Hoppa till innehåll

Förslag Angående Fuska.se


Aircondition
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag är ofta inne på andra spelforum med stort nöje. Att skriva denna texten utan att jämföra med dem blir väldigt svårt, men jag ska försöka att inte göra det alltför mycket. Jag skriver texten p.g.a. att jag inte tycker att Fuska.se håller samma höga klass som många av dessa forum. Det här är alltså några förslag som jag tror skulle göra Fuska.se mycket bättre som spelsida.

 

Övriga Forumen

 

Ärligt talat, vad vill ni att detta ska vara för ett forum? Just nu är det som någon mix emellan Ungdomar.se, Hamsterpaj.net och ett spelforum. De flesta andra spelforum klarar sig med ett "Allmänt" eller "Off-Topic"-forum. Till att börja med, behöver vi seriöst forum för "Debatt", "Grafik & Programmering", "Humor", "Musik & Media", "Politik, Orättvisor & Invandring", "Skola", "Trender & Mode" och "Vänner, Relationer & Kärlek"? Dessa forum har dessutom diverse sub-forum. Sedan har vi också ett Allmänt-forum där alla dessa kategorier borde kunna ingå. Det är enligt mig ganska löjligt. De flesta av forumen är i det närmaste oaktiva, det hade varit mycket bättre med färre, aktivare. "Politik, Orättvisor & Invandring"-forumet är ju bara någon sorts tvilling till "Debatt", jag fattar inte hur man tänkt när man skapat detta forum. Men i och för sig är "Debatt"-forumet en av de bästa sakerna med Fuska.se, så det tycker jag inte ska bort. Men en ihopslagning med "Politik, Orättvisor & Invandring" borde ha skett för länge sedan. Nedanför kommer jag nu skriva hur jag tycker att det borde sett ut under "Övriga Ämnen".

 

Övriga Ämnen

 

Allmänt

Subforum: Lekhörnan (om det behövs?)

 

Debatt

 

Grafik & Programmering

Subforum: Feedback

 

Det hade enligt mig varit en väldigt bra lösning. "Grafik & Programmering" är väldigt aktivt, och att ta bort det vore synd. "Feedback" har ju dessutom möjliggjort att man inte längre behöver skriva i "Bästa..."-tråden för att få kritik på en skapelse. "Debatt" är som jag tidigare påpekade en av de bättre sakerna med Fuska.se, det vore också synd om det skulle tagits bort. Sedan har istället de andra forumen satts ihop med "Allmänt". Men i sådana fall borde man ju självklart få diskuterat exempelvis skola och kärlek i "Allmänt", men istället blir det ett forum som är mycket aktivare. Om man vill ha kvar det nya "Vuxenforumet" hade det ju kunnat vara ett sub-forum till "Allmänt", precis som "Lekhörnan". Alternativt varit ett av huvudforumen under "Grafik & Programmering".

 

De här förslaget hade gjort de övriga forumen långt mer aktiva och det skulle inte varit lika rörigt längre.

 

Spelforumen

 

Spelforumen har lagts upp väldigt tråkigt på sitt sätt, jag ska nu förklara varför. Det finns forum för i princip de flesta konsoler, detta hade varit okej om man inte diskuterat just spelen i dem. Om man t.ex. vill diskutera Bioshock gör Xbox 360-användarna en tråd i 360-forumet. PS3-användarna gör en tråd i PS3-forumet. PC-användarna gör en egen tråd i PC-forumet. Problemet med detta är att man diskuterar inte spelen tillsammans. Alla diskuterar det i forumet för sin konsol. Detta tror jag är en av anledningarna till att Fuska.se är så fullt av "fanboysism". Om man istället hade haft forum för spelens genre och sen forum där man diskuterade själva konsolen hade det blivit mycket roligare. Vill man då diskutera Bioshock går man in i "Action"-forumet, där man diskuterar med personer som har andra konsoler. Inte bara med samma som man själv äger. Om detta förslag går igenom tror jag inte att de nuvarande spelforumen hade behövts. Inget av dem förutom "Warcraft" är särskilt aktivt. World of Warcraft hade man då istället diskuterat i ett MMORPG-forum. Tillsammans med andra som spelar Guild Wars, Warhammer: Age of Reckoning och Age of Conan: Hyborian Adventures. Det hade varit mycket trevligare. Jag ska ge ett exempel. När jag gjorde en lång tråd om Age of Conan: Hyborian Adventures var hela syftet nästan att få ditt WoW-spelare som skulle bli sura. Då var jag tvungen att göra tråden i PC-forumet, och det kom bara in två, tre WoW-spelare som gnällde. Hade jag gjort tråden i deras forum hade det blivit en mycket större debatt. Men då hade den blivit låst p.g.a. fel forum. I ett "MMORPG"-forum hade det blivit mer utrymme för sådana disskusioner. Där alla kan diskutera tillsammans. Precis som innan visar jag nedan hur jag tycker det borde ha sett ut.

