Finns det nått så märkligt, så mystiskt, så intressant och så extremt ogripbart som universum? vi är skapade av det, födda i det, vi lever i det och kommer dö i det. hur hanterar man begreppet "världsaltet"? Universum är sannerligen mycket intressant, och med det följer många spännande frågeställningar:
Hur skapades det?
hur stort är det?
Vad finns vid slutet? om det nu finns ett slut.
vad är mörk materia och mörk energi?
hur kan galaxer och solar och planeter skapats ur i stort sett ingenting?
vart är universum på väg?
hur kommer det sluta?
finns det ett slut (tidsmässigt)?
finns det spegeluniversum eller andra universum?
är svarta hål portar till andra världar?
består universum egentligen av mängder av dimensioner vi inte kan uppfatta?
frågorna rullar på, och de flesta kommer vi kanske aldrig få svar på. men att diskutera dem är nog så intressant. och det kan vi göra här. =D
själv tror jag att universum skapades ur big bang, att universum inte är oändligt och expanderar snabbare än ljusets hastighet. jag har ett litet citat från mig själv om varfför big bang måste ha skapats ur ingenting:
"ingen vet, men om man tänker efter lite så inser man att det är nästan tvunget att existens ska existera. för om existens aldrig hade funnits hade det aldrig funnits något aldrig att jämföra med eftersom aldrig bygger på nått som inte hänt i existensen och därför måste existensen först uppstå för att kunna fylla kravet att existens aldrig skulle existera. men när existensen fanns vad det redan försent för den att icke-existera och därför tror jag att vi har existens. och därför måste big bang slumpmässigt ha skapats ur ingenting."