💬
Logga in
Fuska.se

1gb, 1mb, 1kb ?

28 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Ska tilläggas att vissa använder binära prefix (hårdisktillverkare?) och andra använder SI-prefix (operativsystem?) men kallar dem för samma sak, vilket ställer till en del problem. Till exempel gör det att om du sätter in en sprillans ny disk på 120 GB så blir dessa 120 GB bara runt 110 GB enligt operativsystemet.

Dock är det väl tvärtom^^

HDD storlekar brukar vara angivna i SI (1GB = 1000MB)

Medan Operativsystemet kör den Binära vägen (1GB = 1024MB)

vilket därav resulterar i "mindre" diskar.

7 May 2008
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Hur många Gig är en YottaByte?

1125899906842624gb är en yottabyte :)

bara att googla lite så hittar man, http://www.whatsabyte.com/ är en fin sida om sånt här :)

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

1GB=1000MB=10000KB

rätta mig om jag har fel.

ja du har fel :( 1GB=1000MB=1,000,000KB. 10000KB som du skrev är 10mb, inte 1000 :)

ok tack så mycket,ändrar.BTW så visste jag inte allt det där om binära prefix och sånt skit :P.Tack så mycket!

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Hur många Gig är en YottaByte?

1125899906842624gb är en yottabyte :)

bara att googla lite så hittar man, http://www.whatsabyte.com/ är en fin sida om sånt här :)

Jaa .... Det var ju .... Ganska mycke :huh: Skulle vilja ha en Yottabytes hårddisk :lol:
17 Jan 2013
Nivå 0 · Nykomling

Prova min användbara byte omvandlare. Du kan konvertera MB till KB, Gb till MB. Det är enkelt och du kan se formel

byte omvandlar

Nivå 0 · Nykomling

Eller så använder man typ... wolframalpha eller någon mer generell sida. Dessutom är det stor skillnad på 1 Mb och 1 MB. Det är också skillnad på 1 MiB och 1 MB.

18 Jan 2013
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Prova min användbara byte omvandlare. Du kan konvertera MB till KB, Gb till MB. Det är enkelt och du kan se formel

byte omvandlar

Praktiskt taget ingenting stämmer i din omvandlare... Lär om.
Nivå 0 · Nykomling

Det som jag tycker är dåligt med Windows är att den envisas om att ange storlekar i kB/MB/GB fast det egentligen är kiB/Mib/GiB. Det är en av de många fördelarna med Linux, man får se vad man faktiskt har och använder.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Det som jag tycker är dåligt med Windows är att den envisas om att ange storlekar i kB/MB/GB fast det egentligen är kiB/Mib/GiB. Det är en av de många fördelarna med Linux, man får se vad man faktiskt har och använder.

Det är just din filhanterare (Nautilus tror jag) som väljer att visa det så. Linux i sig ger troligtvis ett heltal med antal bytes som valfritt program representerar på sitt sätt.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in