 

Spelforum

 

Actionspel

 

MMORPG

 

Rollspel

 

Sport/Motorspel

 

Strategispel

 

Övriga Genrer

 

Där fick jag nog med alla populära genrer. I "Actionspel" diskuteras de mest populära spelen på Fuska.se, så som Crysis, Call of Duty och Assassin's Creed. "MMORPG" behöver väl knappt nämnas, men World of Warcraft, Guild Wars samt kommande Age of Conan: Hyborian Adventures och Warhammer: Age of Reckoning. I "Rollspel" diskuterar man självklart rollspel som t.ex. The Witcher och The Elder Scrolls: Oblivion. "Sport/Motorspel" är självklart, Colin MacRae: Dirt, Pro Evolution Soccer och Fifa m.m. I "Strategispel" diskuteras allt från nyare Company of Heroes och Medieval 2: Total War till gamla Starcraft. I "Övriga Genrer" diskuteras spel som inte direkt passar i de andra kategorierna. Man kan även tänka sig att allmänna spelfrågor befinner sig där.

 

Konsolforumen

 

Just nu har vi enligt mig alldeles för många konsolforum. De som diskuteras är dessutom nästan bara från tre företag. Vore det inte betydligt smartare att ha fyra forum, ett för varje företag + "Övriga Konsoler"? Något liknande detta alltså:

 

Konsolforum

 

Nintendo

 

Microsoft

 

Sony

 

Övriga konsoler

 

Bör kanske säga att i "Microsoft" är det ju bara deras spelkonsoler som ska diskuteras, inte operativsystem. Likaså ska inte Sonys TV-apparater diskuteras i "Sony". Detta hade ju inte blivit några problem eftersom det finns en forumbeskrivning under. "Diskutera Microsofts spelkonsoler här." I alla fall blir det mycket snyggare och enklare att ha det såhär. Är väl inte så mycket mer att säga om det här. Problemet med det här blir väl PC-forumet, men det skulle ju också kunna vara under det jag nu skrivit som "Konsolforum". Men det skulle ju kunna heta "Huvudforum" eller något som det gör nu. I PC-forumet hade det ju blivit likadant som i konsolforumen, man diskuterar inte spel utan mer datorer, datorkomponenter o.s.v.

 

Recensioner & Fusk

 

Med tanke på sidans namn borde fusken faktiskt vara mycket bättre än de är. Nu måste jag faktiskt jämföra lite. FZ's filarkiv, fy f*n vad bra det är. Riktigt, riktigt hög klass. De finns inte en enda missad patch till ett populärt spel. Dagligen uppdaterar de dessutom arkivet med nya filer. Varje sida brukar ha en sådan sak att fokusera på, Fuska.se borde förslagsvis satsa hårdare på fusken. Stavfel, grammatikfel och särskrivningar finns nästan i varenda inskickat fusk. Jag vet att varken admin eller moderatorer har ork eller tid till att sitta och rätta en massa fel. Men medlemmarna skulle faktiskt kunna göra det. Medlemmar som har tid skulle kunna gå in på något inskickat fusk, skriva rent fusket, skicka länk och renskrivning till valfri moderator/admin som sedan bara klickar på CTRL-C och CTRL-V efter att snabbt ha ögnat igenom förändringen. Man skulle ju t.ex. kunna få 10FM för varje renskrivning av ett fusk, så att man inte går lottlös.

