💬
Logga in
Fuska.se

Åldersgräns På Energidryck?

609 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Tycker inte att coca cola är så bra, drack 3 liter av det och fick Magkatarr -.-' (stavning?)

1. Smart att dricka 3 liter. xD

2. Vad är magkatarr?

Magkatarr är som magsår, fast en inflammation i magsäckens kanaler, du kräks väldigt ofta och har en väldigt dålig aptit.

Det kan hända om du ofta sväljer tuggummi, dricker för mycket kolsyrade drycker m.m.

15 Sep 2010
Nivå 2 · Novis

De har ju satt 15 års gräns på Lidls energidricka här. Har de gjort de där ni bor också?

14 Oct 2010
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

De har ju satt 15 års gräns på Lidls energidricka här. Har de gjort de där ni bor också?

Nä. där åker alla P12orna. Jag köpte en back förut. dom frågade inget. Inget.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Nä. där åker alla P12orna. Jag köpte en back förut. dom frågade inget. Inget.

Vart inte ni busted av nåns förälder? :P

Här kan man köpa på Lidl, time , handlarn, matöppet.

Nivå 5 · Fuskare

Jag tycker det inte borde finnas åldersgräns, jag fyller själv snart 13 och jag brukar dricka en energidryck några gånger. Jag gör det för smaken och jag gillar kicken man får, min favorit dryck är monster så klart. Jag brukar också dricka när jag tränar, men inte för att leka "Cool".

Har sett 14-åringar gått runt med tumma såna och varit "Coola".

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det är väl dokumenterat om man dricker det minst en gång varje dag att kroppen blir helt uppfuckad? (Någon som vet detta? fishmaster/ryssfemma typ?! )

Beror ju helt på hur mycket man dricker. En om dan är ingen fara, men om man häller i sig mängder så är det självklart inte bra. Det gäller alla drycker med höga koffeinhalter.

Ja, det har faktiskt funnits dödsfall, en man drack minst 2st. om dagen i två månader och dog.
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag tycker det inte borde finnas åldersgräns, jag fyller själv snart 13 och jag brukar dricka en energidryck några gånger. Jag gör det för smaken och jag gillar kicken man får, min favorit dryck är monster så klart. Jag brukar också dricka när jag tränar, men inte för att leka "Cool".

Har sett 14-åringar gått runt med tumma såna och varit "Coola".

↗ till inlägget

Det är väl dokumenterat om man dricker det minst en gång varje dag att kroppen blir helt uppfuckad? (Någon som vet detta? fishmaster/ryssfemma typ?! )

Beror ju helt på hur mycket man dricker. En om dan är ingen fara, men om man häller i sig mängder så är det självklart inte bra. Det gäller alla drycker med höga koffeinhalter.

Ja, det har faktiskt funnits dödsfall, en man drack minst 2st. om dagen i två månader och dog.

Den mannen hade säkerligen svåra problem med hälsan innan dess, som cancer, astma och problem med blodtrycket.
15 Oct 2010
Nivå 6 · Fuskare

Enligt Mig (om det nu inte är så `:p)

Inte åldersGRÄNS utan, åldersREKOMMENDATION

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Bara det att inte många skulle följa den ändå. Då kan man lika gärna ta bort gränsen utan att införa rekommendation.
24 Oct 2010
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Det är det nog inte, på Vivo som jag bor nära säger dom bara: Visa Legitimation.. :angry:

Så jag älskar att dom suttit Gräns för alla P12or dricker och tror dom får värsta mega kicken.

9 Nov 2010
Nivå 1 · Novis

Åldersgränser har oftast motsatt verkan än vad företagen hoppas åstadkomma. Man kan till.ex. se en ganska tydlig statistik över spritkonsumtion och åldersgräns per land, med högre missbruk och förgiftningar där högre åldersgränser existerar. Visst, i vissa fall kan det vara just för existerande ungdoms missbruk som gränserna är uppsatta. Nu har jag dock själv ingen statistik på sjukdomsfall relaterade till ungdomar som konsumerar större mängder energidryck, koffein är ju efter allt ändå en alkaloid.

Reversed psychology... If you can't have it - then you'll want it.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Du menar att spritkonsumptionen i vissa länder skulle minska om man bara sänkte åldersgränserna lite?

Nivå 6 · Fuskare

Försök sätta i er 1.5 liter Burn Intense och 2 liter öl som jag gjorde på cirkus 90 min en helgkväll :| hade för tusan en vilopaus på 110.

usch.

Ovan nämnda situation är för övrigt ren idioti, saken med de 12-13 åringar som köper är att i det flesta fall handlar det om att vara häftig. Försök inte ens säga emot, de köper för att andra gör det, sedan blir de lulliga pga koffeinet.. för att inte nämna att det är milt beroendeframkallande. GangstaLean är alltså 12 och dricker Monster vid träning? Väldigt lyckat. :|

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Du menar att spritkonsumptionen i vissa länder skulle minska om man bara sänkte åldersgränserna lite?

