💬
Logga in
Fuska.se

Åldersgräns På Energidryck?

609 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."

Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

Det är inte extremt beroende framkallande, det är beroendeframkallande ja, men det beror på hur du som människa tänker egentligen. Att dricka kaffe är inget fel på, en kopp om dagen t.ex. Kaffebönan innehåller mycket antioxidanter dessutom. Sen så jag har vart intresserad av näringsfysiologi ganska länge, jag kan säga att i varje gång kända näringsfysiologer som Fredrik Paulún pratar så anger han att koffein är nyttigt i rimliga mängder och kan förhindra att en hel del sjukdomar som brukar uppstå i hjärnan för äldre människor så har koffeinet en förebyggande effekt.

Sen har kaffe en långvarande effekt av att göra en pigg, tvärtom med energidrycker pga det snabba sockret.

Men det är aldrig fel att dricka en eller två koppar per dag.. Snälla, svenska folket har uppfattat att ett glas rött vin varje dag är nyttigt.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Jag talar fortfarande om knattar på 12 år som drar 3-4 energidrycker på en dag, inte en vuxen som dricker 3 koppar kaffe.

12 Nov 2010
Nivå 6 · Fuskare

Hur många tänker "Nu ska jag vara nyttig" innan de häller i sig sin kaffekopp??

Dessutom är det stor skillnad på energidryck och kaffe. Inga av de där antioxidanterna och det ni snackar om finns ju i energidryck.

http://www.kaffeinformation.se/upload/diagram/2010/konsumption_koppar_per_inv%C3%A5nare.jpg

Anm: Kalkylerat som 125 ml koppar med 7,5 gr dosering per kopp.

Källa: SCB

Man dricker inte så här mycket av någonting för att vara nyttig, då skulle man äta tre morötter om dagen i stället. Den höga konsumtionen beror nästan enbart på beroende. Måhända är det nyttigt med kaffe i rimliga mängder men det är svårt att upprätthålla en rimlig mängd när man är under påverkan av beroende. För de flesta är det alltså ingen hälsologik som säger åt dem hur mycket de ska dricka, utan enbart hur mycket koffein deras kropp kräver för att bli tillfredsställd. En eller två koppar om dagen är mer rimligt om man vill vara nyttig.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Jag tycker om att slurpa i mig innan träningen, samt på morgonen istället för energidryck. Men en energidryck har ändå en bra effekt om du intar det efter en hårdpass träning då det snabba sockret laddar upp glykogendepåerna i musklerna.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag tycker om att slurpa i mig innan träningen, samt på morgonen istället för energidryck. Men en energidryck har ändå en bra effekt om du intar det efter en hårdpass träning då det snabba sockret laddar upp glykogendepåerna i musklerna.

Den bra effekten beror då enbart på sockret, så i så fall är det bättre att dricka vatten med socker löst i eller juice. Tom läsk är ju egentligen bättre...
Nivå 8 · Veteranfuskare

Energidrycker ska ju ha en bättre effekt för återhämtning med ämnen som finns i, sen har vi ju nämnt att koffein ska ha bra hälsoeffekter vid rimliga mängder så kombinerat med träning så är det ett undantag.

Däremot att över 50 000 energidrycker säljs på varje dreamhack till knattar är skrämmande.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Energidrycker ska ju ha en bättre effekt för återhämtning med ämnen som finns i, sen har vi ju nämnt att koffein ska ha bra hälsoeffekter vid rimliga mängder så kombinerat med träning så är det ett undantag.

Däremot att över 50 000 energidrycker säljs på varje dreamhack till knattar är skrämmande.

Eller hur!

Det är sockret som styr alla i dh.

13 Nov 2010
Nivå 3 · Lärling

Övriga energidrycker har fan aldrig gjort mig pigg, Coca Cola har det dock.

14 Nov 2010
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

...konstigt med tanke på att det är mycket mer koffein i energidryck än i Coca Cola. (80mg i en 25cl burk Red Bull, jämfört med 40mg i en 33cl burk Coca Cola).

Personligen föredrar jag en kopp starkt kaffe om man är trött. Mer koffein i det än de flesta energidrycker! Dessutom är det mycket godare!

