Hoppa till innehåll

Windows 7, Officielt Beta Ute Nu


Gäst Justfiwi

Rekommendera inlägg

Gäst Justfiwi

Hejsan!

 

Funderar på att testa betan av nya Windows 7 som släpptes av Microsoft idag.

Men hur är det med en beta, kommer det vara osäkert samt kommer mina program stödja Windows 7. Har hört att typ alla program som stödjer Vista även stödjer Windows 7 (hädanefter förkortat W7).

De program jag använder mest är World of Warcraft, Counter-Strike Source (samt andra spel som använder source-motorn), Mozilla Firefox och Microsoft Office, vet någon om dessa fungerar med W7?

 

Är verkligen starkt sugen på att testa W7. Men hur gör man? Om man laddar ned den från Microsofts hemsida, måste man sedan bränn ut den på en skiva och sedan boota datorn med den? Och vad händer med Vista partitionen på min hårddisk, försvinner den då? Har annars en Recovery-skiva med Vista Homeedition (x86) som följde med datorn.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Du måste bränna filen på en skiva som en image fil. Har du någon gång dual bootat två operativ så bör det bara vara att göra lika dant. Skapa en till partition eller använd en till hårddisk. Installera W7 på den så ska du kunna boota båda W7 och Vista. Program och spel får du helst enkelt testa och se om dom fungerar på W7. Men att hitta drivrutiner som fungerar till W7 kan vara lite värre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Du måste bränna filen på en skiva som en image fil. Har du någon gång dual bootat två operativ så bör det bara vara att göra lika dant. Skapa en till partition eller använd en till hårddisk. Installera W7 på den så ska du kunna boota båda W7 och Vista. Program och spel får du helst enkelt testa och se om dom fungerar på W7. Men att hitta drivrutiner som fungerar till W7 kan vara lite värre.

Hmm... de säger att alla drivrutiner som fungerar till Vista kommer att fungera till W7. Men jag vet inte hur man Dual-bootar, och jag har bara en HDD på min laptop (där jag vill installera W/). Kan man inte bara bränna en skiva, sen så bootar man upp datorn. Och så kör man en setup där man omformaterar skiten med W7 sen?

Jag har iaf Vista på en Recovery Disk, så ifall jag tar bort Vista så borde jag väll kunna få tillbaka det med skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enda nackdelen som jag kommer på med att Dual Boota är att det tar mer plats.

För att Dual Boota krävs det två eller fler partitioner. Du måste minska storleken på C: och skapa en nya partition av det oanvända utrymmet från C:. Sne ksa det bara vara att installera det andra operativsystemet.

har man aldrig gjort detta så kan man av misstag förstöra all data på hårddisken och måste då installera om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Enda nackdelen som jag kommer på med att Dual Boota är att det tar mer plats.

För att Dual Boota krävs det två eller fler partitioner. Du måste minska storleken på C: och skapa en nya partition av det oanvända utrymmet från C:. Sne ksa det bara vara att installera det andra operativsystemet.

har man aldrig gjort detta så kan man av misstag förstöra all data på hårddisken och måste då installera om allt.

Men det enda som kan hända med om man instalelrar fel, är att man måste omformatera... inget annat va?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Payback

Enda nackdelen som jag kommer på med att Dual Boota är att det tar mer plats.

För att Dual Boota krävs det två eller fler partitioner. Du måste minska storleken på C: och skapa en nya partition av det oanvända utrymmet från C:. Sne ksa det bara vara att installera det andra operativsystemet.

har man aldrig gjort detta så kan man av misstag förstöra all data på hårddisken och måste då installera om allt.

Men det enda som kan hända med om man instalelrar fel, är att man måste omformatera... inget annat va?

 

Jepp, men om du gör det rätt med rätt program så blir det lätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Enda nackdelen som jag kommer på med att Dual Boota är att det tar mer plats.

För att Dual Boota krävs det två eller fler partitioner. Du måste minska storleken på C: och skapa en nya partition av det oanvända utrymmet från C:. Sne ksa det bara vara att installera det andra operativsystemet.

har man aldrig gjort detta så kan man av misstag förstöra all data på hårddisken och måste då installera om allt.

Men det enda som kan hända med om man instalelrar fel, är att man måste omformatera... inget annat va?

 

Jepp, men om du gör det rätt med rätt program så blir det lätt.

 

Hur ska man göra då? Skriv helst typ steg för steg?

Har laddat ned betan, sedan så håller jag på att bränna den. Sen då?

Bara att boota om med skivan, trycka F10 eller vad det nu än är och sedan skriva över de båda partitionerna jag har på min HDD (det är bara en men det följde med två partitioner, båda är 150gb stora)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej jag tycker inte att du skall pröva det. Det kommer bara bli en j*vla massa strul.

Därför att?

 

Han inte vet vad han snackar om.

Antingen kör du installationsskivan och installerar på en partition du enkelt och sansat skapat i Windows enhetshanteraren, eller så googlar du efter en guide om du är osäker. Du kan inte göra något oåterkalleligt fel om du installerar på en tom partition.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...