💬
Logga in
Fuska.se

Damma Datorn

29 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare

En av många anledningar att jag kör stationär dator trots att jag flyttar väldigt ofta på den.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #22

Vet inte hur länge de håller men det måste finnas någon gräns för hur varma de kan bli innan de stänger av sig.

Finns det några symptom på att datorn börjar ge vika?

Nivå 12 · Mästerfuskare

En kylplatta kan hjälpa en hel del. Brukade ha över 95 grader när jag försökte spela lite spel, med kylplattan jag har (som har fläktar iofs) så håller det sig under 65-70.

Inte superbra, men det lär ju förlänga livstiden på datorn.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vet inte hur länge de håller men det måste finnas någon gräns för hur varma de kan bli innan de stänger av sig.

Finns det några symptom på att datorn börjar ge vika?

De flesta datorer stänger av sig automatiskt när processorn når runt 80-100 C, lite olika. Värmen påverkar som sagt livslängd väldigt mycket också, en processor som går i 70C eller ännu högre håller med största sannorlikhet inte särskilt länge. Grafikkort klarar ofta högre temperaturer 80-90 C är visserligen högt men inte alls lika skadligt som det vore för en processor. Känsligast är hårddiskar, över 40 C är aldrig bra.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Förstörde nästan datorn för ett tag sedan, skulle dammsuga den(Trotts att man inte ska, vet) också passade jag på att byta kylningspasta, då den inte har varit bytt på säker 5-7 år. Men så failar man och har sönder fästet till kylaren, det var lite löst hängande, så jag trodde inte det skulle vara stora problem, satte igång datorn, gick snabbt in i bios för att kolla hur det gick, den stod direkt på 112 C,... 2 sekunder sedan stängdes den av.

Fixade det genom att göra en "transplantation", tog ett fäste från en äldre dator, fäste kylare (med ny pasta) och nu går den aldrig över 60 :D:D.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #26

Ligger på 70 nu efter 2 timmars spelande så jag vetefan vad som e knas... Tror att skype drar väldigt mycket CPU.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Förstörde nästan datorn för ett tag sedan, skulle dammsuga den(Trotts att man inte ska, vet) också passade jag på att byta kylningspasta, då den inte har varit bytt på säker 5-7 år. Men så failar man och har sönder fästet till kylaren, det var lite löst hängande, så jag trodde inte det skulle vara stora problem, satte igång datorn, gick snabbt in i bios för att kolla hur det gick, den stod direkt på 112 C,... 2 sekunder sedan stängdes den av.

Fixade det genom att göra en "transplantation", tog ett fäste från en äldre dator, fäste kylare (med ny pasta) och nu går den aldrig över 60 :D:D.

Hur i helvete förstör man "nästan" en dator genom att dammsuga?

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #28

Statisk elektricitet bildas av damsugare... Det pajar komponenterna.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Statisk elektricitet bildas av damsugare... Det pajar komponenterna.

Jo visst, men då dör antingen komponenten i fråga eller klarar sig, finns inget mellanvärde där, men ska bli intressant att se vad QuinnoX säger.

Dessutom tror jag det är rätt mycket bullshit angående det där med att man inte ska dammsuga sin dator, det är trots allt på kylaren och vid fläktarna som dammet samlas och tvekar väldigt starkt på att lite glest utsatt damm på moderkortet kan skapa någon statisk elektricitet alls ifall du bara suger bort det rakt ut. Har alltid dammsugit datorerna jag rengjort, alla går hur bra som helst. Jag säger skit bakom spakarna angående dessa sällsynta fall.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Jag trodde jag hade bränt sönder processort pga otillräcklig kylning(Trodde det efter som at det aldrig hänt mig förut därav ingen "erfarenhet" av det., men sedan kom jag på att jag hade en reservdator jag kunde ta en del utav, testade, visade sig att processor mår bra, än så länge...

Egentligen har dammsugaren inget att göra med "Förstörelsen" som jag försökte komma till.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in