honnom sitta hela sit liv i fängelse. Det sistnämnda tar bara lite längre tid och det kostar mer. Ur eknomisk synvinkel borde då avrättning vara bättre, eftersom det är "billigare". Det är även bättre för miljön osv. Men jag tycker att man varken ska ha livtids fängelse eller avrättnig.

Jag har då två alternativa idéer, som båda handlar om straffarbete, kombinerat med fängelse, förstås:

1. Låt de göra de jobb som ingen vill göra, som tillexempel, städa toaletter, diska jättesmutsig och äcklig disk, utan diskmaskin, och klippa gräs med handgräsklippare på en yta motsvarande 10 fotbollsplaner, eller nått. Detta skulle då spara både pengar och miljö.

2. Detta är mer en oseriös idé: Sätt bovarna i ekorrhjul och låt de producera störm! :lol: Jag menar det inte bokstavligt, men principen är att de kan säkert biddra med någon form av strömförsörjnig, på vilket sätt, vet jag inte. De kan desstom kanske ersätta många av det maskiner vi har i dag, som tillexempel gräsklippare, fabriksmaskiner och andra maskiner.

Det jag egentligen vill säga: varför döda mördarna, när man kan ha användning för dem?

19 May 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  6. Diskutera vidare

Utförligt tack!

1. Nej

3. -

4. -

5. -

Och varför inte? Alla människor har varit oskyldiga barn någon gång i livet. Man ska inte leka gud och 'plocka bort' dem man inte gillar. Istället kan man avlägsna dem från samhället (aka sätta dem på livstids fängelse) och låta dem leva vidare utan att ställa till mer skada. Nu kommer ni kanske säga "De kostar skatte-pengar". Fråga då er själva: Sparar jag hellre in ett par hundralappar och låter ytterliggare en människa dö?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

1. Bör det tillåtas?
  2. Varför/Varför inte?
  6. Diskutera vidare

Utförligt tack!

1. Nej

3. -

4. -

5. -

Och varför inte? Alla människor har varit oskyldiga barn någon gång i livet. Man ska inte leka gud och 'plocka bort' dem man inte gillar. Istället kan man avlägsna dem från samhället (aka sätta dem på livstids fängelse) och låta dem leva vidare utan att ställa till mer skada. Nu kommer ni kanske säga "De kostar skatte-pengar". Fråga då er själva: Sparar jag hellre in ett par hundralappar och låter ytterliggare en människa dö?

Så det är så mycket bättre att sätta på livstids fängelse? Själv hade jag hellre fått dödsstraff. Men nu vet jag ju inte om du menar livstids fängelse eller svenskt livstids fängelse.
Nivå 8 · Veteranfuskare

Låt de välja! :D Antingen tar det självmord, eller så får de sitta i fängelse i hela sitt liv. Du är det ju de själva som dödar sig, så staten har inget med det att göra.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Svensk Livstids, d.v.s runt 30 år(?) Om man har utvecklats under den tiden och är redo för att bli en medborgare igen så släpps dem ut.

Låt de välja! biggrin.gif Antingen tar det självmord, eller så får de sitta i fängelse i hela sitt liv. Du är det ju de själva som dödar sig, så staten har inget med det att göra.

Staten bryter då fortfarande en lag. 'Peppning till Självmord.' vilket är straffbart. ( Nu kan jag inte det finsvenska order för peppning, så jag fick välja det skrattretande ordet. -.- )

Nivå 4 · Lärling

uppmuntran?*

>_>

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

uppmaning?

Nepp.. Ehm, det heter 'Encouraging' på engelska. Det är inte så viktigt dock, tror ni förstår ändå.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Altså, vad vill du ha sagt med det hela?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Så det är så mycket bättre att sätta på livstids fängelse? Själv hade jag hellre fått dödsstraff. Men nu vet jag ju inte om du menar livstids fängelse eller svenskt livstids fängelse.

Svenskt livstids fängelse är som en natt på dagis för brottslingarna lol.

Livstids fängelse ska vara livstidsfängelse- Något som iaf Kubanerna verkat fatta.

Nivå 8 · Veteranfuskare

En mördare är ingen människa, och det klassas inte som mord på avrättning.

Sen tycker jag inte man ska straffas om man försvarat sig.

20 May 2008
↗ till inlägget
↗ till inlägget

uppmaning?

Nepp.. Ehm, det heter 'Encouraging' på engelska. Det är inte så viktigt dock, tror ni förstår ändå.

Encouraging betyder på svenska uppmuntrande

↗ till inlägget

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

Soad_token

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Men du kan ju fortfarande inte veta exakt vad som har hänt, eller vara 100% säker på att den personen som döms faktiskt är skyldig. Plus att det blir en dubbel moral (som folk har nämnt tidigare) om staten straffar mord med att avrätta folk, det är ju inte som om vi har dåligt med dubbelmoraler i det svenska rättsystemets som det är :/

Soad_token

Så det är inte dubbelmoral med fängelse? Det är ju frihetberövande om något...

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Nej det skyddar befolkningen från att råka ut för samma person igen. Senkan man ju diskutera om verkligen fängelse är rätt för vissa andra brott, men det är en helt annan fråga än den vi diskuterar just nu. Och som sagt så kan man aldrig återuppliva en person efter att man har avrättat honom/henne men däremot kan man släppa någon somhar suttit i fängelse felaktigt. (stor skadda skedd då med men inte lika illa).

Soad_token

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Soad_token

Nej det skyddar befolkningen från att råka ut för samma person igen. Senkan man ju diskutera om verkligen fängelse är rätt för vissa andra brott, men det är en helt annan fråga än den vi diskuterar just nu. Och som sagt så kan man aldrig återuppliva en person efter att man har avrättat honom/henne men däremot kan man släppa någon somhar suttit i fängelse felaktigt. (stor skadda skedd då med men inte lika illa).

Soad_token

Dödsstraff skyddar också befolkningen från att råka ut för samma person igen. Så dödsstraff är inte mer dubbelmoral än fängelse.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in