 

Recensionerna då? För det första, fusken kan ju inte vara i samma meny som recensionerna. Eller det blir i alla fall väldigt konstigt. Spel som finns till alla konsoler (Xbox 360, PS3, Wii, PC o.s.v.) får ju sina recensioner på olika ställen. Det blir ganska jobbigt när man måste titta igenom alla konsolernas olika sidor för att hitta en recension. Så recensionerna borde faktiskt få en egen meny. Istället borde det bara finnas A-Z för recensionerna. Alltså, du väljer ingenting förutom bokstav när du ska titta på recensioner. Seriöst, jag har inte sett en enda recension som jag faktiskt tyckt var bra. Finns det någon får ni mer än gärna länka. Mitt förslag är att rensa alla recensioner och börja om på nytt. I många av recensionerna beskrivs endast vad spelet handlar om, och det är ju inte alls meningen. Nej, börja om på nytt och ta bara in riktigt seriösa, välskrivna recensioner. Istället skulle man kanske kunna få 500-1000FM för att man tar sig tid och skriver en riktigt bra recension. Alltså RIKTIGT bra. Resultatet hade blivit färre recensioner som hade varit mycket roligare att läsa och som faktiskt ger en bild av hur bra spelet ifråga är.

 

Slutord

 

Usch, den är texten blev egentligen mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Men jag var ju tvungen att få med allt. Jag hade dessutom egentligen tänkt att skriva långt och kritiskt emot dåvarande "Spamforumet", men nu hann ju det ändras som tur var. Jag hoppas i alla fall att du, admin, tar dig tid att läsa igenom allt och överväga en förändring.

 

/Aircondition

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

I huvudsak bra förslag, det finns alldeles för många roliga forum här, en ihopslagning vore kanske nödvändigt. MEN, det som jag reagerade mest på var detta:

 

Spelforumen

 

Spelforumen har lagts upp väldigt tråkigt på sitt sätt, jag ska nu förklara varför. Det finns forum för i princip de flesta konsoler, detta hade varit okej om man inte diskuterat just spelen i dem. Om man t.ex. vill diskutera Bioshock gör Xbox 360-användarna en tråd i 360-forumet. PS3-användarna gör en tråd i PS3-forumet. PC-användarna gör en egen tråd i PC-forumet....

Det flesta spelen är lika, oavsett vilken konsoll man kör, men det finns spel med samma namn som skiljer sig mycket ifrån konsoll till konsoll.

 

Om man skulle göra som du föreslog bör man ha en liten lista jämte där man skriver in rubriken. På den kunde man sen välja vilken konsoll det skulle gälla. En regel om att alltid ange vilken konsoll det gällde i rubriken skulle också kanske funka, men en lista eller bara en ruta där man skrev in konsollen vore det bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att ordna forum efter genre är inget jag egentligen gillar, det skulle bli missförstånd och det känns inte lika seriöst. Det är bättre som det är nu att de stora spelen har forum och resten skriver man om i respektive konsoll.

 

Övriga ämnen är nu väldigt bra, jag hade gärna sett ännu fler ämnen än de som finns, ju mer man kan diskutera destå bättre, detta är i och för sig ett spelforum, och de forumen finns högst upp, så man kan lika gärna ha flera forum längre ner då det är intressant att diskutera mer än bara spel.

 

Fusken och recensionernas uppbyggnad tycker jag är bra, om ett spel finns till flera konsoller, t ex Xbox, Playstation och Nintendo så skriver man om den version man har, det kan faktiskt variera.

Men jag håller med om att en del fusk och recensioner har lite dålig kvalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I huvudsak bra förslag, det finns alldeles för många roliga forum här, en ihopslagning vore kanske nödvändigt. MEN, det som jag reagerade mest på var detta:

 

Spelforumen

 

Spelforumen har lagts upp väldigt tråkigt på sitt sätt, jag ska nu förklara varför. Det finns forum för i princip de flesta konsoler, detta hade varit okej om man inte diskuterat just spelen i dem. Om man t.ex. vill diskutera Bioshock gör Xbox 360-användarna en tråd i 360-forumet. PS3-användarna gör en tråd i PS3-forumet. PC-användarna gör en egen tråd i PC-forumet....

 

Det flesta spelen är lika, oavsett vilken konsoll man kör, men det finns spel med samma namn som skiljer sig mycket ifrån konsoll till konsoll.

