↗ till inläggetJo, du har en poäng där. Men i alla fall så tycker jag detta ska fortsätta vara kvar. Alla har inte råd med spel över 600 :-. Och därför finns det kopierande spel. Tror jag..?
Men nu är det såhär, lille vän, att spel är underhållning. Det du sitter och laddar ner är inte vatten, det är inte mat, det är inte kärlek eller någonting annat som är nödvändigt för att leva. Det du laddar ner är underhållning, och just det är det ingen människa som inte klarar sig utan. Därför är argumentet att det är för dyrt helt j*vla värdelöst, för det är ingenting du egentligen behöver.
Det alla idioter bidrar till när de laddar ner spel (främst då till PC eftersom det är enklast) är att vi PC-spelare får våra spel ett halvår - flera år efter konsolreleasen, eller rentav inte alls. Ni bidrar till en förstörd marknad för PC-spelen, och ni gör att fler utvecklare tvingas lägga ner.
Valve har ju som tur är en utmärkt lösning på det här, Steam. Även BioShock och Mass Effect har systemet att man måste gå online vid installation, detta medför dock problem för de, inklusive mig, som formaterar om hårddisken ofta. Då spelet bara tillåter några installationer.
Vissa hävdar att de bara laddar ner spel för att testa om de är bra, och sedan ska köpa dem. Med det utbudet av recensioner, förhandstittar, gameplay-videos etc vi har idag är det också ett ganska löjligt påstående. Det utvecklarna måste göra här är att skapa demo-versioner, så svårt är det faktiskt inte.
Mer demo-versioner och onlineaktivering är lösningen enligt mig, höjda straff kommer inte hjälpa.