💬
Logga in
Fuska.se

Varför Sölas En Dator Ner?

17 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Kom och tänka på att datorer sölas ner. Varför gör dom det?

Nivå 11 · Veteranfuskare

De sölas ner när man spiller saker på dem, men då är det bara att tvätta av dom lite. :)

Nivå 8 · Veteranfuskare

1. Du fyller hårddisken med mer och mer p. (DET TAR EN HEL DEL UTRYMME)

2. Du surfar runt på mindre trevliga sidor får en del ohyra som kan göra att din gepard blir mer som en halt myrslok.

3. När din dator var ny jämförde du dess hastighet med din gamla PIII:a som farsan stal på jobbet 1999. Efter ett tag blir inte wow-faktorn detsamma och det känns som datorn är segare.

Jag ska btw anmäla din farsa.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #4

Jag har ju en ny dator och vill inte dra för mycket minne på den. Den har 320gb. Den heter Aspire 5530. Hur mycket tror ni jag måste dra innan den blir segt. Minnet asså. Det är det jag inte vill att den ska bli. Just nu har jag inte drat så mycket.

Nivå 8 · Veteranfuskare

när du först skaffar den så har du inga pogram och skit på den därför.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #6

Det är klart. Men vi säger att jag drar 75gb kommer min dator lagga skit då?

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

jag har fyllt min mya dator med 70gb (av 500) och jag märker ingen skillnad alls
Nivå 9 · Veteranfuskare

små program som ligger och kör i bakgrunden drar cpu och ram.

Min dator har 250Gb men har 2-1Gb kvar. Och jag kan köra crysis på medium med mit geforce 8500.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #10

Ok. Så då kanske det blir ett till spel för mig att skaffa.

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

Min dator har 250Gb men har 2-1Gb kvar. Och jag kan köra crysis på medium med mit geforce 8500.

Om man väl har uppe ett spel är det inte så stor skillnad på hur mycket ledigt minne man har, det är när man alt-tabbar, byter program, startar datorn etc. det märks, och självklart kan du skaffa mer spel, rekomenderar dock att du avinstallerar gamla

hur stor hårddisk har du och hur mycket ledigt?

↗ till inlägget

Nu för tiden så har alla nya datorer, om de inte är själv byggda, massor av skitprogram som följer med

↗ till inlägget
Det är rekommenderat att ha minst hälften av hårddisken ledigt, iaf enligt pc-tidningar osv
Nivå 7 · Fuskare

Har för mig att den bara blir segare om du fyller den hårddisken du har ditt system på. Och dessutom så tar alla dina virus och program som alltid är på(t.ex anti virus skydd eller liknande) RAM, och då klarar din dator inte spel lika bra.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #14

Jag har mina spel iaf dom jag installerar jag på 1 annan hårddisk. Men jag kan inte flytta över steam till den.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Nu för tiden så har alla nya datorer, om de inte är själv byggda, massor av skitprogram som följer med

Det är därför man antingen köper delar för sig eller ett dator paket i delar ;) oftast billigare än ihopbyggda också
2 Jan 2009
Nivå 7 · Fuskare

Några länkar som ni kan läsa lite på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Defragmentation

http://en.wikipedia.org/wiki/Fragmentation_(computer)

http://en.wikipedia.org/wiki/File_system_fragmentation

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk

Det hela är väldigt enkelt. Tänk er en lagerlokal. Halva lagret är fyllt.

A# Du måste hämta något på en hylla som ligger precis vid lastkajen.

B# Mer varor kommer in som gör att det inte finns mer plats i lagret. Nu måste du hämta något som är på andra sidan lagret.

Vilket alternativ tar längst tid A eller B?

En hårddisk fungerar nästan likadant.

Men sen så beror det ju även på att programmen blir mer och mer krävande med tiden. En drastisk jämförelse är prestandaskillnanden mellan DOS och Vista.

Senast ändrad:

17 Jan 2009
Nivå 3 · Lärling

tja jag har 1 terrabytes hd och det är ju rekomenderat att ha 10% ledigt men jag har bara 5% och märker ingen skillnad

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

tja jag har 1 terrabytes hd och det är ju rekomenderat att ha 10% ledigt men jag har bara 5% och märker ingen skillnad

Den där procentsatsen stämmer inte som du har hört. 10% blir ju olika mycket utrymme på en 100gb hdd och en 1tb hdd. men Däremot kan jag säga att MINST 1gb ska vara ledig för xp.

Ju mer RAM desto mindre ledigt hårddiskutrymme krävs det.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in