 

Om man skulle göra som du föreslog bör man ha en liten lista jämte där man skriver in rubriken. På den kunde man sen välja vilken konsoll det skulle gälla. En regel om att alltid ange vilken konsoll det gällde i rubriken skulle också kanske funka, men en lista eller bara en ruta där man skrev in konsollen vore det bästa.

 

Varför ska det gälla en viss konsol? Kan du nämna något spel med samma namn på olika konsoler som skiljer sig? Skulle i sådana fall vara 1 på 1000.

 

Att ordna forum efter genre är inget jag egentligen gillar, det skulle bli missförstånd och det känns inte lika seriöst. Det är bättre som det är nu att de stora spelen har forum och resten skriver man om i respektive konsoll.

 

Övriga ämnen är nu väldigt bra, jag hade gärna sett ännu fler ämnen än de som finns, ju mer man kan diskutera destå bättre, detta är i och för sig ett spelforum, och de forumen finns högst upp, så man kan lika gärna ha flera forum längre ner då det är intressant att diskutera mer än bara spel.

 

Fusken och recensionernas uppbyggnad tycker jag är bra, om ett spel finns till flera konsoller, t ex Xbox, Playstation och Nintendo så skriver man om den version man har, det kan faktiskt variera.

Men jag håller med om att en del fusk och recensioner har lite dålig kvalitet.

Kan du förklara för mig hur det skulle kunna bli missförstånd? Enligt mig blir det faktiskt mer seriöst. Om man kollar runt på de flesta större spelforum har de spelens forum uppbyggt efter genre. Du svarar inte direkt på argumenten som jag skrev. Exempelvis att man inte diskuterar tillsammans, bara med personer som har sin egen konsol. De stora spelen har inte forum. Hur kan inte Crysis ha ett eget forum, med tanke på hur mycket det skrivs om det? Hur kan då spel som Habbo Hotel ha det?

 

Vad är meningen med att ha forum som knappt är aktiva? Det ger bara ett tråkigt intryck. Dessa "intressanta" saker kan man ju diskutera i ett Allmäntforum. Varför ska man behöva göra nya forum för varenda liten skitsak?

 

Sedan skulle det vara skoj att höra ett spel där versionerna skiljer sig mycket, fast att namnet är detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På min tid så fanns det inte lika många forum, men dock var det inte lika aktivt som nu. Kan också bero på att åren gått, men still.

Bästa avatar/banner/bild tråden låg förr i Allmänt forumet eftersom att Grafik samt Feedback inte hade kommit.

Men också så blev då Allmänt full med Grafik frågor, om photoshop osv. så en bra lösning var att göra ett Grafik/programerings forum. Detta tycker jag var bra iaf.

 

Slutord:

Fuska.se finns fortfarande och jag tvekar att du inte är lika aktiv där som här?

Detta är fortfarande FORUM.fuska.se , vilket innebär att man i första hand ska ta tag i FRÅGOR om olika konsoller, spel osv. . Där av spel sub-forumena. (hurray)

Sedan alla "onödiga" forum såsom Skola, Musik, osv. är mest bara för att lätta upp stämningen och kunna ta off-topic frågor, (så Allmänt inte blir överbelastat).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att ordna forum efter genre är inget jag egentligen gillar, det skulle bli missförstånd och det känns inte lika seriöst. Det är bättre som det är nu att de stora spelen har forum och resten skriver man om i respektive konsoll.

 

Övriga ämnen är nu väldigt bra, jag hade gärna sett ännu fler ämnen än de som finns, ju mer man kan diskutera destå bättre, detta är i och för sig ett spelforum, och de forumen finns högst upp, så man kan lika gärna ha flera forum längre ner då det är intressant att diskutera mer än bara spel.

 

Fusken och recensionernas uppbyggnad tycker jag är bra, om ett spel finns till flera konsoller, t ex Xbox, Playstation och Nintendo så skriver man om den version man har, det kan faktiskt variera.

Men jag håller med om att en del fusk och recensioner har lite dålig kvalitet.

