Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Blitzcat
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja, men att döda någon är ändå inte rätt. Varför ta ett mer liv, när man kan förstöra den personens liv istället?

Dödar man en mördare, så får den personen inte lida för det han gjort, såvida han absolut inte vill dö.

 

Att döda någon är grymt, och tänkt ifall man dödar fel person och upptäcker det när det väl är försent?

Är du beredd att ta den risken?

 

Tänk om det vore så att en person (din kompis) dödar en annan, förfalskar bevis och skyller på dig. Du får dödstraff, vi säger att du får stolen, och sen när du är död har de bevis som säger att du är oskyldig, men då är det redan försent, och mördaren går fortfarande fri.

 

Förstår du hur jag resonerar?

Jag har för mig att det du just skrev om faktiskt har hänt i USA. Det finns inget positivt med dödsstraff.

 

"Du har dödat, därför skall du också bli dödad" 2 liv till spillo, najs

 

Precis vad jag menar, men den som dödar ska ändå inte få komma undan, men att döda honom är inte rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Poängen med dödsstraff är att man skall bli av med mördare och grova brottslingar, för att undvika att de begår brått igen. Inte att avskräcka dom.

1. du löser inte problemet med grova lagöverträdelser.

 

2. de grova brotten är relativt ovanliga. det finns andra lite mildare brott som är betydligt vanligare och föresakar nästan lika mycket skada.

 

3. mord är det brottet som får minst återfall i sverige.

 

4. jag vet att detta inte nödvändigt är din åsikt.

 

Det är inte en lagöverträdelse om det står i lagen att staten har rätt att avrätta brottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

som jag ser det kan inte en "stat" avrätta en annan människa, det måste vara en annan människa som gör det. staten består ju av folket och folket har inte rätt att döda så indirekt borde inte "staten" heller ha rätt till det, även om det finns en puckad lag för det.

 

det jag menade med punkt ett var att även om man har dödsstraff, så kommer man inte bli kvitt den grova brottsligheten.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men att döda någon är ändå inte rätt. Varför ta ett mer liv, när man kan förstöra den personens liv istället?

Dödar man en mördare, så får den personen inte lida för det han gjort, såvida han absolut inte vill dö.

 

Att döda någon är grymt, och tänkt ifall man dödar fel person och upptäcker det när det väl är försent?

Är du beredd att ta den risken?

 

Tänk om det vore så att en person (din kompis) dödar en annan, förfalskar bevis och skyller på dig. Du får dödstraff, vi säger att du får stolen, och sen när du är död har de bevis som säger att du är oskyldig, men då är det redan försent, och mördaren går fortfarande fri.

 

Förstår du hur jag resonerar?

Mm, för i Pakistan och några liknande länder så hugger dom huvudet av en person som dom TROR är en spion.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men att döda någon är ändå inte rätt. Varför ta ett mer liv, när man kan förstöra den personens liv istället?

Dödar man en mördare, så får den personen inte lida för det han gjort, såvida han absolut inte vill dö.

 

Att döda någon är grymt, och tänkt ifall man dödar fel person och upptäcker det när det väl är försent?

Är du beredd att ta den risken?

 

Tänk om det vore så att en person (din kompis) dödar en annan, förfalskar bevis och skyller på dig. Du får dödstraff, vi säger att du får stolen, och sen när du är död har de bevis som säger att du är oskyldig, men då är det redan försent, och mördaren går fortfarande fri.

 

Förstår du hur jag resonerar?

Mm, för i Pakistan och några liknande länder så hugger dom huvudet av en person som dom TROR är en spion.

 

Helt j*vla sjukt, men btw jag läste på text-tv häromdagen att Iran ska avskaffa Stening och Stympning som straff, d.v.s den som gör ett brott ska inte stenas till döds eller få en kroppsdel avhuggen. Bra val, Iran. (de verkar vara lite efter i utvecklingen)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men att döda någon är ändå inte rätt. Varför ta ett mer liv, när man kan förstöra den personens liv istället?

Dödar man en mördare, så får den personen inte lida för det han gjort, såvida han absolut inte vill dö.

 

Att döda någon är grymt, och tänkt ifall man dödar fel person och upptäcker det när det väl är försent?

Är du beredd att ta den risken?

 

Tänk om det vore så att en person (din kompis) dödar en annan, förfalskar bevis och skyller på dig. Du får dödstraff, vi säger att du får stolen, och sen när du är död har de bevis som säger att du är oskyldig, men då är det redan försent, och mördaren går fortfarande fri.

 

Förstår du hur jag resonerar?

Mm, för i Pakistan och några liknande länder så hugger dom huvudet av en person som dom TROR är en spion.

 

Helt j*vla sjukt, men btw jag läste på text-tv häromdagen att Iran ska avskaffa Stening och Stympning som straff, d.v.s den som gör ett brott ska inte stenas till döds eller få en kroppsdel avhuggen. Bra val, Iran. (de verkar vara lite efter i utvecklingen)

 

 

Det är ju därför det kallas u-land. :P

Redigerat av Garone
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt j*vla sjukt, men btw jag läste på text-tv häromdagen att Iran ska avskaffa Stening och Stympning som straff, d.v.s den som gör ett brott ska inte stenas till döds eller få en kroppsdel avhuggen. Bra val, Iran. (de verkar vara lite efter i utvecklingen)

jag tycker inte man ska ställa sig upp och applådera för att de äntligen har avskaffat en bestraffningsmetod som är över 1000 för gammal. det är en självklarhet att de har gjort det. det ska bemötas likgiltigt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dödsstraff är lite väl extremt, men man kan ju undra vad för slags straff som bör användas mot en som fortsätter begå mord eller annat, även efter vård eller fängelse.

jag tycker frågan är vad vårdaren ska få för staff för att inte lyckas rehabilitera en bottsling. om du fattar min vinkling. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dödsstraff är lite väl extremt, men man kan ju undra vad för slags straff som bör användas mot en som fortsätter begå mord eller annat, även efter vård eller fängelse.

Livstids isolering? Men jag tror det är ganska ovanligt att någon mördar för att det är kul för då lär man ju vara djupt mentalt förstörd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...