💬
Logga in
Fuska.se

Telekomförslaget

37 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #1

Nu har EU dragit upp med ett ännu skamlöst förslag om framtiden av Internet.

Telekompaketet uppmärksammades först i Juli, då några röstade ja om det.

Det betyder att lagen går vidare till EU-Parlamentet och röstas om nu på onsdag.

Telekompaketet är ett paket som gör att om den införs, så införs mängder, mängder av lagar som alla har något att göra med telefoni, internet etc.

Och det värsta är att vissa lagar tillåter att Internet övervakas och förs vidare till PRIVATA AKTÖRER som då kan skicka t.ex. reklam riktat till dig, eller DIG! Kan mycket väl missbrukas också, då det inte är en stat som har hand om det.

Fildelare kommer även kunna att bli avstängda, EU kommer att kunna filtrera datorprogram som "Lagliga" och "icke lagliga" då dom icke lagliga inte kan installeras på datorn, EU kan blocka siter som dom anser opassande.

Musikbranschen har sett det här som en möjlighet att komma åt fildelare, och lämnat förslag till ändringar i sista minuten.

1984.

Storebror ser dig.

Källa: Sweclockers och opassande.se

http://www.sweclockers.com/nyhet/8295-eu_r...natets_framtid/

Tillägg:

Member States shall ensure that any restrictions to users' rights to access content, services and applications, if they are necessary, shall be implemented by appropriate measures, in accordance with the principles of proportionality, effectiveness and dissuasiveness. These measures shall not have the effect of hindering the development of the information society, in compliance with the Directive 2000/31/EC, and shall not conflict with citizens' fundamental rights, including the right to privacy and the right to due process

Ett tillägg röstades igenom, och den hindrar staten etc. från att övervaka på sådant sätt att det inkräktar på privatlivet.

Källa: Sweclockers.

Kanske inte blir som 1984 after all, och det är väl bra.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Godkänt.

Hemskt och riktigt sjukt, men visst finns det ett fåtal fördelar med det också. Nej, jag är trött på att feta gubbar i Bryssel ska mer eller mindre styra Sverige därifrån, och det här var verkligen droppen. Jag är trött på hur de tror att de kan köra med oss hur som helst. EU är väl en enda polisstat om några år. :/

Nivå 5 · Fuskare

Vissa av sakerna är rätt så bra, andra är riktigt genomusla. Precis som ett vanligt EU-förslag...

Edit: Jag kan verkligen inte säga att jag gillar EU's utveckling den senaste tiden.

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling Moderator

Det var tur att det där tillägget röstades igenom. Skulle nog vara väldigt absurt om en lag röstades igenom som bryter mot en artikel i FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Senast ändrad:

13 Oct 2008
Nivå 5 · Fuskare

Men varför ska dom vara så här hårda?

En låt kostar ju bara 10 kr <_<

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Jag tycker att vissa ingredienser i denna kaka lät bra. Om jag fick bestämma så skulle man lägga allt arbete på att förhindra terrorism, (FRA). Allt lät bra tills jag kom till fildelning. Att stänga ner sidor, (fildelningssidor) är ganska fel. Vad tankar man från en sådana sida? Olagligt och lagligt. Att stänga av/blockera sidor skulle förstöra för dom som ja, letar efter program och då syftar jag på gratis versioner av alla olika typer.

Fildelare kommer även kunna att bli avstängda, EU kommer att kunna filtrera datorprogram som "Lagliga" och "icke lagliga" då dom icke lagliga inte kan installeras på datorn, EU kan blocka siter som dom anser opassande

Vad anser dom som "icke lagliga"? Kopierade program? Det låter ju bara dumt. Hur vet man vad ett lagligt program är? Vad jag vet så är alla program lagliga.

linus555*

Ja, en enstaka låt kostar 10kr. Men fildelare tankar inte enstaka låtar, utan hela album helt gratis, rätt eller fel?

Och att dom vill blockera laddnings sidor är inte bara för musiken, utan även för film och TV.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag tycker att vissa ingredienser i denna kaka lät bra. Om jag fick bestämma så skulle man lägga allt arbete på att förhindra terrorism, (FRA). Allt lät bra tills jag kom till fildelning. Att stänga ner sidor, (fildelningssidor) är ganska fel. Vad tankar man från en sådana sida? Olagligt och lagligt. Att stänga av/blockera sidor skulle förstöra för dom som ja, letar efter program och då syftar jag på gratis versioner av alla olika typer.

Fildelare kommer även kunna att bli avstängda, EU kommer att kunna filtrera datorprogram som "Lagliga" och "icke lagliga" då dom icke lagliga inte kan installeras på datorn, EU kan blocka siter som dom anser opassande

Vad anser dom som "icke lagliga"? Kopierade program? Det låter ju bara dumt. Hur vet man vad ett lagligt program är? Vad jag vet så är alla program lagliga.

linus555*

Ja, en enstaka låt kostar 10kr. Men fildelare tankar inte enstaka låtar, utan hela album helt gratis, rätt eller fel?

Och att dom vill blockera laddnings sidor är inte bara för musiken, utan även för film och TV.

