💬
Logga in
Fuska.se
Tyvärr så hittades inte spelet =( Vi har därför skickat dig till första sidan.

Är Helt Borta :/

30 svar · startad

Trådstartare #1

asså hur f*n ska man connecta 2 datorer till ett modem? på våra 2 datorer vi ska koppla ihop med den som har modemet.

vi har en router och på våra datorer är det WLan på. så hur ska vi göra så man kan ha internet på dom?

kort sagt. hur ska vi få internet på dom två andra med bara ett modem, en router och två datorer med WLan på?

22 Feb 2009
Trådstartare #2

sorry men kan ngn smart unge säga hur man kan koppla ihop WLAN med en router?

Jag är ingen höjdare när det gäller såna här situationer.

Du ska koppla in en nätverksladd från DATOR1 till modemet.

Du ska koppla in en nätverksladd från DATOR2 till modemet.

Du måste in i routern för att kunna ställa in SSID, Kryptering etc etc, och du måste göra det ifrån den datorn som var uppkopplad mot internet ifrån modemet först.

För att komma in i routern tar du upp kommandotolken och skriver: IPCONFIG

Leta sedan efter Standard gateway, kopiera det och skriv in i webläsaren. Skriv sedan in användarnamn och lösenord, (Kolla vad default är om du inte har ändrat. Det brukar vara root eller admin).

↗ till inlägget

Jag är ingen höjdare när det gäller såna här situationer.

Du ska koppla in en nätverksladd från DATOR1 till modemet.

Du ska koppla in en nätverksladd från DATOR2 till modemet.

Han ville väl ha WLAN? Alltså trådlöst nätverk.

Trådstartare #5

ok tackar.

men! asså som jag sa, jag e trög så kan Gun_master kan du skriva ner i steg hur? vore snällt :)

eller googla på det du sa. fick fram detta: http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/ipconfig.php

är det så man gör? eller finns det en bättre förklaring?

hitta även detta(vet dock inte om det har ngt med saken att göra): http://www.drivrutiner.net/support/windows...dlost_vista.php

Senast ändrad:

23 Feb 2009
Trådstartare #6

eller om vi skaffar två modem ett till varje dator och sätter en sladd till varje router från modemet. skulle det funka?

jag har ett modem och kör med 2 sladdar till min router :) funkar perfekt. Har en bärbar och en stationär ska kanske tilläggas.

Senast ändrad:

Trådstartare #8

men alltså. det behövs två sladdar till en router som man ska ha till en dator?

vi har alltså två datorer som vi vill ha internet till. och vart sätter man in dom sladdarna i modemet? på LAN1.2.3 ?

Vi har bara ett uttag från vårt modem så..den sladden går till routern. Min dator har sedan en sladd som går in i routern och sen går en annan till vår bärbara från routern.

24 Feb 2009

...............................DATOR 1

MODEM > ROUTER <

...............................DATOR 2

Använd ethernetkablar.

Senast ändrad:

Trådstartare #11

ok sätter man in dom i LAN portarna eller?

Jag hänger inte med här... LAN portarna på routern? Ska du koppla modemet till routern så brukar det finnas en speciell ingång i routern för det. Det står WAN på den ingången eller något liknande, kolla i manualen. Annars kan man koppla den i en LAN port, det brukar också fungera tror jag.

Trådstartare #13

ok ska försöka förklara det bästa jag kan nu då:

vi har 3 datorer och vi har modem på en av dom och vill ha internet på dom två andra.

fråga: moste vi ha en router till varje dator för att koppla ihop det med sladd?

eftersom jag ska ha min dator till att ladda ner och spela på så vill jag inte tappa för mkt i hastighet.

Här är 'kontakt hålen'. :P

Ethernet / Internet = Modem -> Router.

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

Det är ju knappast WAN. :P

↗ till inlägget

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

Har för mig att det heter Wlan (wireless local area network)

↗ till inlägget
↗ till inlägget

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

Har för mig att det heter Wlan (wireless local area network)

Ja, det heter Wlan.

WAN = Wide Area Network, vilket betecknar något som är större än ett Wlan. Ungefär som ett företag eller något liknande, skola kanske.

Trådstartare #17
↗ till inlägget

ok ska försöka förklara det bästa jag kan nu då:

vi har 3 datorer och vi har modem på en av dom och vill ha internet på dom två andra.

fråga: moste vi ha en router till varje dator för att koppla ihop det med sladd?

eftersom jag ska ha min dator till att ladda ner och spela på så vill jag inte tappa för mkt i hastighet.

-->

↗ till inlägget

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

men jag vill ha så bra hastighet som möjligt därför så sätter jag hellre en sladd från modemet till routern.

Nej, självklart så behöver ni inte en router för varje dator.

Som jag sade tidigare, det finns ju LAN portar som sköter det. Finns det inte tillräckligt många portar, köp en switch.

Du måste koppla ihop datorerna som ska gå genom kabel med en nätverkskabel på varje LAN port, såklart.

De datorer som går genom trådlöst behöver bara ansluta.

Förklarat tillräckligt bra?

Edit: du måste dra en sladd ifrån modemet till routern ändå.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

LAN = Router -> Datorer.

Trådlöst -> Datorer.

men jag vill ha så bra hastighet som möjligt därför så sätter jag hellre en sladd från modemet till routern.

Jag förklarade bara hur det såg ut.

Först kopplar du i kabeln ifrån Modemet till Routern, sedan kopplar du i datorerna som ska gå genom LAN och ansluter datorerna som ska gå genom trådlöst.

Senast ändrad:

Trådstartare #19

tror det har klarnat så jag iaf kan testa mig fram om det behövs. tackar.

25 Feb 2009
Trådstartare #20

ok ok det verkar funka med att koppla en sladd från routern till min dator men för att kunna gå in på internet och sånna platser behövs en Kod från routern. vad menar dom? den som finns på baksidan? hittar den inte...

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in