Hoppa till innehåll

Klimatförändringen, Sann Eller Falsk?


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Jordens klimat har ändrats från otroligt låga till otroligt varma temperaturer under flera miljarder år, men är dagens ändringar orsakade av människan? Flera tvekar på det. Och IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, vägrar debattera när någon kommer med argument om att dagens klimatändringar inte är orsakad av människan.

 

IPCC blev nyss hackat och det kom fram några intressanta mail, bland annat detta om att manipulera data.

I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from 1961 for Keith’s to hide the decline. källa

 

Många har sätt Al Gores film, som fått mycket kritik (exempel: http://scienceandpublicpolicy.org/monckton/goreerrors.html). Han säger bland annat att alla forskare håller med om att den globala uppvärmningen är orsakad av människor, vilket är den största lögnen. Minst 31000 forskare är skeptiska. "The debate is over", säger Al Gore.

 

De första 5 minuterna i en dokumentär av Jesse Ventura (totalt 45 minuter lång) förklarar att det handlar om pengar, inte om miljön. Koldioxidskatter som planeras att införas kommer ta pengar och makt från de fattiga och ge de till de rika. Jesse Ventura trodde att globala uppvärmningen var orsakad av människor, men efter undersökningen han gjort ändrades hans åsikt helt.

 

"The Great Global Warming Swindle", dokumentär på 75 minuter. http://www.youtube.com/watch?v=6TqqWJugXzs

 

En skeptiker, Christopher Monckton, argumenterar med flera bra argument, sevärd.

Han säger bland annat att temperaturen sjunkit de senaste 9 åren, kollade upp det snabbt och det ser ut att stämma.

 

Jag är skeptisk. Det finns både bra argument och motargument. Det verkar som att vissa försöker dölja nåt.

Diskutera.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Personligen så anser jag att vad vi har nu är en blandning av naturlig och mänsklig påverkan. Som vi har sett i historien så har klimatet skiftat ett antal gånger, men just nu så kanske människan skyndar på förloppet lite med utsläpp av diverse skräp.

 

Dock så är jag även rätt övertygad om att allt kommer ordna sig. Jag är mest irriterad över den otroligt löjliga hypen det har gett upphov till. "Så fixar du en klimatsmart (<- Jag hatar det ordet.) jul!" "Svenskarna vill ha en grön jul i år!" etc etc.

 

Hur den enskilde individen lever spelar i princip ingen roll, när det är de stora företagen som är de största bovarna. Miljöhotet är bara ett sätt att tjäna pengar på en naturlig händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte på att klimatförändringarna skulle vara påhittat av ekonomiska skäl för att ge mer makt åt I- länderna. För det första för att det låter helt befängt- ja människan är självisk, men alla politiker är inte hänsynslösa bestar. För det andra att USA inte skulle varit så kritiska mot problemet om de hade något att vinna på det (eftersom att USA är ett I-land).

 

Det här är inget seriöst argument, men det verkar faktiskt som om det är mest gamla gubbar som vägrar tro på global uppvärmning. Det är ju lätt att förstå eftersom att äldre människor har svårare för att acceptera förändringar. Men samtidigt så är ju yngre mer lättpåverkade av propaganda, så vet inte...

 

Gubben i videon har inga bra argument alls. Han pratar bara om UNDANTAGEN de senaste 30 åren. Han nämner inte det stora hela sedan människan började med fossila bränslen. Visst det finns saker som talar mot global uppvärmning, men på det stora hela är bevisen FÖR global uppvärmning orsakad av människan starkare. Men som Guggo säger, självklart finns det naturlig påverkan, som alltid, också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det är väldigt överdrivit det här med att vi människor skapar den globala uppvärmningen. Visst, vi hjälper väll till lite. Men i det stora hela så är det en naturlig gång som återupprepas.

Men där emot så håller jag självklart till fullo med om att vi ska vara försiktiga med vårt skräp.

