@ BillieJean:
Jag har några frågor till dig, förutom de två väldigt bra punkterna att 1 mord är bättre än två och ingen människa ska ha "rätt" att ta någon annans liv.
1. Hur kan du anse att vi ska ta rätten till liv från människor som "inte förtjänar" det när vi inte kan ge liv till de som "förtjänade" det? Jag tycker inte du är riktigt ballanserad, du tar mycket hellre liv en ger, skulle man inte kunna tänka sig att mördaren skulle tvingas producera avkomma istället? (inte för att jag tycker det skulle vara rimligt, men det är minst lika sjukt)
2. Du har en konstig syn på mord, man måste hugga ner någon i någon gränd eller något för att det skall räknas som mord tydligen. Vad tycker du om de miljoner soldater som dödar mängder av människor varje dag, civila eller ej, "skyldiga" eller "oskyldiga"? Och jag hoppas du är medveten om att du nästan garanterat är ensamt ansvarig för flera dödsfall runt omkring på jorden och kanske i Sverige, genom det osolidariska och själviska levnadsstil som vi i västvärlden har. Jag säger inte att jag är bra, jag tror att folk har dött pga av mig och mina val, men jag klarar iaf av att inse det. Men antar att du inte tycker det är mord? jag menar 35 000 barn dör varje DAG, och de gör det av någon anledning. Med din logik borde i stort sätt vartenda människa i västvärlden dödas för mord/dråp alt. medhjälp till någon av dessa?
3. Folk flyr från fängelser? har du någon som helst statistik som backar upp det? jag har inte märkt att det är väldigt hög rymningsfrekvens, åtminstone inte i sverige. Fängelser är en värdelös institution som inte gör något bra överhuvudtaget, det sopar problem under mattan och tror att de inte syns mer. Jag har sagt det otaliga gånger, vi har haft dödsstraff och fängelsestraff etc i årtusenden, och inte ett jävla skit har vi uppnått, jag fattar inte hur du på någon grund alls förutom dina sanslöst icke-hållbara värderingar kan påstå att dödsstraff är "bra". USA använder det och de har störst fängelsepopulation i världen både i antal och procent, och detta speglar brottsligheten i landet, straff gör inte ett skit.
@ Ryssfemman:
på vilket sätt är inte människan ett djur? och sen varför skall inte djur, t.ex. fåglar värderas lika högt som människor? vad gör oss mer berättigade till liv på denna planet? Vi är till strax över 90% identiska fåglar rent genetiskt, samma mekanismer som styr oss som styr fåglarna. Många fåglar har också visat tecken på så väl intelligens som konsekvenstänkande, varför är människor mer prioriterade?