Får jag fråga wtf vi diskuterar just nu? Var Guggo ironisk?
Man kan ju inte låta folk som skadat andra få springa fritt utan att de lär sig en läxa. Om de sitter i fängelse i ett par år så lugnar de förhoppningsvis ner sig en aning.
Får jag fråga wtf vi diskuterar just nu? Var Guggo ironisk?
Man kan ju inte låta folk som skadat andra få springa fritt utan att de lär sig en läxa. Om de sitter i fängelse i ett par år så lugnar de förhoppningsvis ner sig en aning.
Xade frågade följande: Hur kan man ena stunden tycka att dödande är fel (mord) och andra stunden tycka dödande är rätt (dödsstraff).
Då svarade jag följande: Hur kan man ena stunden tycka det är fel att låsa in någon i källaren i 5 år och andra stunden tycka att det är rätt med fängelse?
Med poängen att man låste in folk som hade låst in andra och att det isf är lika mycket dubbelmoral som att döda någon som har dödat.
Du svarade: Enorm skillnad mellan en källare och ett fängelse.
Detta tolkar jag som att du tycker att det är rätt att jag låser in en person i 5 år av random anledning så länge rummet de är inlåsta i uppfyller fängelsestandard.
Er, okej? Varför ska man låsa in någon som inte är en fara för samhället?
↗ till inläggetFör att man är dum i huvudet eller för att man inte gillar personen. Alltså av samma anledningar som att man mördar någon.Er, okej? Varför ska man låsa in någon som inte är en fara för samhället?
De som låser in någon blir själv inlåsta, men om man dödar de som dödar så är det dubbelmoral.
Är inte DET dubbelmoral?
Nej, för det är en jävla stor skillnad mellan att avrätta någon och spärra in någon för att personen har gjort ett allvarligt brott. Äcklet som hamnar i finkan kommer ju så småningom ut, får tre mål mat om dagen, dusch och sova i en säng medan han antagligen aldrig planerade på att släppa ut den som han stängt in i källaren.
Jag tror inte du fattar min poäng.
Alla som är emot dödstraff säger att det är dubbelmoral. För att man dödar den som dödar.
Är det inte i så fall dubbelmoral att spärra in den som spärrar in?
Vem fan bryr sig? Men jag antar väl att det vore dubbelmoral om man ser på det på ditt vis men det är fortfarande en riktigt kass jämförelse. Dessutom tror jag nog att brott där någon låst in någon i sin källare är väldigt få och inte värd att diskutera. Det är bara aftonhoran som gör en sån stor grej av det.
Det är ingen kass jämförelse. Varför skulle det vara dubbelmoral med dödsstraff när det tydligen inte är dubbelmoral när det gäller andra brott?
↗ till inläggetHåller med Mezox, hans liknelse/jämförelse är en av de mest högkvalitativa jag sett på länge. bort med alla former av "öga för ett öga"-idéer, det är endast destruktiva. Mezox för min talan tills vidare. ;:Det är ingen kass jämförelse. Varför skulle det vara dubbelmoral med dödsstraff när det tydligen inte är dubbelmoral när det gäller andra brott?
Jag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare?
↗ till inlägget↗ till inläggetDet är ingen kass jämförelse. Varför skulle det vara dubbelmoral med dödsstraff när det tydligen inte är dubbelmoral när det gäller andra brott?
Håller med Mezox, hans liknelse/jämförelse är en av de mest högkvalitativa jag sett på länge. bort med alla former av "öga för ett öga"-idéer, det är endast destruktiva. Mezox för min talan tills vidare. ;:
^ Efter det här vet inte ens jag vems sida jag står på.
↗ till inläggetJag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare?
Tanken var att dödsstraff skulle vara lika moralisk/omoralisk som fängelsestraff. Min poäng var egentligen att eftersom de flesta tycker att fängelsestraff inte är omoraliskt så bör de inte tycka dödsstraff är det.
Jag är inte för dödsstraff men detta är p.g.a. jag inte vill ge någon auktoriteten att döda någon annan och inte för att jag tycker det är omoraliskt.
Poliser och militärer då? De har ju auktoritet att döda någon om de finner det nödvändigt. Är det skillnad på om en polis skjuter ihjäl en brottsling och på om staten dödar brottslingen?
Eller ja, militärers auktoritet gäller ju bara i krig/konflikter men du fattar.
Bekymret med dödsstraff är väl att det är enklare att mörklägga.
↗ till inläggetNej. Polisen/"försvaret" jobbar för staten, alltså är det faktiskt ingen som helst skillnad.Är det skillnad på om en polis skjuter ihjäl en brottsling och på om staten dödar brottslingen?
↗ till inlägget↗ till inläggetJag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare?
Tanken var att dödsstraff skulle vara lika moralisk/omoralisk som fängelsestraff. Min poäng var egentligen att eftersom de flesta tycker att fängelsestraff inte är omoraliskt så bör de inte tycka dödsstraff är det.
Jag är inte för dödsstraff men detta är p.g.a. jag inte vill ge någon auktoriteten att döda någon annan och inte för att jag tycker det är omoraliskt.
Då är vi ju på samma sida så jag förstår inte varför vi argumenterar mot varandra. :S
Angående militären: När det är krig så är ju båda sidorna beväpnade.
mördare brukar oftast också vara beväpnade, så hur det är relevant förstår jag inte.
Vad tycker ni om livstids fängelse då? Är det mer humant än dödsstraff?
↗ till inläggetAlla har rätt att döda om det är nödvändigt.Poliser och militärer då? De har ju auktoritet att döda någon om de finner det nödvändigt.
dvs självförsvar
Fast polisens befogenheter översträcker ju de som civila har i form av nödvärn.
Det spelar ingen roll om det är tillåtet eller inte, fruktar du för ditt liv kommer du att undanröja källan till den fruktan oavsett vad.
Vill du vara med i diskussionen?
Bli medlem Logga in