Tjenare där :)!
Nu har man fått en idrottsuppgift som lyder såhär:
Personligt träningsprogram, även kallat "träningsdagbok"
Uppgiftsbeskrivning
- Övergripande mål: Vad vill du uppnå? Kondition eller styrka? (Gärna styrka)
- Testmetod och testresultat: För att du tydligt ska kunna se din utveckling måste du kunna mäta vilken nivå du är på i nuläget och sedan kunna göra om samma test efter din träningsperiod för att se hur du har utvecklats. (Hur?)
- Målsättning med träning: Utifrån ditt testresultat avgör du vad som kan vara en rimlig målsättning. (vad?)
- Konstruera ett tränings program: Hur ska du nå ditt mål? Hur ska du träna? Vilka övningar ska du göra? Beskriv övningarna och förklara hur och varför du ska göra just de här övningarna du valt. (hjälp?)
- Påbörja din träning: Träna under 6 veckor. Skriv ner vad du göra och hur det går. Träningsmängden ska vara minst 2 tillfällen/vecka om 30 min vardera för att räknas som träning. (dags att börja)
- Efter din träningsperiod: Testa dig själv med hjälp av din testmetod. Hur har det gått för dig? Nådde du ditt mål du satt upp? Varför/varför inte? Vad skulle du kunna göra annorlunda? Vad kan du förbättra? Hur kan du utvecklas vidare? Fundera och reflektera över din träning. (skulle kunna ta mig på detta själv)
- Lämna in uppgiften.
Det jag då behöver hjälp med är att någon kan "coacha" mig.
Hjälpa mig sätta upp ett program genom veckorna.
Alltså hjälpa mig utföra uppgiften.