Edit:

Myter och fakta om koffein.

http://www.energyfiend.com/2005/09/caffeine-myths-and-facts

Tycker "Myth:Caffeine is an addictive drug." var särskilt intressant.

Senast ändrad:

30 Dec 2010
Nivå 4 · Lärling

Nja, spelar mig ingen roll. Har aldrig druckit energidryck. Men visst det är lite att överdriva, borde vara föräldrarnas ansvar...

31 Dec 2010
Nivå 3 · Lärling

Mig veterligen så får det gärna vara en 18-års gräns på energidryck. Dels för att jag snart är 18, och dels för att man slipper se små coola 12-åringar springa runt med en burk energidricka och tror de är så coola för att de gör det. Sätt gärna en 18-års gräns.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Mig veterligen så får det gärna vara en 18-års gräns på energidryck. Dels för att jag snart är 18, och dels för att man slipper se små coola 12-åringar springa runt med en burk energidricka och tror de är så coola för att de gör det. Sätt gärna en 18-års gräns.

Två fel med ditt argument.

1. Ska vi förbjuda allt som är töntigt?

2. Att sätta åldersgräns skulle bara göra energidryck mer attraktivt för små snorungar.

Senast ändrad:

11 Jan 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare

Energidryck är ju inte bra för ungdomar, läste att en pojke dog för han drack för mycket.

Och jag bryr mig inte för jag tycker att energidryck är äckligt. Och det är ju bra för jag anser att de som bestämt det här gör ju bara det som är bäst för oss barn...

16 Jan 2011
Nivå 7 · Fuskare

Ser ingen anledning till att förbjuda energidryck för att små tolvåringar tror att dom är coola när dom dricker det. Dricker ganska mycket energidryck på vardagarna i skolan med min polare, finns ett netto ganska nära vår skola. Och nej, jag dricker det inte för att vara cool, det är smaken som är så underbar.

17 Jan 2011
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Enligt Mig (om det nu inte är så `:p)

Inte åldersGRÄNS utan, åldersREKOMMENDATION

Har också kört med den innan, men då gällde det ett spel som GTA.

Medans detta däremot (som förvånade mig) är detta tydligen hälsofarligt.

Att sätta en rekommendation gör inte saken bättre igentligen.

Att förbjuda energidryck till -15 är bara bra, tycker det till-och-med ska höjas till 18.

Plus att vad är det för fel på vanlig läsk som Coca-cola eller Fanta eller liknande?

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Att förbjuda energidryck till -15 är bara bra, tycker det till-och-med ska höjas till 18.

Plus att vad är det för fel på vanlig läsk som Coca-cola eller Fanta eller liknande?

Håller med dig, Majvor.
Nivå 6 · Fuskare

Personligen, skulle jag vilja ha en Läsk med 100% (Går tyvärr inte) smak som Monster, men Utan något som Tauring, Koffein osv... De, Skulle va nice.

Kan tänka mig ''Monster For Kids''.

↗ till inlägget

Jag tror de flesta är ute efter smaken speciellt(Är jag i alla fal.), Energin som finns i den lockar bara till att smaka den första.

Senast ändrad:

19 Jan 2011
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Personligen, skulle jag vilja ha en Läsk med 100% (Går tyvärr inte) smak som Monster, men Utan något som Tauring, Koffein osv... De, Skulle va nice.

Kan tänka mig ''Monster For Kids''.

Jag tror de flesta är ute efter smaken speciellt(Är jag i alla fal.), Energin som finns i den lockar bara till att smaka den första.

jag håller med dig där

man borde försöka få fram energidricka som ger nästan samma smak och energi, men utan koffein, så att barn och ungdomar kan köpa och dricka det till träningar och sånt (och verka coola) utan några större problem.

Detta kanske blir svårt, men man borde ju pröva och se om det funkar

Nivå 9 · Veteranfuskare

Bra idé!

Gör en smarrig läsk som smakar tandkräm och geléhallon och som inte är farligt så bli alla barn glada :D

Men ärligt jag tror att det skulle sälja riktigt bra, men jag gillar dock inte energidryck :)

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

cola gör en pigg och hypad, därför är cola det absoluta valet :D

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in