Hoppa till innehåll

Myndig


Soad_token
 Dela

Rekommendera inlägg

Tja!

Nu är det så att jag har varit 18 år i snart ett år, men jag tycker ändå inte jag är myndig (även om om folk påpekar att jag är det). Och den största om inte enda anledningen till min känsla är alkohol. Jag är mydig enligt Sveriges rikes lag, jag har rätt att köpa tobak, köra bil och köpa skjutvapen. Jag får som 18 köpa alkohol, om jag går på krogen och betalar ett j*vla högt pris, men jag får inte gå på systembolaget och köpa alkohol, hur kan man då säga att man är myndig vid 18 års ålder? Och varför ska man hade så här?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

 

Menar du att du borde få köpa på systemet eller att 18 åringar inte borde få göra något av det andra heller?

Det jag menar är, antingen är man väl myndig eller ås är mand et inte, just nu är man ju nästan myndig vid 18 års ålder, det tycker jag är fel. ANtingen är man inte myndig och kna inte straffas som en vuxen ch har inte heller någon skylldig het att göra lumpen osv, eller så är man myndig och får köpa på systemet när man är 18 år gamal.

Det var det jag menade, det är alltså det jag vill få en debatt om, ska man höja åldern för myndighet eller ska man få vara myndig vid 18 års ålder och då köpa på systemet?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Nu har jag ingen aning hur det är att vara 18/19 så slakta mig inte med spam-posts ifall jag säger något fel men är inte åldergränsen på systemet till så att unga myndiga (18-20) inte ska sälja alkohol till minderåriga? Typ att dem måste lära sig ta mer ansvar och sånt? För så vitt jag vet så är det ganska många i ung ålder som säljer alkohol till minderåriga, så man vill nog inte ha mer sånt.

 

Jag kanske har helt fel nu, döm mig inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen aning hur det är att vara 18/19 så slakta mig inte med spam-posts ifall jag säger något fel men är inte åldergränsen på systemet till så att unga myndiga (18-20) inte ska sälja alkohol till minderåriga? Typ att dem måste lära sig ta mer ansvar och sånt? För så vitt jag vet så är det ganska många i ung ålder som säljer alkohol till minderåriga, så man vill nog inte ha mer sånt.

 

Jag kanske har helt fel nu, döm mig inte :P

Jo det kan vara en av anledningnarna (vet faktiskt inte exakt varför det är sådana regler men iaf). Men tycker du då att man ska kalla persnone myndig. När man är 18 så blir man straffade som vuxen, man får ta konsekvenserna men utan att ha eget ansvar, det är lite motsägelsefult, tycker jag iaf.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Kanske så att man ska lära sig att ta ansvar under sina första år som myndig. Man "praoar" som vuxen :P Så att man under sina första år som vuxen förstår sig mer på vuxenlivet och lär sig ta ansvar. Det är inte menat som något elakt mot dig eller någon annan ansvarsfull 18-19 åring men om vi skulle låta dem i sådan ålder köpa alkohol på systemet så skulle "fjortisdrickandet" öka med många, många procent :P

 

Dock så tycker jag att priserna på barer ska bli billigare. Det är ju överdrivet dyrt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Ett av skälen till att det finns ett förbud mot försäljning av alkohol på Systembolaget åt 18-åringar (och 19 också för den delen) är att man är i gymnasieåldern än. Det betyder också att föräldrarna har skyldighet att ta hand om sina barn (tills barnen fyllt 18 ELLER gått ut gymnasieskolan). Det skickar inte några särskilt bra signaler till samhället att gymnasieelever kan kila till Systembolaget och köpa sprit på håltimmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett av skälen till att det finns ett förbud mot försäljning av alkohol på Systembolaget åt 18-åringar (och 19 också för den delen) är att man är i gymnasieåldern än. Det betyder också att föräldrarna har skyldighet att ta hand om sina barn (tills barnen fyllt 18 ELLER gått ut gymnasieskolan). Det skickar inte några särskilt bra signaler till samhället att gymnasieelever kan kila till Systembolaget och köpa sprit på håltimmarna.

Sant men samtidigt kan man tvingas offra sitt liv för Sverige, man får köpa skjut vapen, supa på puben, rösta om Sveriges framtid och betraktas som vuxen om man begår brott?!

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...