💬
Logga in
Fuska.se

Hur Jobbig Är 8:an?

62 svar · startad

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Läste någonstans i tråden att grammatiken är jobbig i åttan.

Jag gick på tyska från åk 6-9 och grammatiken är jobbigare i nian.

Åttan kändes seg, men vänta, i nian kommer det gå undan.

Sista terminen i grundskolan är det mycket snack om gymnasiet, och visst är det kul, men när gymnasievalet kommer (vilket jag hade lätt för iofs) kan det vara lite rörigt.

Gå på alla lektioner även om de är tråkiga.

Bra lärare noterar alla försenade ankomster, andra lärare rentav skiter i det, men andra lärare i din omgivning märker av förseningar m.m oftast.

Som sagt, åttan är lite seg och nian kommer gå fort, enligt min uppfattning.

Jag går nu första året i gymnasiet (el-datorteknik om du är nyfiken på vad).

edit; glömde betygsättningar.

I åttan har betygen ingen större betydelse förutom att du kan få det tuffare om du har G i något ämne och vill ha MVG, men tid att fixa det kommer att finnas.

I nian har betygen desto större betydelser. Höstterminens betyg är till för de så kallade preliminära gymnasievalen (du får veta mer om det i nian) och slutbetyget (vårterminens) är till för den slutgiltiga gymnasieintagningen.. Det är dessa betyg (omvandlas till poäng) som hänger på om du kommer in på ditt val eller inte.

Finns det någon guide eller något som visar hur det omvandlas till poäng? Jag menar t.ex hur många poäng ett mvg i matten ger och så vidare..? Och typ en sida där det finns en lista med alla gymnasieprogrammer och intagnings poängerna för dem? Iaf medelvärdet?

G = 10 poäng

VG = 15 poäng

MVG = 20 poäng

Gäller för alla ämnen.

Finns listor med medianer av poängen, men dessa är olika för varje stad.

20 Oct 2009

Alla känner sig nervösa när man börjar en ny skola/klass. Men om du följer med på lektionerna och har bra närvarande så kommer allt ordna sig.

Var också nervös när jag började nya skolor/klasser, men det gick över snabbt.

↗ till inlägget

Sista terminen i grundskolan är det mycket snack om gymnasiet, och visst är det kul, men när gymnasievalet kommer (vilket jag hade lätt för iofs) kan det vara lite rörigt.

Bra lärare noterar alla försenade ankomster, andra lärare rentav skiter i det, men andra lärare i din omgivning märker av förseningar m.m oftast.

I åttan har betygen ingen större betydelse förutom att du kan få det tuffare om du har G i något ämne och vill ha MVG, men tid att fixa det kommer att finnas.

I nian har betygen desto större betydelser. Höstterminens betyg är till för de så kallade preliminära gymnasievalen (du får veta mer om det i nian) och slutbetyget (vårterminens) är till för den slutgiltiga gymnasieintagningen.. Det är dessa betyg (omvandlas till poäng) som hänger på om du kommer in på ditt val eller inte.

Jag går i tyska och går själv i 9:an och jag kan säga att det blir mycket svårare i 9:an än det var i 8:an. Det blir mycket grammatik..

Nivå 6 · Fuskare

Tycker själv att 8:an inte är ett dugg skillnad mot 7:an :)

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Finns det någon guide eller något som visar hur det omvandlas till poäng? Jag menar t.ex hur många poäng ett mvg i matten ger och så vidare..? Och typ en sida där det finns en lista med alla gymnasieprogrammer och intagnings poängerna för dem? Iaf medelvärdet?

G = 10 poäng

VG = 15 poäng

MVG = 20 poäng

Gäller för alla ämnen.

Finns listor med medianer av poängen, men dessa är olika för varje stad.

Vet du vart man kan kolla medianen för sin stad?

Nivå 7 · Fuskare

8:an är ju fan 10 gånger jobbigare än 9:an?

Nivå 3 · Lärling

Hehe, jag tyckte 8:an bara var seg och lite halvjobbig, 9:an är en högre klass men kändes lättare och snabbare.

När du kommer in på gymnasiet, vilket är frivilligt, betyder att man inte måste gå de åren, men det hjälper såklart till när du förhoppningsvis kommer in i arbetslivet, har eleverna mognat till sig, kanske och förhoppningsvis gått ur fjortisstadiet som då är väldigt vanligt i högstadiet..

Medelvärdet är svårt att få specifikt eftersom det diffar mellan skolorna.

Allt från 140-250 är normalt, visserligen all poäng är normal. Det beror på hur mycket energi man vill lägga på skolan.

Här är programmen (kopierade)

Barn & Fritid

Bygg

El

Energi

Estetiska

Fordon

Handel & Administration

Hantverk

Hotell & Restaurang

Individuella

Industri

International Baccalaureate

Livsmedel

Medie

Naturbruk

Naturvetenskap

Omvårdnad

Samhällsvetenskap

Specialutformat

Teknik

Sedan en massa inriktningar inom respektive program, men dessa kan du leta upp snabbt själv.

