Kommer inte att fortsätta skriva här länge till, sådana här debatter brukar ändå aldrig leda till något.
kola king:
Röda Havet var ett hav, ingen flod. Om det var så enkelt, varför har då inte de forskare som funnit detta lagt fram det som bevis?
Och om de nu kommit fram till att det var så enkelt - varför skedde det då JUST i det ögonblicket och hindrade egyptierna i PRECIS rätt tidpunkt?
Att de flydde har du själv erkänt - och flyr man är man i regel förföljd, inte sant?
Om det bara var ebb, varför hindrades då egyptierna vid just den platsen?
Kunde de inte bara följa efter?
Och jodå, att historierna fördes vidare ord för ord är bevisat. Judarna använde sig av de metoderna i oerhört många år eftersom det var mycket viktigt att ingenting ändrades. De äldre undervisade de yngre så att dessa lärde sig allt precis så som det skulle vara. Inga fel fick förekomma.
Det här är inget jag hittar på, det här är fakta, men tyvärr kan jag inte hitta någon länk att ge dig, tvivlare :P
Dessutom kan tilläggas att det sägs att - OBS! Nu säger jag inte att det är fakta längre utan SÄGS - att en farisé kunde sticka en nål genom boken med GT och genast tala om vilka ord där fanns. Om det är sant vet jag inte men det används som förklaring till den strikta undervisning som användes.
Perisoreus:
Evolutionsteorin har också motsägelser. Oerhört många.
Vem säger att en präst är insatt i alla argument som finns - och kan argumentera?
Är det ett krav vid anställningsintervjuer?
Många jag ifrågasätter om evolutionsteorin svarar att det "är så" enligt forskare. Man kan inte alltid kunna alla argument. Det kan ingen.
Svar på dina frågor. (jag är inte påläst i detta ämne utan skriver den förklaring jag kan tänka mig - HAR INTE läst in mig i allt som sagt.)
1. Du talar om Gamla Testamenetet. Mycket av det som står där är motsägelsefullt, och det var just det som Jesus tog bort i NT. Eller snarare förbättrade.
GT var hårt med de levnadsregler som fanns, men i jämförelse med andra religioner var den inte farlig. Inte för den tid som detta gällde.
OCH eftersom du inte ger mig bibelstället kan jag inte förklara detta - men en sak du ska ha i åtanke är att det fanns en inriktning judar som kallades fariséer och hade väldigt stort inflytande. Dessa utökade den gamla lagen och lade till nya levnadsregler för folket. Är det deras regler du citerar eller något i GT?
Är det i GT, så kan jag säga så mycket som att i NT förklaras sammanhanget av den gamla lagen, och att "du ska älska andra som du själv vill bli behandlad".
2. Bibelställe, tack? Det här låter nämligen som en liknelse. Dessa kan inte tolkas ordagrant utan är en liknelse, något som är menat att likna något annat. Dålig syn kan innebära att man ser dåligt; förstår dåligt, inte ser rätt. Jag vill inte uttala mig i det eftersom jag inte vet den fulla tolkningen av något sådant.
Till Er som inte behagar argumentera:
Lär er att argumentera. Att bara ha en åsikt utan att vilja ändra sig är det retligaste som finns.
Om någon här diskuterade om jorden var rund eller platt och jag stenhårt ansåg att den var platt och folk lade ut satellitbilder etc etc för att övertyga mig och jag fortfarande höll på samma argument... hade inte det varit irriterande?
Det gäller att gå att ta till sig fakta - var inte rädda för att diskutera.
Du kan upptäcka något Du kan ha nytta av.
Tack och hej, nu kommer jag nog inte skriva mycket till här så bli inte förvånade om jag inte dyker upp. Anledning? Tja, kan det bero på att det är lönlöst att diskutera med människor som inte tycks läsa och ta till sig det man skriver?
Jag tänker oerhört mycket, jag vet att det finns väldigt mycket som är motsägelsefullt men jag lämnar det inte vid det. Stöter jag på något jag tvekar över reder jag ut det.
Men det är rätt intressant vad snabba ni här är att kommentera små misstag ni hittar men inte kan ta till er helheten.