💬
Logga in
Fuska.se

Intel Core Due Vs Intel Pentium D.

27 svar · startad

jag och min pappa köpte en dator (byggt av hans kompisar). så ville jag ha intel core due 2 2.3 ghz och en asus moderkort

han sa att det var okej. det dröjde 3-4 dagar innan hans team var klar med den och så hade jag den i 1månad

och så märkte jag på 2 veckan att jag hade intel pentium d 3.09 ghz och en gygabyte moderkort så jag undrar om jag ska byta till den jag ville ha eller behålla dom fel delarna han la in?

Nivå 9 · Veteranfuskare

Det beror på, vill du byta moderkort så spelar det ingen roll, det är typ ingen skillnad på tillverkarna.

Om du vill ha en snabb, enkel processor ska du inte byta processor. Men om du vill ha en teknologiskt avancerad, flerkärning processor kan du byta.

Nivå 16 · Legendfuskare

om du byter moderkort måste du ju bygga om datorn, men den du har nu funkar också bra

Nivå 10 · Veteranfuskare

Du ville ha en Intel Core 2 Duo men fick en Pentium D? XD

Haha, byt ffs. Prestandaskillnaderna är enorma, Pentium D är ren skit om man jämför med C2D. XD

18 May 2008
Nivå 6 · Fuskare

Vilken moderkortstillverkare moderkortet är från spelar ingen jättestor roll. Det är bara om man ska göra nåt speciellt som just en speciell tillverkare har.

Processorn däremot är det stor skillnad på. De gamla Pentium D är inget att hurra för idag. Core 2 Duo är många gånger bättre. Jag kommer dock inte ihåg om de båda har samma sockel. Har de inte det måste du byta moderkort för att kunna byta processor.

nej nej jag säger bara om jag ska säga till min pappas kompis att han har gjort fel så han ska byta tillbaks. eller ska jag inte säga och behålla den jag har nu, för jag vill ha den bästa.

Nivå 4 · Lärling

Förutsatt att Intel core 2 duo processorn passar på processor sockeln som sitter på ditt moderkort så rekommenderar jag starkt intel core 2 duo.

Pentium Duo är dessutom en föråldrad version av intel core 2 duo, så även om Pentium D har två st 3,0 ghz kärnor

så har Intel core 2 duo mycket bättre data flöde och förbättrad teknik.

Så i det hela jämnar det ut sig, fast fördelen lutar nog mest åt core 2 duo eftersom som sagt den har bättre data flöde, bättre värme skydd m.m

så jag ska ta intel core due 2.3 ghz?

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Jag rekommenderar det.

Om du är osäker så kolla Intels hemsida och jämnför dom två proccesorerna, så får du se vad företaget själv anser om sin produkt. Eller kolla nån bra sida som redovisar dataprodukter t.ex IDG.se

Men som sagt det är en rekommendation jag gör och inget som tvångsaktigen måste följas.

Men eftersom Pentium D är gammal och intel core 2 duo

är nyare och troligtvis bättre så borde du nog byta.

Om inte annat fråga en datorexpert antingen här på fuska.se eller nån annan stans.

Senast ändrad:

19 May 2008
Nivå 2 · Novis

Du borde byta, det är ganska stor skillnad på dom där processorerna.

↗ till inlägget

Det beror på, vill du byta moderkort så spelar det ingen roll, det är typ ingen skillnad på tillverkarna.

Om du vill ha en snabb, enkel processor ska du inte byta processor.

BWAHAHAHA

Flerkärniga processorer är teh shiate!

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Det beror på vilken budget du har. En på 3GHz vore ju helt klart bättre och de är inte så dyra.

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz är fin =)

Men det viktiga för mig är att jag vill maxa cod 4 för när jag gör det med min intel pentium d 3.0 ghz, geforce 8500 och

2gb ram så laggar det rätt mycket inte väldigt men det hackar sig, så jag undrar om det blir mindre hackigt om jag har intel core due 2 2.3 ghz ( jag får byta gratis för han gjorde ju fel med beställningen)

Nivå 7 · Fuskare

Det var inte lätt att svara på. Jag skulle gissa på att det funkar sämre med Duo:n. Den är slöare 700 mhz slöare.

Att sen ena kärnan kan jobba med alla program och den andra kärnan kan jobba med spel gör nog inte så mycket större skillnad. För alla program använder sig ändå inte så mycket av processorn.

JAG ÄR INTE HELT 100 PÅ DEN HÄR PUNKTEN!!!

21 May 2008
Nivå 6 · Fuskare

Jag skulle tro att en Core 2 Duo gör ett bättre jobb. Men i just spel har grafikkortet en väldigt stor betydelse. Så med samma grafikkort kommer du inte se några större skillnader. Geforce 8500 är långt ifrån bäst.

22 May 2008

Så intel core duo 2 är sämre för spel?

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Så intel core duo 2 är sämre för spel?

Nej, Intel Core 2 Duo är bättre. Men Intel Core 2 Duo 2,3 GHz är troligen sämre än P4 3 GHz.

Men skulle du ha en P4 och en Core 2 Duo som är lika snabba så är Core 2 Duon lugnt mycket bättre...

Det som gör Core 2 Duo och Quad bättre är att du kan ha flera program på sammtidigt utan att datorn börjar lagga.

Senast ändrad:

23 May 2008

tackar ska byta påroccesor men jag undrar en sak bara. Kan processorn avgöra hur lite det hackar i spel eller är det grafikkort eller är det 50% 50%.

Nivå 7 · Fuskare

Där beror det nog mest på grafikkortet faktiskt.

Vi kan ta min dator som exempel:

Processor; Core 2 Duo 2.66 GHz (klockad till ca 2.8GHz)

Grafikkort; Sapphire Radeon HD 2600 Pro 512MB, Central klockhastighet 600 MHz, RAMDAC klockfrekvens 400 MHz (Klockad 8%, men tror det är för slött iaf)

RAM; 6 Gb (behövs inte så mycket till spel)

Tack thedarkelf och alla andra, ska byta till en intel core duo 3.0 ghz.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in