Senast ändrad:

22 Oct 2009
Nivå 2 · Novis

Åttan var sjukt seg men nian som jag går i nu har bara rusat iväg. Känns som att man började igår. ;>

27 Oct 2010
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Tyckte att 8:an flög förbi som utav h*lvete men det var vissa stunder då jag bara kände att hur ska det här gå, men jag kom senare på att om jag anstränger mig och ser allt på den positiva sidan så jag allt jättesnabbt och det slutade med att jag hade VG på nästan allt och något MVG:)

Tja!

Jag kommer att hoppa över 7:an och börja i 8:an. Är det något jag borde tänka på eller plugga mer på?

Nivå 8 · Veteranfuskare

I nian när du får ditt slutbetyg så kommer läraren bedöma dig som elev hur du presterat sen 8:an, så det gäller att satsa så bra som möjligt om du vill komma in i ett gymnasiet med ambitiösa klasskamrater som är villiga att studera.

En del gör misstaget att inte tänka på 8:an så mycket för att man har ett år till på nacken och att man kan lösa det, inklusive mig själv som gjorde misstaget. Hade kunnat gå mycket högre om jag nu prestera bättre i 8:an.

Sen är det bra att utöka din studievana redan nu, då gymnasiet är en chock för många över hur nivån är.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

I nian när du får ditt slutbetyg så kommer läraren bedöma dig som elev hur du presterat sen 8:an, så det gäller att satsa så bra som möjligt om du vill komma in i ett gymnasiet med ambitiösa klasskamrater som är villiga att studera.

En del gör misstaget att inte tänka på 8:an så mycket för att man har ett år till på nacken och att man kan lösa det, inklusive mig själv som gjorde misstaget. Hade kunnat gå mycket högre om jag nu prestera bättre i 8:an.

Sen är det bra att utöka din studievana redan nu, då gymnasiet är en chock för många över hur nivån är.

Det har gått nu ca 2månader sen skolan börja och det är nu som jag ska hoppa till 8:an. Vad jag har hört så börjar proverna efter jul. Jag undrar vilket ämne är det första provet på. eller är det varierat?

Det är varierat.

Jag går själv i 8:an och jag glider mest med.

Ska dock försöka anstränga mig mer då jag just nu endast har G och på väg mot VG i några ämnen.

28 Oct 2010
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det har gått nu ca 2månader sen skolan börja och det är nu som jag ska hoppa till 8:an. Vad jag har hört så börjar proverna efter jul. Jag undrar vilket ämne är det första provet på. eller är det varierat?

Det brukar vara 2 prov varje termin för kärnämnen, då det är något alla skolor måste följa, däremot kan läraren döpa om det till läxförhör eller så. För övriga ämnen brukar det vara 1 prov per termin, i de praktiska som musik så brukar läraren bestämma om det ska vara ett praktiskt prov eller teoretiskt prov.

Det får max uppkomma 2 prov per vecka, sen är det skitsnack om att det är prov varje vecka, då det är nya åttor som knappt har koll på ämnesplaneringen.

31 Oct 2010
Nivå 3 · Lärling

Hmm.... I våran skola anses det vara drygast av alla skolår.

Är åtta själv, men det är inte svårt alls om man lägger ner sin skoltid rätt.

16 Nov 2010
Nivå 0 · Nykomling

Tja!

Jag har kemi läxa och på den står det att jag måste skriva slutsatsen av om det förenar sig eller inte

förenar det sägt.ex

kolpulver med Vatten

kolpulvermed t-gul

kolpulver med t-röd

slutsatsen av de

vad menas med slutsatsen?

9 Dec 2010
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Tja!

Jag har kemi läxa och på den står det att jag måste skriva slutsatsen av om det förenar sig eller inte

förenar det sägt.ex

kolpulver med Vatten

kolpulvermed t-gul

kolpulver med t-röd

slutsatsen av de

vad menas med slutsatsen?

Slutsatsen är de som hände i slutet har ja för mei.

Tex: slutsatsen var att X och X förenades och då blev det det o det o det..

11 Dec 2010
Nivå 4 · Lärling

Skitjobbig. Man hänger ju knappt med...

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Det är ju du som väljer om du ska hänga med på lektionerna eller inte dock.. Lyssna på vad läraren säger och läs det du ska läsa i böckerna så är det inte så svårt att hänga med ;)
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det är ju du som väljer om du ska hänga med på lektionerna eller inte dock.. Lyssna på vad läraren säger och läs det du ska läsa i böckerna så är det inte så svårt att hänga med ;)

Jomen det är det som är mitt problem. Jag har extremt svårt att lyssna.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jomen det är det som är mitt problem. Jag har extremt svårt att lyssna.

Då får du helt enkelt försöka förstöra den dåliga vanan och börja lyssna mer :).

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in