Självklart är det inte så enkelt. Det spelar även in hur man blir introducerad för alkohol, om man som i delar av södra Europa lär sig att se alkohol, vin i huvudsak som en del av vardagen minskar begäret till den (i nordligare Europa) "förbjudna" drycken under tonåren.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alcohol_...Y_-_WHO2004.svg

10 Nov 2010
Nivå 1 · Novis

Jag tycker personligen att det borde bli åldersgräns på Energi dricka.Pga den har jag fått åka in till sjukhuset ett par ggr för Hjärtklappning.Lite skit om denna dryck:

Såg på ngn finsk/svensk (finsk men på svenska,från sverige) dokumentär igår på YLE (finsk kanal).Där sa dom något om att Energi dricka innehåller Taurin vilket är ett medel eller vad man nu säger som hjärnan behöver men inte mkt alls det e cirka 3 ggr så mycket som hjärnan behöver och efter några veckor med 1 ED om dagen så blir hjärnan van och då e du fast och detta kan ge dig mycket kraftig huvudverk och i vissa fall kraftig migrän (några av mina kompisar har det och får det)

Det finns koffein det är extremt beroende framkallade och kan även ge huvudverk.

Ja,Dödsfall har tillkommit av Energi dricka T.ex som ngn nämde att någon man hade dött denna "Man" (om vi tänker på samma) var 19 år och frisk när han dog av Energi dryck.En burk energi dricka kan ge Hjärtklappning (har erfarenhet av detta) du behöver inte dricka typ 2 om dagen eller 1 i månaden den kan komma när som helst.

Ursäkta min dåliga stavning/grammatik/. , /stycke in delning

Med ED så menar jag Energi Dricka

Nivå 7 · Fuskare

15+ ska det vara!

Jag vet vad ni tänker på, men jag dricker inte energidrycker.

Jag såg tråden och ville se vad det handlade om :)

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag tycker personligen att det borde bli åldersgräns på Energi dricka.Pga den har jag fått åka in till sjukhuset ett par ggr för Hjärtklappning.Lite skit om denna dryck:

Såg på ngn finsk/svensk (finsk men på svenska,från sverige) dokumentär igår på YLE (finsk kanal).Där sa dom något om att Energi dricka innehåller Taurin vilket är ett medel eller vad man nu säger som hjärnan behöver men inte mkt alls det e cirka 3 ggr så mycket som hjärnan behöver och efter några veckor med 1 ED om dagen så blir hjärnan van och då e du fast och detta kan ge dig mycket kraftig huvudverk och i vissa fall kraftig migrän (några av mina kompisar har det och får det)

Det finns koffein det är extremt beroende framkallade och kan även ge huvudverk.

Ja,Dödsfall har tillkommit av Energi dricka T.ex som ngn nämde att någon man hade dött denna "Man" (om vi tänker på samma) var 19 år och frisk när han dog av Energi dryck.En burk energi dricka kan ge Hjärtklappning (har erfarenhet av detta) du behöver inte dricka typ 2 om dagen eller 1 i månaden den kan komma när som helst.

Ursäkta min dåliga stavning/grammatik/. , /stycke in delning

Med ED så menar jag Energi Dricka

Koffein är inte extremt beroende framkallande. Och nej, koffein är inte farligt heller.

Koffein har visat sig minska risken för demens och alzeimersjukdomar i sen ålder.

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

"Caffeine tolerance develops very quickly, especially among heavy coffee and energy drink consumers. Complete tolerance to the sleep disruption effects of caffeine develops after consuming 400 mg of caffeine 3 times a day for 7 days. Complete tolerance to subjective effects of caffeine was observed to develop after consuming 300 mg 3 times per day for 18 days, and possibly even earlier."

För att stärka bevisen för att man blir beroende, och det händer fort!

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."
Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."

Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

Koffein kan sannerligen vara beroendeframkallande för vissa, dock inte i samma grad som nikotin.

Intar själv regelbundet koffein i form av te och då och då händer det att man konsumerar en koffeintablett i någon pressad situation, men det är endast då jag anser kunna behöva det (ex.v. vid studier), under ledighet intar jag nästinintill inget koffein.

Hur olika personer reagerar på lite större mängder koffein beror också på gener, "Some people metabolize caffeine more slowly than the general population due to variations in a specific cytochrome P450 gene, and there is evidence people with this gene may be at a higher risk of myocardial infarction when consuming large amounts of coffee."

- Kan påpeka att jag bär på den motsatta genupplagan vilken minskar risken för hjärtinfarkt vid koffeinintag avsevärt.

Allting har dock med måtta att göra, dagligt intag av koffein i mindre mängder är helt ofarligt för de flesta (syftar då inte på 12 åringars bruk av koffein, utan snarare personer i senare tonåren + vuxna...).

Tycker inte energidrycker bör konsumeras av personer under 15 år, dock lär inte åldersgränser avskräcka det heller.

