Hoppa till innehåll

Spöken


fjarten
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad är det exakt som är övernaturligt i det scenariot? Om det var en lampa som blinkade så låter det som du menar att den lampan är övernaturlig.

 

Jag skulle säga att man inte har tillräckligt mycket grund för att kunna bedöma var glimten kom ifrån.

 

Om en lampa blinkar utan anledning så vet du rent av att det var lampan som blinkade. Men du vet inte hur och varför, det tolkar jag som övernaturligt.

 

Det verkar konstigt att dålig observation skulle leda till att något kallas för övernaturligt. Jag menar, om jag tar av mig mina glasögon och tittar på en text som jag inte kan läsa blir väl ändå inte texten övernaturlig? varje liten händelse som sker måste väl knappast dokumenteras vetenskapligt för att säkerhetsställa att någon inte är paranormalt. I så fall är i stort sätt allt övernaturligt eftersom vi sällan observerar något så tydligt som vetenskapen tydligen gör.

 

Hur vet man att det är en ko då? något kan väl inte vara övernaturligt/inte övernaturligt baserat på hur säker man är på sin sak, hur god magkänsla man har. när jag var på Madame Tussaud till exempel var jag stundtals osäker på om kroppen framför mig var en docka eller människa, är det då ett övernaturligt fenomen jag har beskådat?

 

Min poäng här är att det är ok att säga att man inte vet vad något är, man måste inte börja försöka förklara det med en massa mumbo-jumbo.

 

1:23 - 2:16

Jag tror att varje person kan bedöma väldigt enkelt med observation om det är övernaturligt eller inte, bara för att jag inte kan känna skillnad på Coca-cola och Pepsi, så är inte det övernaturligt, för att vetenskapen inte har bevisat det. Om du tar av dig dina glasögon så vet du att du har nedsatt syn vilket resulterar i att du ser dåligt och bedömer situationen som vanlig, naturlig, du blir inte helt hispig av att du inte kan läsa texten för att du vet att det skulle hända.

 

Du känner igen en ko på att det är en ko, du vet hur den ser ut och du varit uppväxt sådan. Ser du däremot en ko med 17 öron och 5 ben så kan man börja tvivla på om det är naturlig, eller bara en vanlig mutation.

Redigerat av Derf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Om en lampa blinkar utan anledning så vet du rent av att det var lampan som blinkade. Men du vet inte hur och varför, det tolkar jag som övernaturligt.

Det var ju precis det Davves video pratade om. Brist på förklaring betyder inte att man ska stämpla något som övernaturligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tolkade det som det i alla fall. Du har lyckats avgör att det är lampan som blinkade, men du vet inte varför. Det är inte tillräckligt med grund för att ta några beslut. Man ska inte tolka något som övernaturligt bara för att man inte har tillräckligt med grund för att förklara det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...