💬
Logga in
Fuska.se

Dödsstraff

585 svar · startad

↗ till inlägget
↗ till inlägget

har person 1 fortfarande olagligt dödat någon.

Vad är att döda någon lagligt?

Btw, nytt sånthärnt scenario som ni kör med så ofta i tråden (till dig, BillieJean):

Person 1 dödar person person 2. Person 3 ser person 1 döda person 2. Därför blir person 1 dödad av person 3. Enligt din logik, förtjänar person 3 då inget straff, eftersom person 1 förtjänade att dö då han dödade en person?

En polis i tjänst blir angripen av en galen man. I försvar drar han sin pistol och skjuter mannen död. Lagligt om det är i försvar.

↗ till inlägget

Jag tycker att om någon har dödat någon så ska dom inte få dödsstraff.. Dom ska fan få lida för det dom gjort, Svårt att förklara hur jag menar.

Även mitt svar till Garone

↗ till inlägget
↗ till inlägget

har person 1 fortfarande olagligt dödat någon.

Vad är att döda någon lagligt?

Btw, nytt sånthärnt scenario som ni kör med så ofta i tråden (till dig, BillieJean):

Person 1 dödar person person 2. Person 3 ser person 1 döda person 2. Därför blir person 1 dödad av person 3. Enligt din logik, förtjänar person 3 då inget straff, eftersom person 1 förtjänade att dö då han dödade en person?

En polis i tjänst blir angripen av en galen man. I försvar drar han sin pistol och skjuter mannen död. Lagligt om det är i försvar.

Svara på scenariot nu, grabben.
25 Apr 2010
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Förklara vad du menar med "förbruka sin rätt".

Ja, det är enkelt. Har person 1 mördat person 2 så förtjänar inte person 1 att leva längre själv för han tog person 1's liv.

Ologiskt.

Jag dödar fågel, har jag precis tagit mitt egna liv?

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Ja, det är enkelt. Har person 1 mördat person 2 så förtjänar inte person 1 att leva längre själv för han tog person 1's liv.

Person 1 förtjänar inte att leva längre eftersom han tog person 1's liv?
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Person 1 förtjänar inte att leva längre eftersom han tog person 1's liv?

Låter som en klurig fråga, faktiskt.

Tog han självmord? Isåfall, då kan han inte förtjäna att inte leva, för han är ju redan död.

x - x = x?

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Ologiskt.

Jag dödar fågel, har jag precis tagit mitt egna liv?

En människa är inte ett djur eller någon fågel, det är stor skillnad.

Bara 1/4 eftersom det är en fågel och inte en person. Döda 3 fåglar till så har du tagit ditt egna liv. :D

26 Apr 2010

Åter igen tycker jag inte att en fågel är likvärdig en människa.. Men det är inte så konstigt som median har hjärntvättat många. Första sidan har detta skett flera gånger, "Amerikanska soldaters grymhet", slängde ner en valp för en kulle, händelsen utreds, medans folk tycker det är okej och för soldater och skjuta ner civila"..

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Bara 1/4 eftersom det är en fågel och inte en person. Döda 3 fåglar till så har du tagit ditt egna liv. :D

Då har jag en jävla massa liv, eller inget alls?.. >:
↗ till inlägget
Åter igen tycker jag inte att en fågel är likvärdig en människa.. Men det är inte så konstigt som median har hjärntvättat många. Första sidan har detta skett flera gånger, "Amerikanska soldaters grymhet", slängde ner en valp för en kulle, händelsen utreds, medans folk tycker det är okej och för soldater och skjuta ner civila"..
Jag skulle döda en civil för att rädda en valp.

NEJ!

Blä på dötstraff.Då sskulle väll varända mäniska vara död.För alla har väll trampat på en myra.ock det är väll att döda.

Ock alla ätter väll kött.Det är väll att döda.Fast det är ju' för att få mat.Men vi skulle klara oss på bara grönsaker.

sen huger vi ner trä.Det är väll att döda träden.

Det skulle bli aldeles för krångligt med dödstaff.

(Då skulle hela jorden se ut så här :ng: :evil: :ng: :evil: :ng:

Lejon anfaller ju en människa om den är hungrig, likaså kan vi döda djur för mat?

Jag trodde det var självklart att man inte kan jämföra mord på en oskyldig person med "mord" på ett djur.

