ganska enkelt vad tänker du på när du hör ordet kärlek.
Ordet Kärlek
↗ till inläggetganska enkelt vad tänker du på när du hör ordet kärlek.
onödig tråd
OnT En tjej jag gillar
Jag tycker det är ett bra ämne eftersom det diskuterats så himla mycket i andra trådar vad nu kärlek egentligen är och hur man definerar det.
När jag hör ordet 'kärlek' så tänker jag på starka känslor för någon. Någon som är viktig att ha i närheten för ens psykiska välbefinnande. Det kan vara en partner, en familjemedlem eller en kompis. Ett typiskt tecken på kärlek för mig är när man saknar personen väldigt mycket när man är utan honom/henne i fråga. Kärlek för mig är också när personen betyder väldigt mycket för en och hans/hennes välbefinnande känns viktigt.
Nånting vi egentligen inte riktigt vet vad det är.
↗ till inläggetNär jag hör ordet 'kärlek' så tänker jag på starka känslor för någon. Någon som är viktig att ha i närheten för ens psykiska välbefinnande. Det kan vara en partner, en familjemedlem eller en kompis. Ett typiskt tecken på kärlek för mig är när man saknar personen väldigt mycket när man är utan honom/henne i fråga. Kärlek för mig är också när personen betyder väldigt mycket för en och hans/hennes välbefinnande känns viktigt.
Kunde inte beskrivit det bättre själv.
Finns ju många olika sorters kärlek också. Kompis-kärlek, kärlek till familjen, förälskelse-kärlek o.s.v.
↗ till inläggetNågonting man kan förklara med ord som Mumutio visade exceptionellt exempel på.Nånting vi egentligen inte riktigt vet vad det är.
Något som Vi har kommit på, ett ord på en känsla, ett ord på flera ord som Mumutio visade exceptionellt exempel på.
Någonting man inte kan veta om före det händer en. En känsla som alla borde få känna, som Mumutio visade exceptionellt exempel på.
Något som inte Alla i världen får känna, en känsla som saknas för vissa barn som behöver det mest, som Mumutio visade exceptionellt exempel på.
Något som inte finns men ändå finns, något som är där men man kan inte ta det i girighet, som Mumutio visade exceptionellt exempel på.
Of course....
Kärlek = CoD4 och en bra kompis.
När jag tänker på "kärlek" tänker jag på en förändring i hjärnan. Ni kan jämföra det med vissa droger eller kanske en mild psykisk sjukdom.
Dessutom påminner det mig om vilka "slavar" vi är under våra känslor och naturen.
Som ni förstår ser jag inte "kärlek" från den som upplever dets perspektiv. I så fall hade jag skrivit något i stil med:
Kärlek är när man bryr sig väldigt mycket om någon, alltid vill vara nära personen och ryser när man ser personens namn. Nästan allt man gör gör man med den personen i huvudet, och de flesta mål man uppnår ser man som försök att vinna personen.
De finns olika typer av kärlek,
Första kärleken, något nytt och spännande som man vill utforska.
Vänskaplig kärlek, troligen för ni varit med om mycket tsm och känt varandra länge.
Familje kärlek, som sagt, när du gillar din familj väldigt mycket.
Förhållande kärlek, inte riktigt förälskad, men har starka känslor för personen.
Förälskad, den dagen du säger till dig själv - jag vill leva resten av mitt liv med denna person.
Sedans kan kärlek mixas med t.ex. kåthet och förbrylla din lilla hjärna om vad som verkligen är vad.
Det stora frågetecknet är dock, vad innebär det ifall känslorna för personen svalnar, och man inte alls känner samma passion för personen, var man verkligen kär och älskade personen eller trodde man bara det. (?)
När jag tänker på ordet kärlek så tänker jag på när man sitter på stranden och kollar på solnedgången med sin kärlek och hör kärleks opera i bakrunden. Det kanske låter konstigt men jag tänker så när jag hör ordet kärlek.
↗ till inläggetAaaaawww, va gulligt.När jag tänker på ordet kärlek så tänker jag på när man sitter på stranden och kollar på solnedgången med sin kärlek och hör kärleks opera i bakrunden. Det kanske låter konstigt men jag tänker så när jag hör ordet kärlek.