Kan du förklara för mig hur det skulle kunna bli missförstånd? Enligt mig blir det faktiskt mer seriöst. Om man kollar runt på de flesta större spelforum har de spelens forum uppbyggt efter genre. Du svarar inte direkt på argumenten som jag skrev. Exempelvis att man inte diskuterar tillsammans, bara med personer som har sin egen konsol. De stora spelen har inte forum. Hur kan inte Crysis ha ett eget forum, med tanke på hur mycket det skrivs om det? Hur kan då spel som Habbo Hotel ha det?

 

Vad är meningen med att ha forum som knappt är aktiva? Det ger bara ett tråkigt intryck. Dessa "intressanta" saker kan man ju diskutera i ett Allmäntforum. Varför ska man behöva göra nya forum för varenda liten skitsak?

 

Sedan skulle det vara skoj att höra ett spel där versionerna skiljer sig mycket, fast att namnet är detsamma.

 

 

Spel skiljer sig extremt mycket mellan olika versioner.

Grafiken varierar mycket, spelkänslan är totalt olika, eftersom det är olika kontroller. Båda dessa är något man bör utvärdera i en recension. Plus att vissa spel har olika innehåll även om de har samma namn.

 

Plus att om det är genrer på forumen känns det som om det är någon slags sida för online spel, vilket det inte är. Det är ett forum där man diskuterar olika spel, inte spelkategorier.

 

Med andra ord, fuska.se är bra som det är nu, tror inte admin kommer ändra något men man vet aldrig.

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelforum

 

Actionspel

 

MMORPG

 

Rollspel

 

Sport/Motorspel

 

Strategispel

 

Övriga Genrer

jag gillar de förslagen :). just nu finns det bara webbspel och PC och jag som typ bara spelar mmorpg men hatar sport och motorspel skulle ju tycka att det var skönt med att de delar upp sig så man slipper se alla de andra sakerna också. det blir ju också mkt lättare att veta var man ska skriva om sakerna, just nu tvekar man om var man ska skriva om mmorpg. webbspel eller PC, båda är ju rätt igentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelforum

 

Actionspel

 

MMORPG

 

Rollspel

 

Sport/Motorspel

 

Strategispel

 

Övriga Genrer

jag gillar de förslagen :). just nu finns det bara webbspel och PC och jag som typ bara spelar mmorpg men hatar sport och motorspel skulle ju tycka att det var skönt med att de delar upp sig så man slipper se alla de andra sakerna också. det blir ju också mkt lättare att veta var man ska skriva om sakerna, just nu tvekar man om var man ska skriva om mmorpg. webbspel eller PC, båda är ju rätt igentligen...

 

Om det är ett PC spel man köper i affär så skriv i PC, är det ett spel man spelar på internet skriver man i Webspel. Enkelt, det är bra som det är nu, forum finns till allt.

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ska det gälla en viss konsol? Kan du nämna något spel med samma namn på olika konsoler som skiljer sig? Skulle i sådana fall vara 1 på 1000.

Ehm... Harry Potter...

Men Spiderman 3 är ungefär samma på XBOX som PC. Men om nån tex frågar nått om det spelet så säger man kanske: Tryck på X och sen A. Då kan det lätt bli missförstånd, för om man ska trycka X och A på XBOX, så kanske det är E och Q för PC.

 

Så även om det är exakt samma spel med exakt samma innehåll, så äver olika sett att spela på, beroende på konsoll.

Det var ju lite det som Xade sa, men jag var tvungen att upprepa det, för att det skulle bli en slutkläm. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ska det gälla en viss konsol? Kan du nämna något spel med samma namn på olika konsoler som skiljer sig? Skulle i sådana fall vara 1 på 1000.

Ehm... Harry Potter...

Men Spiderman 3 är ungefär samma på XBOX som PC. Men om nån tex frågar nått om det spelet så säger man kanske: Tryck på X och sen A. Då kan det lätt bli missförstånd, för om man ska trycka X och A på XBOX, så kanske det är E och Q för PC.

 

Så även om det är exakt samma spel med exakt samma innehåll, så äver olika sett att spela på, beroende på konsoll.

Det var ju lite det som Xade sa, men jag var tvungen att upprepa det, för att det skulle bli en slutkläm. :)

 

Vad jag vet brukar man inte skriva så mycket om själva kontrollerna i en recension? Självklart skriver man om de funkar bra eller dåligt, men inte just "klicka på W och E" och sådant.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...