💬
Logga in
Fuska.se

Feedback På Layout Tack

25 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #1

Hej jag håller på fixa en layout till en sida jag och några andra fixar med.

Är det här en godkänd layout?

Layout

Fall inte vad kan jag göra bättre?

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare

Jag råkar vara väldigt medveten om att du arbetat med en av mina kontakter tidigare. Och ja, man kan inte säga att man skapat sin egen grej bara för att man knyckt delar av andra och ändrat färg och proportion (som inte ens gör originalet rättvis; exempelvis de oranga borders vid sidorna är inte lika breda som varandra).

Nivå 2 · Novis Guldig Mjö

Fint plagiat.

Nivå 1 · Novis

Åh, titta, Fuskbay!

Eller, nä... Det var visst en kopia.

And for the record, Grozzy gjorde dessutom den nuvarande designen (den du snott) utifrån en layout som jag arbetat ut. Gav honom dock permission att sno den.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Åh, titta, Fuskbay!

And for the record, Grozzy gjorde dessutom den nuvarande designen (den du snott) utifrån en layout som jag arbetat ut. Gav honom dock permission att sno den.

Asså jag har kodat och gjort ute från en ny psd fil och jag behöver inte ditt tillstånd

Btw så var det inte jag som snodde....

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Åh, titta, Fuskbay!

Asså jag har kodat och gjort ute från en ny psd fil och jag behöver inte ditt tillstånd

Om du ska använda designelement som är väldigt uppenbart stulna från fuskbay så behöver du fuskbays tillstånd, annars är det plagiat.

Du har inte fuskbays tillstånd.

Alltså är det plagiat.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #7
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Åh, titta, Fuskbay!

Om du ska använda designelement som är väldigt uppenbart stulna från fuskbay så behöver du fuskbays tillstånd, annars är det plagiat.

Alltså är det plagiat.

MEN VAF*N DET ÄR MINA KÄLLKODER OCH JAG HAR PROGRAMMERAT OCH DESIGNAT SJÄLV. UTGICK FRÅN FUSKBAY MEN HAN HAR VÄLL INTE COPYRIGHT PÅ FORMEN?!

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Åh, titta, Fuskbay!

Alltså är det plagiat.

MEN VAF*N DET ÄR MINA KÄLLKODER OCH JAG HAR PROGRAMMERAT OCH DESIGNAT SJÄVL. UTGICK FRÅN FUSKBAY MEN HAN HAR VÄLL INTE COPYRIGHT PÅ FORMEN?!

Jo, fuskbay har copyright på fuskbays utseende.
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #9

Asså jag har inte använt något av deras bilder eller så?

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

och jag behöver inte ditt tillstånd

Äh, om du använder dig av samma layout som jag använt till ett meningslöst projekt så tänker jag inte direkt kalla in kavalleriet. Att du snor fuskbays design känns dock lite allvarligare.
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #11
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Äh, om du använder dig av samma layout som jag använt till ett meningslöst projekt så tänker jag inte direkt kalla in kavalleriet. Att du snor fuskbays design känns dock lite allvarligare.

Kan du förklara vad för material jag har snott?
Nivå 5 · Fuskare

Usch, designen är helt statisk. Den orsakar scrollbar för mig, och om man har lite för stort webbläsarfönster så blir det bara en vit, centrerad ruta. Försök att arbeta med den på ett dynamiskt sätt, statisk design är aldrig bra.

Ta t.ex. gfx/top.png, denna bild fungerar som kombinerad logotyp, meny-bakgrund och header. NOT the way to go.

Vad du vill göra här är att ha en separat div för rutan uppe till höger, den vita, med en 1x1px vit semitransparent png som bakgrund, och med en border. När det gäller menyn vill du antagligen ha en bakgrund som är 1px bred och repeteras i x-led (background-repeat: x-repeat).

Rent generellt, utseendemässigt ser den väldigt lik ut en tidigare Fuskbay-design, med den karaktäristiska orange:a färgen och de breda scanlinesen på bakgrunden. För övrigt bör du deklarera charset i källkoden, atm ser jag det fina "© Coczo.se 2008-2010" nere till vänster, i footern. Din footer-div saknar btw sluttagg, och dessutom bör du inte ha text direkt i en div. footern borde vara ett p- eller span-element, skulle jag säga.

Kort sagt, försök att göra en mer "egen" design, för man känner verkligen att du kollat väldigt mycket på Fuskbay.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

När du har gjort toppen på din sida har du mycket uppenbarligen kollat på toppen på en gammal version av fuskbay, då den är identisk med hur fuskbay såg ut då (och även mycket lik hur den ser ut nu), förutom att du flyttat runt lite saker och att du ändrat på färgen.

Om du sedan själv suttit i bildredigeringsprogram och suttit och kodat spelar inte så stor roll då det är väldigt tydligt att du kollat på hur fuskbays design ser ut och medvetet kopierat den.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Inte material, men stilen. Alltså, vem som helst kan göra scanlines i bildprogram, men hur många lägger dessutom in en opacity box i headern och tonar halva bakgrunden? - Bara Fuskbay. Dessutom ser jag att du placerat en orange bakgrundsbild för menyn vid samma position som Fuskbay placerar sin svarta. Att formen är snarlik där går heller inte att ta miste på.

EDIT: Skulle dessutom vilja lyfta fram FireFlys inlägg här tidigare; gör något så unikt som möjligt. Låt dig inspireras av andra, men sno inte. Det slutar bara illa och besudlar ditt rykte.

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Plywood och diverse tyger. Du var 8 år och skulle inreda en trädkojja med dina pappor. Minns du?

Nä, jag tycker att det är ganska uppenbart. Du kan nog lista ut det själv. Alternativt läsa GoldenMew inlägg.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #16
BÄTTRE?!

Vad sägs om att börja om från början, och komma på en design helt själv istället för att försöka minska på de synliga fuskbay-influenserna?

Tycker jag är en bättre idé.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Du använder för starka färger, samt att du gör allting så stelt, fyrkantigt. Det får hemsidan att se väldigt omodern ut.

10 Jan 2010
Nivå 0 · Nykomling

Får jag fråga. Vad är det här tjafset om FuskBay om och finns det länk till den design som ni påstår att han har snott?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Tycker det där ser rätt fantasilöst ut. Liknar en typisk blå-vit 90-tal design bortsett från att de blå-vita färgerna bytts ut mot orange-vit. Men pointen ligger också mycket i det som 95alexander95 nämnde; det ser stelt ut. För tjocka borders dessutom.

Jag vet inte, men kanske bara att gå tillbaka till ritbordet? Ser ut som något som du slängt ihop på fem minuter. Bra designer gör man inte på fem minuter om det inte är banbrytande och enkel, vilket denna inte är i mina ögon.

↗ till inlägget
Får jag fråga. Vad är det här tjafset om FuskBay om och finns det länk till den design som ni påstår att han har snott?

Designen som du efterfrågar används i skrivande stund på Fuskbay.se.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in