💬
Logga in
Fuska.se

Rökbomber

19 svar · startad · 🔒 låst

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #1

Alltså jag vet redan hur man gör det där med salpeter och socker men vet nån en praktiskt bra rökbomb som man kan kasta på marken så e väldigt tätt och tjockt moln dyker fram så man kan gömma sig?

Nivå 9 · Veteranfuskare

Fins många roliga reaktioner som går att göra.... oxidera någon oädel metall med hjälp av NaOH så får du en... hyfsad reaktion. Tyvärr blir det väl ingen tjockare rök precis men förvisso en trevlig reaktion och det ryker rätt rejält. Se till att ha bra ventilation bara...

Nivå 12 · Mästerfuskare

Blanda vätgas och syrgas istället. Prova sedan att tända eld på blandingen och se vad som hender :)

Nivå 5 · Fuskare

Kör militärstilen och fixa vit fosfor... :D

Jag skulle kolla runt på anarkist/huligansidor, förr sålde några av dem rökgranater.

De har oftast ett par saker som inte är så lagliga till salu.

26 Aug 2006

Enkel rök skulle ju vara att tände på en pingisboll, inte nån vidare tjock rök precis men alltid nåt.

Man kanske kan ta en spruta och fylla pingisbollen med nån annat rykande vätska och sen tejpa för hålet, du kanske tillochmed kan sätta dit en stubin, då blir det nog en riktig höjdare.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #6

tack för tipsen men jag syftar på att göa en rökbomb som man kan kasta på marken så det ryker.

Och skriv inte en massa H2o och såna tecken. utan skriv vad det är för ämne jag behöver. jag fattar noll av alla kemi berskrivningar.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Skaffa sprängdeg eller något.

Eller behöver man inte det för rökbomb?

Nivå 9 · Veteranfuskare

Kolla in denna hemsida http://www.stubinen.se/bomber1.htm

låter skoj

Nivå 5 · Fuskare

Den där colaburk-bomben lät ju alldeles förträfflig. Måste testa nån gång.

Vill du ha en rökbomb du kan kasta på marken harj ag en idé:

Du behöver två olika vätskor som reagerar på varandra och bildar rök, vilka vet jag ej.

Skaffa en kinder-ägg behållere (eller vad det nu är) och häll i ena vätskan i ena k-ä behållaren.

Nu lägger du plast eller nåt (kanske folie?) över och ser till att det verkligen sitter fast så att ingenting läcker ut.

Sen fyller du den andra delen med vätska nummer 2 och tar sen första behållaren med plast över och sätter fast den på behållare nummer två.

För att sammanfatta det hela:

Du har nu en sluten kinder-äggs behållare med två rökbildande vätskor i var sida. Det ända som skiljer de två vätskorna åt är den plast som ligger fastklämd mellan de två delarna.

När du nu kastar behållaren i marken kommer antingen plasten lossna eller så öppnas behållaren, vilket sätt som hälst så får du rök.

↗ till inlägget

Vill du ha en rökbomb du kan kasta på marken harj ag en idé:

Du behöver två olika vätskor som reagerar på varandra och bildar rök, vilka vet jag ej.

Skaffa en kinder-ägg behållere (eller vad det nu är) och häll i ena vätskan i ena k-ä behållaren.

Nu lägger du plast eller nåt (kanske folie?) över och ser till att det verkligen sitter fast så att ingenting läcker ut.

Sen fyller du den andra delen med vätska nummer 2 och tar sen första behållaren med plast över och sätter fast den på behållare nummer två.

För att sammanfatta det hela:

Du har nu en sluten kinder-äggs behållare med två rökbildande vätskor i var sida. Det ända som skiljer de två vätskorna åt är den plast som ligger fastklämd mellan de två delarna.

När du nu kastar behållaren i marken kommer antingen plasten lossna eller så öppnas behållaren, vilket sätt som hälst så får du rök.

smart!! men vad för syror ska man ha å var fåman tag på dem?
Nivå 12 · Mästerfuskare

Rökbomb

En klockren klassiker! Blanda hälften socker och hälften salpeter i en burk. Placera burken utomhus och sätt eld på blandningen, kan vara en bra idé att använda lite T-röd för att få det att börja brinna. Brinner med ett starkt sken och ryker som bara den! Salpeter finns att köpa hos de flesta större mataffärer, kolla bland kryddorna. Du kan även testa att smälta samman blandningen i en cola-burk och stoppa ner ett tomtebloss till hälften innan den stelnat. Detta skall enligt uppgift ge bättre effekt. Ett annat tips säger att man får kraftigare rök genom att använda florsocker istället för vanligt socker.

Rökbomb #2

Du behöver ett par pingisbollar, lite tejp, en sax och toapapper. Klipp ner pingisbollarna till små, små bitar, vira in dessa i toapapper, två-tre varv räcker. Tejpa ihop pappretså att paketet håller ihop, men täck inte med tejp. Fjutta sedan eld på pappret, när pingisbollarna har börjat brinna släcker du elden genom att stampa lite lätt på paketet. Nu kommer pingisbollarna fortsätta glöda och ryka. Vi har även hört att soft airgun-kulor ska ryka rätt bra.

Snott från hamsterpaj

Senast ändrad:

27 Aug 2006
Nivå 5 · Fuskare

Litte salmiak i det där så ryker det ännu mer...

Å hamsterpaj (som alla andra) har snott receptet från SI:The Library (men det snor ju allt de har så...)

....om nån får en fixidé att fixa litte termit som finns där CoDeR länkade så vill jag bara avråda från det....det brinner inte lite....en brandsläckare räcker inte direkt för att släcka det...

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

tack för tipsen men jag syftar på att göa en rökbomb som man kan kasta på marken så det ryker.

Och skriv inte en massa H2o och såna tecken. utan skriv vad det är för ämne jag behöver. jag fattar noll av alla kemi berskrivningar.

bara så du vet... Det Nico menade med NaOH är natriumhydroxid....

1 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling

Sök på dc så kommer det upp ;)

3 Sep 2006
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Skaffa sprängdeg eller något.

Eller behöver man inte det för rökbomb?

Det är lite för svårt att få tag på xD
4 Sep 2011
Nivå 0 · Nykomling

a

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Denna tråd är 5 år gammal...

6 Sep 2011
Nivå 12 · Mästerfuskare

Låses. Onödig bump.

🔒 Tråden är låst och kan inte längre besvaras.