💬
Logga in
Fuska.se

Datorbygge, Budget Ligger På 15.000 Kr

17 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #1

Nu är det så att jag har kommit över en större summa pengar. Med hjälp av dessa ska jag nu köpa en kraftfull dator som skulle få varenda inbiten nörd att dregla av avundan.

Så nu vänder jag mig till er, en kundvagn.. ett monster.

Go.

Nivå 5 · Fuskare

Något i denna stil. http://www.inet.se/kundvagn/visa/842577/2011-09-08 Vad för skärm har du nu? Bygger du själv? Har du os?

Nivå 5 · Fuskare

Najs data homer ;)

O sen när du får lönen på 58000 kr så kan du stoppa in ett till 580 så blir det bra :)

Nivå 16 · Legendfuskare

15k är overkill tycker jag. Man kan få en för under 8k som klarar de flesta spelen bra. Behöver du verkligen en dator för 15k? Känns nästan bättre att köpa en för 7.5k idag och sedan än till för 7.5k om 2-3 år, speciellt om man återanvänder chassi och sånt.

Men om du har det som intresse så visst. Jag skulle köpt en för max 12k och lägga resten på annat.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

15k är overkill tycker jag. Man kan få en för under 8k som klarar de flesta spelen bra. Behöver du verkligen en dator för 15k? Känns nästan bättre att köpa en för 7.5k idag och sedan än till för 7.5k om 2-3 år, speciellt om man återanvänder chassi och sånt.

Men om du har det som intresse så visst. Jag skulle köpt en för max 12k och lägga resten på annat.

Fan va du ä smart då :o

Ja tycker du borde göra sä som wasd skrev, köpa en dator för 7.5 nu o sen en till senare....

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Något i denna stil. http://www.inet.se/kundvagn/visa/842577/2011-09-08 Vad för skärm har du nu? Bygger du själv? Har du os?

WD Green? Vad i helvete tänker du på? Den enda acceptebla 1tb hårddisken idag är en Samsung Spinpoint F3, elt. en WD black, men de är dyrare utan att vara bättre.

9 Sep 2011
Nivå 7 · Fuskare
Trådstartare #7
↗ till inlägget

Budgeten ligger på 15k, behöver absolut inte vara för just 15k om prestandan är nästan densamma från en dator som kostar 10k.

Svar till homer: Jag bygger datorn själv, skärm har jag redan & OS har jag också redan.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

WD Green? Vad i helvete tänker du på? Den enda acceptebla 1tb hårddisken idag är en Samsung Spinpoint F3, elt. en WD black, men de är dyrare utan att vara bättre.

Det är ingen WD Green. Lagringsdisk vettu, är tom en 2tb.

Skulle nog ändra grafikkortet till ett http://www.inet.se/kundvagn/visa/842577/2011-09-08 då det blir enklare med SLI när nu grafikkortet börjar halka efter.

Senast ändrad:

10 Sep 2011
Nivå 6 · Fuskare

En 2600k är värre än en 2500k för gaming, om du inte ska göra video encoding/rendering och dylikt, ta en 2500k.

Ta en http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14 om du vill ha en kylare om är exakt lika bra, men lite billigare.

↗ till inlägget

Det är ingen WD Green. Lagringsdisk vettu, är tom en 2tb.

Jag ser ingen anledning att köpa en dålig hårddisk bara för att den inte ska användas mycket, men då igen tycker jag om hastighet.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare

Sen är det inte världens bästa SSD heller.

Välj en Corsair Force GT eller OCZ Vertex 3 om du vill ha en riktigt snabb SSD.

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

En 2600k är värre än en 2500k för gaming

Påstår du att i5 är bättre än i7 för spel? Jag hör det till och från men har aldrig sätt nån riktig källa. Mer prisvärd är den antagligen, men om man bortser från pris förstår jag inte hur den skulle vara bättre.
↗ till inlägget

Påstår du att i5 är bättre än i7 för spel? Jag hör det till och från men har aldrig sätt nån riktig källa. Mer prisvärd är den antagligen, men om man bortser från pris förstår jag inte hur den skulle vara bättre.

Dem är lika bra i spel, ingen är bättre/sämre. Det om en 2500K är mer prisvärd är ju inget att diskutera...
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Sen är det inte världens bästa SSD heller.

Välj en Corsair Force GT eller OCZ Vertex 3 om du vill ha en riktigt snabb SSD.

Som om man märker någon skillnad.
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Som om man märker någon skillnad.

500mb/s vs 200mb/s är en ganska stor skillnad enligt mig. :P
Nivå 5 · Fuskare

Force 3 är verkligen inte långsam. Om man märker någon skillnad på Force 3 och GT vid "normalt" användande är dock tveksamt.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

500mb/s vs 200mb/s är en ganska stor skillnad enligt mig. :P

Force 3 kör 500MB/s också, skillnaden är väldigt marginell. Dessutom så är inte skillnaden mellan 200MB/s och 500MB/s så stor som det verkar, tvekar på om man ens skulle märka någon skillnad.
Nivå 10 · Veteranfuskare

240GB-versionen av Force 3 är nästan lika snabb som Force GT, men 120GB-versionen är bara hälften så snabb.

Jag tror att det går att se någon skillnad mellan 200MB/s och 500MB/s.

Det är ju mer än dubbelt så snabbt.

Sen såg jag en video där dom visade 2GB/s med ett gäng SSDs i RAID och det ser mycket snabbare ut än en vanlig enstaka SSD.

Så det är inte så att efter 200MB/s så märker man ingen skillnad.

Just my two cents.

11 Sep 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

240GB-versionen av Force 3 är nästan lika snabb som Force GT, men 120GB-versionen är bara hälften så snabb.

Jag tror att det går att se någon skillnad mellan 200MB/s och 500MB/s.

Det är ju mer än dubbelt så snabbt.

Sen såg jag en video där dom visade 2GB/s med ett gäng SSDs i RAID och det ser mycket snabbare ut än en vanlig enstaka SSD.

Så det är inte så att efter 200MB/s så märker man ingen skillnad.

Just my two cents.

Visst är 500MB/s mer än dubbelt så snabbt som 200MB/s, men bara för det så behöver det inte märkas annat än i prestanda tester. Kolla upp på youtube hur snabbt Windows 7 startar med ett flertal snabba SSD's i raid 0 och jämför med en enstaka SSD, skillnaden är väldigt liten. Det samma gäller laddningstider i spel, det blir helt enkelt annat som flaskhalsar innan SSD'n. Företagen slåss mest om att få de högsta siffrorna för att verka bäst.

Ska man gå in mer avancerat så skiljer komprimering mellan olika SSD's, så vissa SSD's är mycket bättre på vissa uppgifter än andra, trots samma hastighet.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in