Jo, men det är individuellt. Jag gillar matte, men jag kan ändå på något sätt förstå de som inte gör det.
Matte handlar om att kunna principen, inte att plugga i sig allt. Fokusera på att du ska förstå hur uppgifterna löses och inte bara på att kunna lösa de.
För om du har en uppgift som till exempel handlar om rabatt och en annan som hadndlar om räntor så kan det vara sannolikt att man har samma tillvägagångssätt till att lösa båda uppgifterna. Om du lär dig att lösa den med rabatten och tänker: nästa gång jag får en uppgift med rabatt så gör jag samma sak, så håller det inte länge. Vad händer när du får uppgiften om räntor?
Men om du lär dig att tänka "outside the box". När du får en uppgift av en sort som du inte har löst förr så borde du kunna bestämma vad som motsvarar vad i den uppgift som du kan lösa. Oftast kan man räkna själva matten men vet inte vilka siffror som ska användas var. Om du lär dig att "göra om" till exempel alla uppgifter om procent som ser ut på ett speciellt sätt (de flesta uppgifter i din ålder brukar ha samma struktur men olika situationer) till matte så går det nog rätt så enkelt. Sen så kan man ibland fastna i små "fällor" där man indirekt får de uppgifter som behövs. Till exempel så kanske du behöver känna till en speciell sträcka som inte är angiven men som du enkelt kan räkna ut.
Vissa blir lite förvirrade när det står: "Per körde ner till sin mormor med en medelhastighet av 55 km/h. När han gick hemifrån så var klockan 12:00 och när han var framme hos sin mormor så var den 12:35." och sen fortsätter uppgiften och man kommer på att man måste veta sträckan för att räkna ut hela skiten. Det som du ska tänka på är att jämföra de uppgifter du behöver med det du har. Du kan tiden och hastigheten, tänds en lampa? Det kan du använda för att räkna sträckan.
Jag kanske kom med lite dåliga exempel så jag ska försöka sammanfatta mig kort:
Matte handlar till stor del om att kunna tolka text du får, inte bara att räkna.
Lär dig principerna, från detta kan du lära dig att lösa olika sorters uppgifter, inte bara de sorter som du har löst tidigare.