Sen kommer man till förnuft och frågar "Gör du det med din mamma?" eller "Vad är en kärleks opera, skulle det låta bra om någon stod och skrek ut ord 2 meter ifrån er. Du kanske menar en liten orkester som spelar fiol?" Och det alla undrar just nu, en bra strand i Sverige? :o
↗ till inläggethaha Exorz alltså :rolleyes:↗ till inläggetAaaaawww, va gulligt.När jag tänker på ordet kärlek så tänker jag på när man sitter på stranden och kollar på solnedgången med sin kärlek och hör kärleks opera i bakrunden. Det kanske låter konstigt men jag tänker så när jag hör ordet kärlek.
Sen kommer man till förnuft och frågar "Gör du det med din mamma?" eller "Vad är en kärleks opera, skulle det låta bra om någon stod och skrek ut ord 2 meter ifrån er. Du kanske menar en liten orkester som spelar fiol?" Och det alla undrar just nu, en bra strand i Sverige? :o
Han menar nog att han får den bilden i huvudet, och de måste inte make sense där inne. :P
Och låtar jag tänker på ifall jag hör ordet kärlek skulle vara:
http://www.youtube.com/watch?v=hSkZOBSChy0 Marvin Gaye - Lets get it on
↗ till inläggetJag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.De finns olika typer av kärlek,
Vänskaplig kärlek, troligen för ni varit med om mycket tsm och känt varandra länge.
Förhållande kärlek, inte riktigt förälskad, men har starka känslor för personen.
Förälskad, den dagen du säger till dig själv - jag vill leva resten av mitt liv med denna person.
Sedans kan kärlek mixas med t.ex. kåthet och förbrylla din lilla hjärna om vad som verkligen är vad.
Det stora frågetecknet är dock, vad innebär det ifall känslorna för personen svalnar, och man inte alls känner samma passion för personen, var man verkligen kär och älskade personen eller trodde man bara det. (?)
Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").
↗ till inläggetSå ser jag också det. :)Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.
Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").
↗ till inläggetVill inte se er en vecka utan er flickvän / pojkvän, börja skaka och leta på gatan! :o↗ till inläggetSå ser jag också det. :)Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.
↗ till inläggetOkej, fast jag skulle vilja påstå att när du är förälskad, med andra ord älskar din partner, då är det riktig kärlek.↗ till inläggetJag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.De finns olika typer av kärlek,
Finns inget mer kärleksfullt en att vara förälskad i en person.
Visst, man får leva med konsekvenserna som kommer uppstå ifall du väljer att ha förhållanden och bli förälskad.
Men kom igen, nästan allt går att jämnföra med droger ifall föremålet/människan efterfrågas tillräckligt ordentligt.
Fast open minded som jag kan vara, så förstår jag vad du menar.
↗ till inläggetVill inte se er en vecka utan er flickvän / pojkvän, börja skaka och leta på gatan! :o
Som sagt, jämför. Det är inte precis som att man skakar som du säger, men det har faktiskt lite liknande effekter.
↗ till inläggetJag skulle vilja påstå att förälskälse är till för att du ska hitta din partner. En serie känslor som nästan kommer i ett "paket". Jag tycker inte det är så kärleksfullt som du beskriver det. Det som är kärleksfullt är när man är tillsammans med sin partner och känner en samhörighet.Okej, fast jag skulle vilja påstå att när du är förälskad, med andra ord älskar din partner, då är det riktig kärlek.Finns inget mer kärleksfullt en att vara förälskad i en person.
Visst, man får leva med konsekvenserna som kommer uppstå ifall du väljer att ha förhållanden och bli förälskad.
Men kom igen, nästan allt går att jämnföra med droger ifall föremålet/människan efterfrågas tillräckligt ordentligt.
Fast open minded som jag kan vara, så förstår jag vad du menar.
Hade ingen förälskats i någon annan hade det inte varit lika lätt att hitta en partner, och det är just det som är syftet med det. Naturen ger dig en kick: "get going". När du väl är tillsammans med din partner så kommer du efter en tid troligtvis inte vara lika "förälskad" som du var innan. Du kommer ha ett (enligt mig starkare) band.
Varje gång någon nämner ordet "kärlek" tänker jag alltid på en banan... Men när jag läser det tänker jag på hapanese boobs :3
GAIS är kärlek för mig.
kärlek: i början är det lite pirrigt och spännande, man är nervös inför dejting och sånt. sen blir det tusen gånger bättre och man slipper den nervösa känslan. det känns som om det är så himla självklart att man ska vara med en viss person att tiden innan nästan är som ett slöseri eftersom man inte var tillsammans då. när man kan vara med en människa hela tiden och ändå inte tycka att det är tillräckligt.