Senast ändrad:

Ja, lejon är genomonda. De har alternativet att endast överleva på grönsaker, bönor och sådant men istället väljer dem att åka ner till Mcdonalds och köpa hamburgare gjort från kött av massproducerade och illa behandlade djur bara för att det är "gott".

Jag går inte runt och skadar andra bara för att jag skulle tycka att det vore riktigt kul.

↗ till inlägget

Ja, lejon är genomonda. De har alternativet att endast överleva på grönsaker, bönor och sådant men istället väljer dem att åka ner till Mcdonalds och köpa hamburgare gjort från kött av massproducerade och illa behandlade djur bara för att det är "gott".

Jag går inte runt och skadar andra bara för att jag skulle tycka att det vore riktigt kul.

Inte jag heller, men skjuta fåglar, det gör jag fanimig.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du går ju visst runt och skadar andra bara för kuls skull... Du pratar emot dig själv.

27 Apr 2010
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du går ju visst runt och skadar andra bara för kuls skull... Du pratar emot dig själv.

Det var meningen, pucko..

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det var meningen, pucko..

Sarkasm/ironi funkar inte på internet. Vill man vara sarkastisk måste man ha :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: ;) ;) efter eller /sarcasm.

@ BillieJean:

Jag har några frågor till dig, förutom de två väldigt bra punkterna att 1 mord är bättre än två och ingen människa ska ha "rätt" att ta någon annans liv.

1. Hur kan du anse att vi ska ta rätten till liv från människor som "inte förtjänar" det när vi inte kan ge liv till de som "förtjänade" det? Jag tycker inte du är riktigt ballanserad, du tar mycket hellre liv en ger, skulle man inte kunna tänka sig att mördaren skulle tvingas producera avkomma istället? (inte för att jag tycker det skulle vara rimligt, men det är minst lika sjukt)

2. Du har en konstig syn på mord, man måste hugga ner någon i någon gränd eller något för att det skall räknas som mord tydligen. Vad tycker du om de miljoner soldater som dödar mängder av människor varje dag, civila eller ej, "skyldiga" eller "oskyldiga"? Och jag hoppas du är medveten om att du nästan garanterat är ensamt ansvarig för flera dödsfall runt omkring på jorden och kanske i Sverige, genom det osolidariska och själviska levnadsstil som vi i västvärlden har. Jag säger inte att jag är bra, jag tror att folk har dött pga av mig och mina val, men jag klarar iaf av att inse det. Men antar att du inte tycker det är mord? jag menar 35 000 barn dör varje DAG, och de gör det av någon anledning. Med din logik borde i stort sätt vartenda människa i västvärlden dödas för mord/dråp alt. medhjälp till någon av dessa?

3. Folk flyr från fängelser? har du någon som helst statistik som backar upp det? jag har inte märkt att det är väldigt hög rymningsfrekvens, åtminstone inte i sverige. Fängelser är en värdelös institution som inte gör något bra överhuvudtaget, det sopar problem under mattan och tror att de inte syns mer. Jag har sagt det otaliga gånger, vi har haft dödsstraff och fängelsestraff etc i årtusenden, och inte ett jävla skit har vi uppnått, jag fattar inte hur du på någon grund alls förutom dina sanslöst icke-hållbara värderingar kan påstå att dödsstraff är "bra". USA använder det och de har störst fängelsepopulation i världen både i antal och procent, och detta speglar brottsligheten i landet, straff gör inte ett skit.

@ Ryssfemman:

på vilket sätt är inte människan ett djur? och sen varför skall inte djur, t.ex. fåglar värderas lika högt som människor? vad gör oss mer berättigade till liv på denna planet? Vi är till strax över 90% identiska fåglar rent genetiskt, samma mekanismer som styr oss som styr fåglarna. Många fåglar har också visat tecken på så väl intelligens som konsekvenstänkande, varför är människor mer prioriterade?

Senast ändrad:

Till Dave, människan är inte ett djur och man ska prioritera en människas liv före ett djur.

Ok kanske inte Stalin eller Saddam t.ex för dem räknas som djur men andra människor.

Fatta att dem flesta arter i denna planet tänker på bäst överlevnad, går du igenom babijaners stammar så blir du anfallen, dem riskerar inte att få sin egen art skadad.

Här i väst tänker människan allt mer på djur än människor nu för tiden som t.ex

"Kör med etanol", medans vi skördar U-ländernas växter medans vi ändå har tillgång till 75% av alla naturresurser i världen när vi bara är 25%.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in