💬
Logga in
Fuska.se

Datordelar Frågor

42 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jaha men hur räknar jag ut det om jag nu måste veta?

Om processorn tar 125w och grafikkortet 500, Behöver jag då en 500w?

Ville bara veta, här kommer allt i alla fall: http://www.inet.se/kundvagn/visa/194869/2011-02-12

Tror det kommer bli det, men jag kommer ändra några saker.

(Jag vet att jag inte har grafikkort, köper det lite senare när jag har råd, för att den som är inbyggt i moderkortet suger.)

Ska du ha datorn till att spela på? Du kan ju fråga dig om du verkligen behöver köpa till ett ljudkort, eller räcker det i moderkortet? Det räcker även med en extrafläkt till det där paketet, det kommer vara nog svalt iaf. Sen är ESD-bandet väldigt onödigt om du frågar mig. Ta bara i chassit (i en metalldel) flera gånger när du bygger så ska det inte vara någon fara.

↗ till inlägget
Ska köra med moderkortet som ryssfemma postade, fast det står "Crossfire" (bara Crossfire, inga x och hybrid osv.) Betyder det att jag kan köra på två kort? I så fall med vilka kan jag köra "dubbla" av dom samma? (helst Ati kort)

Och när man monterar, ska man då bara sätta in två kort eller?

När det står Crossfire kan du köra med flera AMD-kort. (hette ATI förut)
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #22
↗ till inlägget

Ska du ha datorn till att spela på? Du kan ju fråga dig om du verkligen behöver köpa till ett ljudkort, eller räcker det i moderkortet? Det räcker även med en extrafläkt till det där paketet, det kommer vara nog svalt iaf. Sen är ESD-bandet väldigt onödigt om du frågar mig. Ta bara i chassit (i en metalldel) flera gånger när du bygger så ska det inte vara någon fara.

När det står Crossfire kan du köra med flera AMD-kort. (hette ATI förut)

Ja jag vet, har redan tagit bort ljudkortet och esd-bandet. Tack för svaret! Och ja, jag ska spela. Fast jag har redan en konsol så jag kommer inte spela väldigt ofta, men ändå ofta lol.

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Ska köra med moderkortet som ryssfemma postade, fast det står "Crossfire" (bara Crossfire, inga x och hybrid osv.) Betyder det att jag kan köra på två kort? I så fall med vilka kan jag köra "dubbla" av dom samma? (helst Ati kort)

Och när man monterar, ska man då bara sätta in två kort eller?

Tänkte köra på två st. Gigabyte Radeon HD 5450 1Gb, kommer det att funka?

(Hur mycket Watt behöver jag då, räcker 500? Såg att någon hade skickat en länk, fast jag fattade inte riktigt olika delar i länken.)

Byt hårddisken till Länk, bättre prestanda till ungefär samma pris. Skippa ljudkortet, dina högtalare är med all säkerhet flaskhalsen i ljudkvalité ändå.

Angående Crossfire: Självklart kan du inte ha mer än två kort, det finns ju bara två platser för grafikkort. Sen skulle jag rekommendera att du tar ett bra grafikkort istället för två sämre.

Nivå 7 · Fuskare

Byt nätdelen till en 600W av en bra tillverkare och köp sedan ett 6850 när du har råd, 6850 crossfire är väldigt mycket prestanda för pengarna.

Nivå 8 · Veteranfuskare

HD 6000 serien skalar så otroligt bra på Crossfire med en massa spel så det är verkligen värt att gå in på 2 styck HD 6850.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #26
↗ till inlägget

HD 6000 serien skalar så otroligt bra på Crossfire med en massa spel så det är verkligen värt att gå in på 2 styck HD 6850.

Okej då, ska köpa den serien då ;) Men kan man köra crossfire på vilka kort som helst som stödjer Crossfire eller?

Annars tack :o

Nivå 8 · Veteranfuskare

Du bör köra med 2 likadana kort om du kör CF eller SLI.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #28
↗ till inlägget

Du bör köra med 2 likadana kort om du kör CF eller SLI.

Okej men vad innebär SLI? Och när jag sätter in korten, kommer det då funka direkt eller måste jag ändra ngt i BIOS?

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Okej men vad innebär SLI? Och när jag sätter in korten, kommer det då funka direkt eller måste jag ändra ngt i BIOS?

Sli är nvidias motsvarighet till crossfire.

Du kopplar in båda korten, kopplar en brygga emellan dom (ingår med moderkortet). Sen är det klart så vitt jag vet.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #30
↗ till inlägget

Du kopplar in båda korten, kopplar en brygga emellan dom (ingår med moderkortet). Sen är det klart så vitt jag vet.

Oh Yeah då, tack för hjälpen :P
Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Fast Crossfirebryggan ingår med grafikkorten. Du kan eventuellt behöva aktivera Crossfire i Catalyst Control Center. Väldigt simpelt alltså.
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #32

Hur fungerar "Water-cooling" då? (Till cpu's) Måste man hälla in vatten elr? wtf? Är det bättre än vanliga processor kylare? På vilket sätt i så fall?

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Hur fungerar "Water-cooling" då? (Till cpu's) Måste man hälla in vatten elr? wtf? Är det bättre än vanliga processor kylare? På vilket sätt i så fall?

Vattenkylning kan göras hur avancerat eller simpelt som helst, vatten går till processorn, kyls av en radiator och så fortsätter det så. Finns färdiga system som H50, H70 osv att köpa som är väldigt enkla att installera. Ja det är bättre än luftkylning (finns dock undantag)
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #34
↗ till inlägget

Vattenkylning kan göras hur avancerat eller simpelt som helst, vatten går till processorn, kyls av en radiator och så fortsätter det så. Finns färdiga system som H50, H70 osv att köpa som är väldigt enkla att installera. Ja det är bättre än luftkylning (finns dock undantag)

Okej, tack för det snabba svaret, men måste man hälla in någon vätska eller? I så fall hur ofta måste man hälla i det då, om det är ganska så bra, så tror jag att jag ska köra på det.
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Okej, tack för det snabba svaret, men måste man hälla in någon vätska eller? I så fall hur ofta måste man hälla i det då, om det är ganska så bra, så tror jag att jag ska köra på det.

Det finns redan vätska i de färdigbyggda som jag nämnde, du behöver aldrig fylla på eller så. Men köp det bara ifall du ska överklocka mycket, annars är det waste.
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #36
↗ till inlägget

Det finns redan vätska i de färdigbyggda som jag nämnde, du behöver aldrig fylla på eller så. Men köp det bara ifall du ska överklocka mycket, annars är det waste.

Haha sant :P

På det moderkortet jag ska beställa på onsdag, finns det "OC switch", hur funkar det? Kommer det ställa in Ghz på processorn osv automatiskt eller? (Finns 2st. OC Swithes)

Nivå 9 · Veteranfuskare

Tillverkare har alltid sånna där funktioner för att överklocka enkelt, fungerar tyvärr aldrig särskilt bra. Ska man överklocka så är det manuella inställningar i BIOS som gäller i dagsläget.

10 Mar 2011
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #38

EDIT:

Såg att det fanns svar i en annan tråd.

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

Ja.

Nivå 6 · Fuskare

Lånar tråden lite, går det att låsa upp kärnor med något av följande Moderkort?

http://www.inet.se/artikel/1901937/msi-760gm-e51

http://www.inet.se/artikel/1901881/asrock-m3a770de

http://www.inet.se/artikel/1901918/asrock-3n78d

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in