💬
Logga in
Fuska.se

Datorn Låter..

18 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #1

Halloj.

Saken är att datorn min har börjat låta oerhört på sista tiden. Fläkten t.ex.

Och jag har ingen superdator direkt, och det märks när jag startar t.ex WoW, eller någonting annat liknande.

För den fungerade ju ganska felfritt tidigare.

Och då leder det mig till min fråga:

Kort och enkelt, är den på väg att ta slut?

Har haft den i ungefär ett år, fixade mer internminne i november förra året.(Från 1GB till 2GB)

För även om jag inte är nån expert på vad som sitter inuti en dator, tycker jag att den jobbar extremt ljudligt när man har mer än 3 aktiviteter uppe.

Just wonderin'

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Jadu våran dator gjorde också så. Då rensade vi datorn. Inget hände. Sedan tog vi isär den och dammsög den. Då blev det bättre.

Så mitt tips till dig är att dammsuga datorn!

HAHHA LoL!!! ((((((Lyssna på knäppa kilen

Nivå 0 · Nykomling

Att damsuga datorn funkar faktiskt otroligt bra, har gjort det själv.

Nivå 16 · Legendfuskare

Tänk på att vara försiktig när du dammsuger så att du inte skadar något och kom inte i kontakt med någon komponent.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Om man inte kan någonting om datorer, eller om du inte har någon logik kvar i skallen så svarar man som den här killen.

Damm stoppar komponenter ifrån att fungera så fort som de borde.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

kan va din hårdisk som är knasig. testa med att blåsa rent i datorn.

6 May 2009
Nivå 4 · Lärling

Som dom andra säger, dammsuga kan också få datorn att må bättre.

Samma om du kanske rensar på onödiga saker som lägger sig lite överallt.

Så som cookies, tempfiler, loggfiler m.m

Så dammsug i datorn försiktigt, dock gillar jag inte att använda dammsugaren i datorn, eftersom det kan komma stötar om man håller den för nära kretskorten. Och det är inget bra.

Sen kan du ju alltid ladda ned Ccleaner och rensa på lite gammalt skräp, som ligger i alla hörn i hårddisken/hårddiskarna.

Kan vara något simpelt som att du har en cd-skiva i, dom låter förjävligt mycket när man glömmer dom kvar i.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Använd istället hårtork på kallt läge istället för dammsugare, dammsugare ger stötar som skadar komponenter.

7 May 2009
Nivå 4 · Lärling

Kan alltid ha hårtorken och blåsa, sen dammsugaren lite utanför.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Nej, skit i dammsugaren. Använd en tandborste och hårtork på kallläge. Hårtorken tar bort allting löst och tandborsten kan finskrubba.

Nivå 0 · Nykomling

Håller med de flesta ta inte dammsugaren utan ta hårtorken på kallt läge såklart brukar göra det själv :)

Men det behöver inte vara att det e dammet, det kan ju vara att graffekortet håller på att dö då låter den förj*vligt asså det kan ju också vara proccessorn men om du säger att den bara låter och inte stänger av sig så e det nog graffikkortet ;)

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #14

Nae, den fungerar ju och så, men det låter som att den jobbar för fullt 24/7.

Om jag nu ska använda hårtorken, måste jag fundera ut hur jag kommer in i datorn. :o

Såg på HP's hemsida hur man tog ut hårddisken, minnet, cdmanicken och lite sånt, men inte hur man kommer åt t.ex fläkten och det.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Nae, den fungerar ju och så, men det låter som att den jobbar för fullt 24/7.

Om jag nu ska använda hårtorken, måste jag fundera ut hur jag kommer in i datorn. :o

Såg på HP's hemsida hur man tog ut hårddisken, minnet, cdmanicken och lite sånt, men inte hur man kommer åt t.ex fläkten och det.

Men det e ju bara att öppna chassit porten och blås för fult så kommer det komma ut eller samlas i klumpar och då kan du ta en skruvmejsel eller något likadant och ta ut det.

Men asså om du inte vet så mycet om datorer SKA du inte pilla på dellarna och jag tror inte det behövs att ta ut allt för det samlas inte i delarna förutom fläkten men där e det bara att blåsa.

Mitt tips är att bara blåsa först och om det hörs fortfarande så kolla processorns kyllare där brukar det samlas och grafikkortets fläkt om det däremot ändå skulle låta så kan det vara att en dell håller på att dö!

Bara en sak till hör du konstiga pipljud från datan iblan ??

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #16

Uh, nu blir jag lite orolig.

Händer extremt sällan, men att datorn fryser i kanske 1 sekund, och att det piper har faktiskt hänt.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Händer extremt sällan, men att datorn fryser i kanske 1 sekund, och att det piper har faktiskt hänt.

Brukar den pipa ofta elle??

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #18
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Brukar den pipa ofta elle??

8 May 2009
↗ till inlägget

Jadu våran dator gjorde också så. Då rensade vi datorn. Inget hände. Sedan tog vi isär den och dammsög den. Då blev det bättre.

Så mitt tips till dig är att dammsuga datorn!

Ta i sär låter bra men inte dammsuga direkt.

↗ till inlägget

<_<

↗ till inlägget
kan va din hårdisk som är knasig. testa med att blåsa rent i datorn.
Blåsa rent en hel dator, tror du han har järn-lungor?

BTT: Jag tycker det bästa är om du tar ut din dator på gården eller verandan,

med en pensel och sakta borsta bort allting.

Tandborste kan tryckas in i diverse knappar osv och kan förstöra en del, men pensel är mjukt och

kan ta bort de mesta damm.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in