💬
Logga in
Fuska.se

Atomer

50 svar · startad

Nivå 13 · Mästerfuskare

man kan se atomer med specialbyggda mikroskåp.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Atomic_resolution_Au100.JPG

detta är en bild tagen på guldatomer. bilden komemr från wikipedia. bildtexten lyder så här:

"Scanning tunneling microscope image showing the individual atoms making up this gold (100) surface. Reconstruction causes the surface atoms to deviate from the bulk crystal structure and arrange in columns several atoms wide with pits between them."

man kan inte än se atmomers kärnor.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

man kan se atomer genom ett elektromikroskåp

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Atomic_resolution_Au100.JPG

detta är en bild tagen på min underkropp, snyggt ellerhur?.

mycket intressant

19 Dec 2008
Nivå 1 · Novis

nej man kan inte se atomer bara med speciella mickroskop:P

Nivå 8 · Veteranfuskare

Väte har atomnummer 1, alltså en elektron.

Syre har atomnummer 8, alltså åtta elektroner.

Ett av dessa atomer har en negativladdning, och ena har positiv, på så sätt kan dessa atomer förena sig i en kemiskbindning och bilda H 2 O, vattenmolekyl.

20 Dec 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

nej man kan inte se atomer bara med speciella mickroskop:P

Vet du ens vad en atom är?

Nivå 9 · Veteranfuskare

ok TS frågade om man kan se atomens inre?det tror jag inte men tror iaf fall att man måste kunna se själv atomen.

annars hade det varit svårt att tro att dom ens existerar.

finns bilder på FB på atomer men dom ser konstiga ut och tvivlar på att dom är riktiga.

Nivå 4 · Lärling

wat

Atomer består väl bara av atomens inre? Det man har lyckats se är väl reaktioner mellan beståndsdelarna och inte något j*vla lysande äggskal.

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

wat

Atomer består väl bara av atomens inre?

sant, 99% av atomens massa är samlad i kärnan, dock kretsar elektronerna runt kärnan i nära ljusets hastighet, de gör så många varv per tidsenhet att när du tar ett foto på en atom kommer den verka som en boll.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

wat

Atomer består väl bara av atomens inre?

sant, 99% av atomens massa är samlad i kärnan, dock kretsar elektronerna runt kärnan i nära ljusets hastighet, de gör så många varv per tidsenhet att när du tar ett foto på en atom kommer den verka som en boll.

Minns att du har skickat ett foto på atomer till mig

edit: fanns visst på sid. 2

Senast ändrad:

15 Jan 2009

Jag vet inte om man kan se atomer. Kanske i ett mikroskop, men inte annars.

Är dock inte helt säker.

16 Jan 2009
Nivå 7 · Fuskare

Jag har för mig att man kan sen atomer i fast form med ett speciellt mikroskop, men kommer inte ihåg vad det heter.

Man kan se atomer men inte deras kärna.

EDIT: Med "svepmikroskop" tror jag det var, inte med blotta ögat såklart :)

Senast ändrad:

klart man kan se atomer, annars skulle man ju inte se någonting alls :P

Nivå 3 · Lärling

newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 molekyler. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 molekyler...

Senast ändrad:

Vi har en bild på atomer i vår kemi bok, tagna med ett svepmikroskop.

Nivå 3 · Lärling

men är det atom eller den eletromagnetism som elektronerna omkring atomen avger?

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 atomer. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 atomer...

en mol vatten är ungefär 6,022x10^23 st vattenmolekyler.

Senast ändrad:

17 Jan 2009
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 atomer. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 atomer...

en mol vatten är ungefär 6,022x10^23 st vattenmolekyler.

så sant så sant, skrev visst lite fel där

27 Jan 2009
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Min NO-Lärare säger att man inte kan se en atoms inre. Dock har jag fått reda på att man kan göra det med elektronmikroskop från obekräftade källor, och nu är jag förvirrad. Kan någon dra detta för mig?

Nej man kan inte se en atom med blotta ögat.
30 Jan 2009
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Min NO-Lärare säger att man inte kan se en atoms inre. Dock har jag fått reda på att man kan göra det med elektronmikroskop från obekräftade källor, och nu är jag förvirrad. Kan någon dra detta för mig?

Nej man kan inte se en atom med blotta ögat.

Nej, men om man använder ett speciellt microskop, som dom har snackat om i 2 sidor nu.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in