Jag tror dock inte att de kommer lyckas stänga ner alla fildelningssidor. Polisen försökte ju stänga ner TPB en gång i tiden men misslyckades.

Btw@Bekämpning av terrorism med FRA: Det är ju inte direkt så att det förekommer många terrorist attentat i Sverige, tycker du verkligen då att man behöver en såpass "grovt" system för att stoppa det?

Nej, det har inte skett några terrorist attentat i Sverige, ännu.

Vem trodde att det skulle hända något med World trade center? Vad är det som får dig att tro att inget skulle drabba Sverige? Och ja, man ska använda det bästa, enligt dig det grova. Det kommer en dag då man skulle ha tackat FRA.

Spelar ingen roll, vi pirater kommer alltid hitta en väg runt om.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/screwthegovernment.PNG

Nivå 6 · Fuskare

Sorgligt, regeringen försöker göra om Sverige till Nordkorea v0.5, snart får man väl inte ens använda internet alls

FRA.. telekompaket..

Värst lär ju vara deras attacker mot fildelningen ^.^

den är mer eller mindre helt ostoppbar så länge som Internet är så öppet

Anyway, hurra! Nytt debattforum!

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vem trodde att det skulle hända något med World trade center? Vad är det som får dig att tro att inget skulle drabba Sverige? Och ja, man ska använda det bästa, enligt dig det grova. Det kommer en dag då man skulle ha tackat FRA.

Okej, då kan vi väl lika gärna sätta upp kameror i varje krök, gata och allmäna toaletter också? Eftersom vi enligt dig behöver det bästa ifall något skulle hända.

↗ till inlägget

Det var väl ändå ganska väntat att islamiska extremister ville Amerika ont? Deras åsikter kring det USA-ledda kriget mot Irak var inte precis särskilt positiva. Även i ett uttalande från en video 2004 så tar Bin Laden själv upp varför de valde att attackera USA och inte exempelvis Sverige i svar på Bushs uttalande om att de hatar frihet.

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Okej, då kan vi väl lika gärna sätta upp kameror i varje krök, gata och allmäna toaletter också? Eftersom vi enligt dig behöver det bästa ifall något skulle hända.

Jag tror inte att terrorister planerar sina angrepp på en allmän plats. Men det är väl uppenbart att man väljer det säkra framför det osäkra?

Gimcor*

Ja, men bara för att vi bor i Sverige så måste man ju kunna förstå att det kan hända saker här också. Men ingen verkar tro på det eftersom inte något har hänt i Sverige. Sverige undkommer naturkatastrofer, farliga djur, sjukdomar, men vi kan nog inte tyvärr inte slippa hotet från terrorism.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tror inte att terrorister planerar sina angrepp på en allmän plats. Men det är väl uppenbart att man väljer det säkra framför det osäkra?

Gimcor*

Ja, men bara för att vi bor i Sverige så måste man ju kunna förstå att det kan hända saker här också. Men ingen verkar tro på det eftersom inte något har hänt i Sverige. Sverige undkommer naturkatastrofer, farliga djur, sjukdomar, men vi kan nog inte tyvärr inte slippa hotet från terrorism.

Ge upp privatlivet bara för att kunna känna sig säkrare? Nej tack.

Du tror då att dom kommer använda sin resurser på att spana på vad du gör?

Om dom skulle göra det så skulle dom inte gå ut med det i en kvälls tidning och sprida vad du gör på internet.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Det här är så fruktansvärt uppblåst så man nästan blir mörkrädd. LÅNGT ifrån all trafik kommer övervakas. Och majoriteten av det som faktiskt blir avlyssnat scannas av en dator.

↗ till inlägget

Det här är så fruktansvärt uppblåst så man nästan blir mörkrädd. LÅNGT ifrån all trafik kommer övervakas. Och majoriteten av det som faktiskt blir avlyssnat scannas av en dator.

Egentligen är det ju så, precis som med FRA-lagen. Det kan alltid spekuleras i vad som kan hända t.ex. "Kan mycket väl missbrukas också". Visst kan det missbrukas - men hur stora är chanserna?

Det är ju egentligen bara för vårat eget bästa och våran säkerhet.

Dessvärre kan jag inte säga att jag är för detta förslag.

↗ till inlägget

Du tror då att dom kommer använda sin resurser på att spana på vad du gör?

Om dom skulle göra det så skulle dom inte gå ut med det i en kvälls tidning och sprida vad du gör på internet.

Förmodligen inte, men det har faktiskt skett fall där tjänstemän har missbrukat tystnadsplikten och spridit känslig information över nätet. Även själva kännedomen att någon kan undersöka vad du gör är väl tillräcklig för att man skall vara emot detta förslag.
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Instämmer. Jag har otroligt svårt att tänka mig att FRA kommer att användas på något dåligt sätt. Däremor är jag emot det då det kostar onödiga pengar som man mycket hellre kunnat ge till sjukvården.

Hur många personer i Sverige dör p.g.a. terror: 0

Hur många personer i Sverige dör p.g.a. dålig sjukvård: Ett flertal. Spekulerbart hur många, svårt att ha siffror på det. Men det är iaf några.

Därför känns det som en väldigt dålig prioritering.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in