11 Nov 2010
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Blablabla

Koffein kan sannerligen vara beroendeframkallande för vissa, dock inte i samma grad som nikotin.

Intar själv regelbundet koffein i form av te och då och då händer det att man konsumerar en koffeintablett i någon pressad situation, men det är endast då jag anser kunna behöva det (ex.v. vid studier), under ledighet intar jag nästinintill inget koffein.

Hur olika personer reagerar på lite större mängder koffein beror också på gener, "Some people metabolize caffeine more slowly than the general population due to variations in a specific cytochrome P450 gene, and there is evidence people with this gene may be at a higher risk of myocardial infarction when consuming large amounts of coffee."

- Kan påpeka att jag bär på den motsatta genupplagan vilken minskar risken för hjärtinfarkt vid koffeinintag avsevärt.

Allting har dock med måtta att göra, dagligt intag av koffein i mindre mängder är helt ofarligt för de flesta (syftar då inte på 12 åringars bruk av koffein, utan snarare personer i senare tonåren + vuxna...).

Tycker inte energidrycker bör konsumeras av personer under 15 år, dock lär inte åldersgränser avskräcka det heller.

... *lyfter på ögonbrynet*

Koffein ÄR beroendeframkallande hos ALLA, dock är det självklart att vissa är mer lättpåverkade än andra.

Allt handlar om sunt förnuft, som du verkar ha, men nu pratar vi om små 12-åriga knattar på 30-40 kg som dricker mer än 2-5 gånger högre dos än vad som är rekommenderad för vuxna människor runt 50-70 kg.

Sen, har du kartlagt din genuppsättning eller vadå? Medelsvensson vet oftast inget om sina gener förutom vissa saker som man kan se skillnad på som ögonfärg, hårtyp, öronsnibbar och dylikt.

Ett DNA-test som personer tar brukar man endast söka efter gener som ger upphov till farliga sjukdomar.

Det finns inget "den motsatta genupplagan (sic)", antingen så har man den mutationen eller inte. (Det heter genuppsättning).

(Jag kommer att jobba med sånt här, så jag är lite petig med orden och att göra ett dna-test utan grunder kostar multum).

Ett förbud behöves tycker jag personligen, för att, ett, det avskräcker butiker från att sälja dryckerna till barn som inte borde dricka sånt i första taget och två, för att sätta gränser för barn, för allt för många föräldrar sätter inte tillräckligt med gränser för sina barn eller som inte förstår hur mycket skada dryckerna gör i deras barns kroppar.

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Blablabla

... *lyfter på ögonbrynet*

Koffein ÄR beroendeframkallande hos ALLA, dock är det självklart att vissa är mer lättpåverkade än andra.

Allt handlar om sunt förnuft, som du verkar ha, men nu pratar vi om små 12-åriga knattar på 30-40 kg som dricker mer än 2-5 gånger högre dos än vad som är rekommenderad för vuxna människor runt 50-70 kg.

Sen, har du kartlagt din genuppsättning eller vadå? Medelsvensson vet oftast inget om sina gener förutom vissa saker som man kan se skillnad på som ögonfärg, hårtyp, öronsnibbar och dylikt.

Ett DNA-test som personer tar brukar man endast söka efter gener som ger upphov till farliga sjukdomar.

Det finns inget "den motsatta genupplagan (sic)", antingen så har man den mutationen eller inte. (Det heter genuppsättning).

(Jag kommer att jobba med sånt här, så jag är lite petig med orden och att göra ett dna-test utan grunder kostar multum).

Ett förbud behöves tycker jag personligen, för att, ett, det avskräcker butiker från att sälja dryckerna till barn som inte borde dricka sånt i första taget och två, för att sätta gränser för barn, för allt för många föräldrar sätter inte tillräckligt med gränser för sina barn eller som inte förstår hur mycket skada dryckerna gör i deras barns kroppar.

Om koffein är beroendeframkallande hos alla är diskutabelt, jag tvivlar på att jag är så unik att endast jag kan dra mig undan koffein utan att symptom uppstår. Däremot "fungerar" man bättre med koffein, något som studier kan bekräfta. Koffein i mindre mängder ökar koncentrations förmågan avsevärt. Som jag påpekat är jag dock inte vidare optimistisk över 12 åringars koffein konsumtion... Men endast en åldersgräns kommer inte leda till mycket mer än att dessa hittar något alternativ till energidrick såsom ex.v. koffeintuggummin.

Sannerligen har jag fått kartlagt största delen av mitt genom, DNA testernas priser ligger på väldigt förmånliga priser idag.

Mina resultat på genen i fråga:

Genotype

SNP rs762551 AA (homozygot anlag AA)

Genupplaga "A" är recessiv och kodar för snabb koffeinnedbrytning

Upplaga "G" är dominant och ger en långsam koffeinnedbrytning, vilket ökar risken för hjärtinfarkt.

Nu vet jag inte om man vet vilken allel som är originalet (icke muterad).

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in