Om man är yr, illamående, svag, illamående efter VARJE måltid man äter och man är allt detta i en vecka, bör man söka hjälp då?
Allmän Fråga Bara
Jag hade gjort det.
Ja, det är väl klart? Du kan ju börja med att ringa sjukvårdsupplysningen.
Tack för era svar och sen behövdes inte inlägget anmälas, det var bara en snabbfråga.
Var det inte du som vägde 45 kg, typ?
Jo, men sök hjälp, eftersom du ska tycka det är gott att äta. Om du inte gillar mat har du tydligen anorexia. Det betyder typ "ingen aptit" så, sök hjälp. Lycka till.
anorexia är väl när man äter så lite som möjligt, för man tycker man är tjock
↗ till inläggetAnorexi är, vad jag vet, mer som Proccito sa.Var det inte du som vägde 45 kg, typ?
Jo, men sök hjälp, eftersom du ska tycka det är gott att äta. Om du inte gillar mat har du tydligen anorexia. Det betyder typ "ingen aptit" så, sök hjälp. Lycka till.
Att man svälter sig själv och tränar för att gå ner i vikt.
För jag själv gillar inte att äta och äter extremt mycket, men skulle inte säga att jag har anorexia.
↗ till inläggetLöjligaste jag har hört. Finns människor, till stor del barn som är rent av livrädda för mat.Om du inte gillar mat har du tydligen anorexia.
Så om man nu inte skulle gilla mat så betyder det inte att man har anorexi.
Anorexia betyder aptitlöshet, alltså att man inte har någon aptit.
Det ni snackar om är anorexia nervosa som man har för att man svälter sig själv av, till exempel att man vill bli smal...
Men ni har delvis rätt, eftersom anorexia i vardagligt uttal syftar oftast på tjejer i min ålder som vill se ut som fotomodeller.
↗ till inläggetNomatic, låt mig vara för din egen skull.Löjligaste jag har hört. Finns människor, till stor del barn som är rent av livrädda för mat.
Så om man nu inte skulle gilla mat så betyder det inte att man har anorexi.
↗ till inläggetAnorexi och aneroxia nervosa är samma sak...Var det inte du som vägde 45 kg, typ?
Det är okej att kritisera, men jag tycker det är fjantigt att vissa jämt ska hålla på och försöka trycka ned Layton. Hon är faktiskt en tjej på bara 13 år, herregud lite snäll kan man ju vara.
Men ja jag tycker också TS ska uppsöka sjukvård. Det kan finnas massor med anledningar till försämrad aptit.
Du syftar väl på Nomatic nu, Mumutio? Vad jag förstått så sade bara Katuskun, Proccito och Rawr emot, men Nomatic som du sa, tryckte ned.
Hoppas jag i alla fall. Proccito har i alla fall sagt at han tycker det är löjligt att trycka ned mig för allt jag säger.
Snällt att du säger till ändå :)
Här i alla fall har jag rätt. Anorexia betyder bara aptitlöshet. Anorexia Nervosa betyder nervös aptitlöshet. Det är inte samma sak.
Förlåt om jag sårade dig/er.
onT: Tänk på att det är bättre att äta ingenting eller någonting alls för att gå upp i vikt, men självklart ska du söka hjälp vid din kraftiga undervikt.
Du ska må bra över din kropp och tycka om att äta :D
↗ till inläggetMan måste ju inte behandla Layton och Guggo likadant, det skulle du ju knappast göra IRL. ;)Era gnällspikar, jag behandlar alla likadant på här forumet. Tycker jag någon är löjlig så säger jag det.
↗ till inläggetKänner varken Layton eller Guggo IRL så det är omöjligt att säga. Jag får kritik för jag säger lite knasiga grejer ibland, men jag målar mig inte själv som något offer för det.Man måste ju inte behandla Layton och Guggo likadant, det skulle du ju knappast göra IRL. ;)
↗ till inläggetSjälva ordet anorexia må betyda "aptitlöshet", men sjukdomstillståndet är inte riktigt samma sak.Du syftar väl på Nomatic nu, Mumutio? Vad jag förstått så sade bara Katuskun, Proccito och Rawr emot, men Nomatic som du sa, tryckte ned.
Hoppas jag i alla fall. Proccito har i alla fall sagt at han tycker det är löjligt att trycka ned mig för allt jag säger.
Snällt att du säger till ändå :)
Här i alla fall har jag rätt. Anorexia betyder bara aptitlöshet. Anorexia Nervosa betyder nervös aptitlöshet. Det är inte samma sak.
Förlåt om jag sårade dig/er.
onT: Tänk på att det är bättre att äta ingenting eller någonting alls för att gå upp i vikt, men självklart ska du söka hjälp vid din kraftiga undervikt.
Du ska må bra över din kropp och tycka om att äta :D
↗ till inläggetEra gnällspikar, jag behandlar alla likadant på här forumet. Tycker jag någon är löjlig så säger jag det.
Lustigt att du kallar oss för gnällspikar när det är du som klagar/gnäller på allt och alla.
↗ till inläggetFörstod inte vad du menade.Själva ordet anorexia må betyda "aptitlöshet", men sjukdomstillståndet är inte riktigt samma sak.
↗ till inläggetKortfattat, det betyder aptitlöshet, men i själva verket så tänker personer med anorexi på mat hela tiden. Personen är hungrig men står emot.Lustigt att du kallar oss för gnällspikar när det är du som klagar/gnäller på allt och alla.
Förstod inte vad du menade.
...
Okej, men hur kan man vara hungrig och sugen på mat om man inte har någon aptit?