 

Det är inte bara du Guggo som har tröttnat på klimatsmart. Det är klimatsmart hit och klimatsmart dit. Snart kommer väl

"Så här fixar du klimatsmart 6"

.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gubben i videon har inga bra argument alls. Han pratar bara om UNDANTAGEN de senaste 30 åren. Han nämner inte det stora hela sedan människan började med fossila bränslen.

Det är så det funkar. Ena sidan tar bara upp argument om att den är orsakad av människor, och andra sidan tar bara upp att det är orsakat av naturen. Därför ska man se på det ur en opartisk synvinkel. Skeptikerna motargumenterar mest dessutom. De vill argumentera men att Al Gore mm. vägrar argumentera är ett tecken på att de är det är han som döljer mest.

 

Sedan att temperaturen går ner nu och koldioxidhalten går upp är väl ett bra argument för att något inte är som det ska. Här är en graf från The Great Global Warming Swindle.

http://onlyaliberal.com/images/co2vssunglobalwarming.jpg

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det är väldigt överdrivit det här med att vi människor skapar den globala uppvärmningen. Visst, vi hjälper väll till lite. Men i det stora hela så är det en naturlig gång som återupprepas.

Men där emot så håller jag självklart till fullo med om att vi ska vara försiktiga med vårt skräp.

 

Det är inte bara du Guggo som har tröttnat på klimatsmart. Det är klimatsmart hit och klimatsmart dit. Snart kommer väl

"Så här fixar du klimatsmart 6"

.

 

nu när du säger det har jag för mig att jag har sett det i en tidning :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gubben i videon har inga bra argument alls. Han pratar bara om UNDANTAGEN de senaste 30 åren. Han nämner inte det stora hela sedan människan började med fossila bränslen.

Det är så det funkar. Ena sidan tar bara upp argument om att den är orsakad av människor, och andra sidan tar bara upp att det är orsakat av naturen. Därför ska man se på det ur en opartisk synvinkel. Skeptikerna motargumenterar mest dessutom. De vill argumentera men att Al Gore mm. vägrar argumentera är ett tecken på att de är det är han som döljer mest.

 

Sedan att temperaturen går ner nu och koldioxidhalten går upp är väl ett bra argument för att något inte är som det ska. Här är en graf från The Great Global Warming Swindle.

http://onlyaliberal.com/images/co2vssunglobalwarming.jpg

 

Mmm har sett de där, men det finns vetenskapliga undersökningar som bevisar även de mest idiotiska teserna, beroende på hur man vrider på det och var/hur man hämtar datan. Man vet inte vad man ska tro på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han i videon i första inlägget hade tydligen de 5 största väderstationerna som källa som visar att tempraturen gått ner de 9 senaste åren, och i det hackade emailen pratar ju IPCC som att modifiera data. Så jo det är svårt att veta vad som stämmer och inte. Den grafen är som sagt från dokumentären.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han i videon i första inlägget hade tydligen de 5 största väderstationerna som källa som visar att tempraturen gått ner de 9 senaste åren, och i det hackade emailen pratar ju IPCC som att modifiera data. Så jo det är svårt att veta vad som stämmer och inte. Den grafen är som sagt från dokumentären.

Mm från en partisk dokumentär. Och att temperaturen gått ner de senaste 9 åren säger nästan ingenting. Även fast solen eller något annat påverkat så att det skett en avvikning under 9 år måste ju inte det betyda att människan inte höjt temperaturen under de över 100 år man använd fossila bränslen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även partiska dokumentärer har källor. Att temperaturen gått ner när vi fortsätt använda fossila bränslen är ett bevis på att naturen kan påverka temperaturen mer än människan. Då är det svårt att veta hur mycket vi har orsakat de senaste 100 åren, när dessutom solen blivit varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte särskilt insatt i ämnet, men jag tycker det är mest hyckleri. Då man börjar anpassa samhället efter detta har det gått för långt. Jag värderar hellre ekonomi och komfort istället för miljö när det gäller resor med mera.

 

Dessutom är Sverige ett pyttelitet land (invånarmessigt) och vi påverkar ingenting egentligen, så att vi satsar så mycket vi gör på miljön är bara obegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...